شماره ۹۸۸ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
وزیر راه با اشاره به دست خالی دولت برای توسعه صنعت زیرساختی ریل در گفت‌وگو با «شهروند»:
پول توسعه نداریم!
ایده‌آل‌ترین مدل حمل‌ونقلی جهان وضع ناخوشی در ایران دارد

مائده امینی- شهروند| «پولی برای حمایت از صنعت ریلی نداریم» این خلاصه حرفی است که عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی با «شهروند» درمیان می‌گذارد. او که بارها و بارها توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی را پشت تریبون‌های مختلف اعلام کرده و بعد از آزادسازی قیمت هواپیما، تلاش ناکامی برای آزادسازی قیمت‌ها در صنعت حمل‌ونقل ریلی داشته است، حالا به دست‌های خالی دولت برای حمایت از این صنعت زیرساختی اشاره می‌کند و می‌گوید: نه‌تنها وزارت راه‌وشهرسازی که سایر وزارتخانه‌های دولت نیز برای دنبال کردن اهداف توسعه‌ای خود با جیب خالی مواجه‌اند.
خصوصی‌سازی اشتباه صنعت ریلی ایران در دولت احمدی‌نژاد، عقب‌ماندگی این صنعت زیرساختی در ایران را رقم زد. دولت قبل، ایده‌آل‌ترین مدل حمل‌ونقلی جهان را درحالی به‌عنوان بدهکاری خود به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان باعث زمینگیرشدن آن شد و حالا ریل‌ درصد ناچیزی از بار حمل‌ونقل کشور را به دوش می‌کشد. این خصوصی‌سازی عجیب درحالی انجام شد که هیأت‌وزیران وقت شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا را با مجموع ١٦ شرکت دیگر واگذار کردند. این واگذاری که برای تسویه بدهکاری ٢‌هزارو٢٠٠‌میلیارد تومانی دولت به صندوق بازنشستگی سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شده بود، به عقیده کارشناسان بسیاری، صنعت ریلی را زمین زد. خصوصی‌سازی عجیب صنعت ریلی ایران درحالی انجام شد که از یک طرف این صنعت از حیطه اختیارات دولتی خارج شده بود و از طرف دیگر دولت برای آن قیمت‌گذاری انجام می‌داد!
اما دخالت‌های دولتی در یک صنعت خصوصی‌سازی شده تنها به قیمت‌گذاری و امرونهی منحصر شده و کمترین حمایتی از این صنعت زیرساختی انجام نمی‌شد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که به گفته آنوش رحام کارشناس صنعت حمل‌ونقل به «شهروند» صنایع زیرساختی درتمام کشورهای پیشرفته واگذار نمی‌شوند و اگر واگذار شدند، چون نقش محوری در توسعه و پیشرفت کشور دارند، مورد حمایت‌های ویژه دولت قرار می‌گیرند. با این حال صنعت ریلی ایران با یک شیوه نادر خصوصی‌سازی! وضع ناخوشایندی را پشت سر می‌گذارد.
پولی برای توسعه نداریم
وضعیت ناخوش صنعت ریلی درحالی رخ می‌دهد که عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی بارها از توجه ویژه خود به صنعت حمل‌ونقل ریلی گفته و از آزادسازی قیمت‌ها در صنایع حمل‌ونقل به شدت دفاع کرده است. او که به تازگی و با حواشی بسیار موفق شد آزادسازی قیمت را درصنعت هوایی کشور اعمال کند، دربخش ریل به بن‌بست خورد و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جلوی صنعت ریل قد علم کرد. ارگانی که به عقیده آخوندی وجود آن ضرورتی ندارد.
وزیر راه‌وشهرسازی که روز گذشته میهمان غرفه «شهروند» در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات شده بود، درباره خصوصی‌سازی صنعت ریل به «شهروند» اعلام کرد: واقعیت این است که فعل خصوصی‌سازی به خودی خود اشکالی ندارد،و نمی‌توان به ماهیت خصوصی سازی ایرادی وارد کرد.
آخوندی اما به دست خالی دولت برای حمایت از صنایع زیرساختی مانند ریل اشاره کرد و توضیح داد: درحال حاضر درحوزه راه‌آهن و حومه، درحال انجام دوخطی‌‌کردن ریل‌ها، برقی‌کردن قطار، پیاده‌سازی سیستم اتوماتیک و... هستیم اما مسأله اصلی، مسأله کسری منابع جدی دولت است که درهمه حوزه‌های اقتصادی کشور اصطکاک ایجاد کرده است.
وزیر راه‌وشهرسازی اما درپاسخ به انتقادهای مطرح‌شده درباره رهاشدن صنعت ریلی به حال خود، تأکید کرد: صنعت ریل به حال خود رها نشده و خصوصی‌سازی درهمه صنعت‌ها قابل تأیید است، اما خصوصی‌سازی صنعت ریلی اجزای مختلفی دارد و اگرچه درصنعت ریل ممکن است امکان خصوصی‌سازی خود شبکه ریل وجود نداشته باشد، اما سیستم واگن‌ها و لکوموتیو‌ها را می‌توان و بهتر است که خصوصی کرد.
آخوندی در واکنش به این‌که چرا با توجه به قیمت‌گذاری‌ برای صنعت ریل، یارانه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد، به «شهروند» توضیح داد: دولت یارانه خیلی مختصری به صنعت ریلی می‌دهند اما مشکلات بودجه‌ای در این زمینه هم ما را دچار مشکل کرده است. البته این موضوع فقط شامل حال وزارت راه‌وشهرسازی نمی‌شود و به‌طور مثال وزیر صنعت هم همواره گلایه‌ بودجه‌ای دارد.
قبول کنیم که زمین خوردیم!
با این وجود کارشناسان صنعت حمل‌ونقل به زمین خوردن صنعت ریل بعد از واگذاری نادرست در دولت احمدی‌نژاد همچنان تأکید می‌کنند. محمد موسوی‌نژاد مدیرعامل شرکت حمل‌ونقلی ریلی رجا پیش از این به «شهروند» گفته بود، واگذاری شتابزده این صنعت در دولت قبل، مشکلات را برای توسعه حمل‌ونقل ریلی صدچندان کرده است.
حالا درشرایطی که تنها شرکت دولتی آمریکا، شرکت راه‌آهن این کشور است و سایر کشورهای پیشرفته به این صنعت نگاه زیرساختی دارند، دولت دهم این شرکت را بابت بدهی‌هایش واگذار کرده و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان و بازگشت طولانی سرمایه مهم‌ترین دلایلی بوده که سبب شده است بخش خصوصی نیز از توسعه این صنعت رویگردان شود.
پرمهر رئیس کنفدراسیون حمل‌ونقل و ترانزیت دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: بیایید قبول کنیم که صنعت ریلی ما زمین خورده است. تنها 3‌درصد حمل‌ونقل کشور دراختیار حمل‌ونقل ریلی یعنی امن‌ترین مدل جا‌به‌جایی است و حالا کار به جایی رسیده که ما در این صنعت به رشد منفی رسیده‌ایم.
او با تأکید بر این‌که صنایع زیرساختی بسیار هزینه‌بردار است، ادامه می‌دهد: بازگشت سرمایه در صنایع زیرساختی مانند ریل طولانی است و همین مسأله باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی چندان راغب به سرمایه‌گذاری در این بخش نباشند. بنابراین تنها راه نجات صنعت حمل‌ونقل ریلی ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی، آزادسازی قیمت‌ها، یارانه و... است.
بیشتر از 2 دهه از صنعت ریلی دنیا عقبیم
آنوش رحام مشاور کمیسیون حمل‌ونقل لجستیک اتاق ایران هم دل پری از اوضاع صنعت ریلی دارد. این کارشناس به «شهروند» می‌گوید: صنعت ریلی ما عقب مانده است تا جایی به‌طور قاطع می‌توان گفت، ما بیش از 20‌سال از صنعت ریلی دنیا عقبیم.
او ادامه می‌دهد: همین چند روز پیش نشستی برای بیان یک طرح مناسب با راه‌آهن ایران داشتیم. دراین جلسه سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی پیشنهاد داد که برای تسهیل حمل‌ونقل کالا به پایتخت، امکان تجمیع گمرکات تهران در یک بندر خشک فراهم آید. شاید برای شما باورکردنی نباشد اما نخستین چیزی که راه‌آهن از این طرح خواست، «تضمین» بود. تضمین این‌که اگر کالایی در پروسه حمل‌ونقل گم شده یا آسیبی ببیند، بخش خصوصی موظف است که معادل 3برابر ارزش آن کالا را بپردازد! و این برخورد صنعت ریلی ما با سرمایه‌گذار است.
به واردات تکنولوژی منسوخ افتخار می‌کنیم
رحام کارشناس صنعت حمل‌ونقل تأکید می‌کند: توسعه ریلی باعث پیشرفت کشورهایی مثل ژاپن، فرانسه و آمریکا شد و این درحالی است که نگاه سازمان راه‌آهن درکشور ما به هیچ عنوان توسعه‌ای نیست. سرمایه‌گذاری روی صنعت ریلی و حمایت از آن راهی است که اکثر کشورهای توسعه‌یافته سال‌ها پیش رفته‌اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.
او می‌گوید: حساب کنید حتی کشورهای عربی هم رویکرد خود را تغییر داده و به این سمت حرکت کرده‌اند. رحام ادامه می‌دهد: درحال حاضر کشور جمهوری‌آذربایجان مشغول بازاریابی برای صنعت ریلی خودش درکشور ماست و ما هنوز معضل استانداردهای به‌روز نشده داریم؛تا جایی که هنوز با ذوق و شوق خطوط ریلی دودهه قبل را وارد کشور کرده و استفاده می‌کنیم. از وارد کردن تکنولوژی روز طفره می‌رویم و به جای قرارداد بستن با شرکت‌های مجهز محصولات ریلی قدیمی و از کارافتاده را به جریان می‌اندازیم. کدام سرمایه‌گذار است که با این شرایط کار کند؟ بخش دولتی ما تشنه اخذ اعتبار از بخش خصوصی است نه برای پیشرفت، بلکه برای پرکردن خلأ‌های خودش!
گفتنی است؛ صنعت ریلی به‌عنوان ایمن‌ترین و ایده‌آل‌ترین مدل حمل‌ونقل درجهان و کشورهای پیشرفته مطرح است. این صنعت کمترین تلفات را در ناوگان حمل‌ونقلی دارد. این درحالی است که مردم ایران برخلاف کشورهای پیشرفته سفر با خودروی شخصی خود به استفاده از حمل‌و‌نقلی ریلی ترجیح می‌دهند، چراکه هزینه‌های استفاده از این خودروهای شخصی درکشور ما به مراتب پایین‌تر از هزینه‌های سفر با حمل‌ونقل عمومی و ریلی است. درسایر کشورهای جهان اما مالکان خودرو‌های شخصی، برخلاف ایرانی‌ها، صرف‌نظر از خرید سوخت گرانقیمت، ناچارند مالیات و عوارض ویژه‌ای بپردازند و محدودیت‌های ترددی بسیاری دارند.

وزیر راه با انتقاد از کیفیت مسکن در ایران، از اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان خبر داد: مهندسان ناظر را مجبور به پاسخگویی می‌کنیم

شهروند|  آیین‌نامه کنترل ساختمان به‌ زودی اصلاح می‌شود و براساس آن مهندسان ناظر موظفند درقبال کیفیت و ایمنی ساختمان به مالک پاسخگو باشند. این خبری است که عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی دیروز درحاشیه بازدید از بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد. وزیر راه‌وشهرسازی با انتقاد از وضع ایمنی و کیفیت ساختمان‌های احداث‌شده در ایران گفت: قبول نداریم که یک مهندس ناظر تنها بیاید نقشه‌ای را امضا کند و پاسخگو نباشد. مهندسی که مسئولیت می‌پذیرد، باید در برابر شهرداری و مالک و آنچه که می‌سازد، پاسخ دهد. او همچنین دوباره از قانون‌فروشی درشهرداری گلایه و تأکید کرد: ما نیاز به یک نظام شهرداری داریم که از هیچ آیین‌نامه‌ای عدول نکند و مقررات شهرسازی دستاویز خریدوفروش قرار نگیرد. به گفته این عضو کابینه یازدهم در این زمینه آیین‌نامه کنترل ساختمان مورد بازنگری قرار گرفته و به هیأت‌وزیران نیز پیشنهاد شده است؛ این آیین‌نامه درحال حاضر درکمیسیون زیربنایی هیأت دولت در مرحله بررسی قرار دارد. آخوندی تأکید کرد: اگر این آیین‌نامه به تصویب برسد، یک‌بار دیگر حقوق مالک، مهندس، شهر و دولت با هم دیده می‌شود و نقاط خلأیی که وجود دارد را حل می‌کند. او که دیروز را برای میهمانی اصحاب رسانه انتخاب کرده بود، توسعه ملی بدون رسانه را غیرممکن اعلام کرد. وزیر راه‌وشهرسازی درنمایشگاه مطبوعات هم سر گلایه از پروژه جنجالی دولت احمدی‌نژاد باز کرد و بار دیگر مخالفت صریحانه خود با مسکن مهر را ابراز کرد. آخوندی دراین‌باره اعلام کرد: شلختگی کمترین واژه برای مسکن مهر است و برای پروژه‌ای که چند 10هزار خانواده را درگیر ساخته و این همه منابع را تلف می‌کند، واژه شلختگی واژه ناشایستی نیست.
امسال حتما قرارداد خرید هواپیما نهایی می‌شود
وزیر راه‌وشهرسازی دربخش دیگری از اظهارات خود با بیان این‌که قرارداد خرید هواپیماها به ‌زودی منعقد می‌شود، گفت: درحال حاضر نمایندگان بویینگ برای مذاکره در ایران هستند. او با بیان این‌که هیأت‌هایی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی دایم درحال رفت‌وآمد به ایران هستند، درباره آخرین وضع تبدیل تفاهمنامه خرید هواپیماهای ایرباس به قرارداد نیز، گفت: تبدیل تفاهمنامه به قرارداد درحال طی مراحل نهایی است و قطعا قرارداد هواپیماها در ‌سال‌جاری امضا می‌شود
مذاکره با وزارت رفاه برای طرح مسکن اجتماعی
آخوندی دربخش دیگری از سخنانش درباره آخرین وضع طرح مسکن اجتماعی برای دهک‌های پایین جامعه گفت: مسکن اجتماعی را باید با بخش رفاه پیوند بزنیم؛ دغدغه ما همواره این است که نهادهای اجتماعی ازجمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، مخاطبان مسکن اجتماعی باشند تا این واحدها دراختیار افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرد. رشد 108‌درصدی تسهیلات بانک مسکن
مقام ارشد شهرسازی کشور همچنین از رشد 108‌درصدی تسهیلات بانک مسکن در 7ماه امسال نسبت به مدت مشابه‌ سال خبر داد و افزود: قاعدتا به دنبال ایجاد شوک به بازار نبوده و نیستیم، چراکه منجر به افزایش قیمت به نفع سوداگری می‌شود. او درمورد افزایش 10‌میلیون تومانی وام مسکن مهر پردیس، تصریح کرد: این پروژه‌ای است که در آخرین روزهای دولت قبل تصمیم‌گیری شد و ساخت‌وساز آن در این دولت انجام می‌شود و هزینه‌ها تغییر یافته است.
ورود مراکز دانش فنی هواپیما به ایران با قراردادهای جدید
این عضو کابینه یازدهم درپاسخ به سوالی در رابطه با این‌که آیا کارخانه‌های داخلی امکان تولید هواپیما را دارند یا خیر؟ گفت: آنچه که من دنبال می‌کنم این است که درخرید هواپیما حداکثر دانش فنی دربحث قطعات، سیستم تعمیر و نگهداری لحاظ قرار دهیم؛ زیرا اصلی‌ترین بحثی که کشورها دنبال می‌کنند، نگهداری، تعمیر و اورهال کردن موتور است که معمولا کشورها از MRO شروع می‌کنند. سازندگان هواپیما در دنیا زیاد نیستند ولی کشورهایی که مجهز به تکنیک MRO هستند، می‌توانند پایداری خوبی را در بخش صنعت داشته باشند. به همین دلیل ما این بخش را به شدت حمایت می‌کنیم.

دیدگاه‌های دیگران

ح
حسنی |
مخالف 0 - 0 موافق
شما که پول ندارید چرا اون همه نیروی استخدام اتوبوسی را نگه داشته اید در حالی که کار نمی کنند ماهی چند میلیون حقوق و مزایا می دهید؟ در سال 1390 به بهانه بی پولی تعدیل نیروی ناجوانمردانه کردند و ما را از وزارتخانه شما بیرون انداختند ولی اتوبوسی ها رانگه داشتند. حالا شما که پول ندارید چرا به پرسنلی که در روز فقط 20 دقیقه کار میکنند حقوق و مزایای آنچنانی می دهید؟ چرا اتوبوسی ها را تعدیل نمی کنید؟

تعداد بازدید :  219