شماره ۹۸۷ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
میز خبر

حمید انصاری: قرار بود دانشجویان تنها چند ساعت سفارت آمریکا را اشغال کنند
پرتال امام خمینی(س)| حمید انصاری از اعضای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) درباره رخدادهای‌ سال 58 و تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام گفته است: مجموعه نمایندگان اعضای شورای مرکزی انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها در جلساتی که داشتند به این نتیجه رسیدند که در روز 13 آبان به منظور بزرگداشت روز 13 آبان از محل دانشگاه تهران در اعتراض به سیاست‌های خصمانۀ آمریکا به سمت سفارت آمریکا راهپیمایی کنند و تصمیم گرفته شد جمع محدودتری وارد سفارت آمریکا شوند و آن‌جا را برای ساعاتی اشغال کنند و اعتراض خودشان را که امر مرسومی در انقلاب‌ها بوده است اعلام نمایند. این اتفاق افتاد و بعد هم منتهی شد به تداوم آن جریان و 444 روز هم طول کشید.
انصاری درباره جَو آن زمان و حمایت‌های مردمی از تسخیر سفارت گفته است: حمایت فقط از ناحیه نخبگان و سیاسیون و دانشگاهیان نبود خاطرم هست از شهرهای اطراف تهران چندین‌هزار نفر به صورت نمادین از کشاورزها با بیل و وسایل کشاورزی آمده بودند آن‌جا در حمایت از این اقدام، یعنی موج حمایت‌ها آن‌قدر قوی بود حضرت امام فردایش سخنرانی کردند و حمایت کردند از این اقدام و تعبیر ایشان این بود که این انقلابی زیادتر و بزرگتر از انقلاب اول است.
او همچنین درباره موضع دولت موقت و دلیل اعتراض‌ها به این دولت از سوی نیروهای خط امامی گفته است: دولت موقت علیرغم حمایت همه‌جانبه امام و مردم در این زمینه بسیار ضعیف و فاقد کارآمدی لازم بود در حدی که اگر سخنان مرحوم بازرگان که در شب‌ها و هفته‌های اول بعد از انقلاب از تلویزیون پخش می‌شد را مرور کنیم می‌بینیم که خود آن ادبیات بیانگر ناتوانی دولت موقت و مشوق هرج و مرج بود. مایل نیستم این تعبیر را بکار ببرم ولی واقعاً دولت موقت عرضه اداره کشور را در آن شرایط ملتهب انقلابی نداشت و این کاملاً مشهود بود، قطع نظر از این‌که بنا به اسنادی که بعدا از اسناد لانه جاسوسی منتشر شد و اتفاقاتی که در جریان حزب خلق مسلمان و نظایر آن پدید آمد مشخص شد که در زیر مجموعه ترکیب دولت موقت بودند افرادی که در مسیر منافع آمریکا و وابستگی مجدد کشور به بیگانگان تلاش می‌کردند.

سخنگوی هیأت نظارت بر نمایندگان: پرونده شکایت رحیمی از چند نماینده مجلس مختومه شد
ایلنا| سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به بررسی چند شکایت از سوی حسین فریدون و محمدرضا رحیمی از تعدادی از نمایندگان مجلس، از مختومه شدن یکی از شکایت‌های معاون اول احمدی‌نژاد در این هیأت خبر داد. به گفته منوچهر جمالی در آخرین جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به شکایت‌های حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهوری و همچنین محمدرضا رحیمی معاون رئیس‌جمهوری پیشین از چند نفر از نمایندگان بررسی شد. عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس گفت: بنابر بررسی‌هایی که انجام گرفت و هیأت نظارت به این نتیجه رسید که صحبت‌هایی که این نمایندگان در مصاحبه‌های تصویری و مکتوب خود انجام داده بودند، در راستای وظایف نمایندگی‌شان اظهارنظر کرده و در نتیجه یکی از شکایت‌های آقای رحیمی مختومه اعلام شد. سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین اعلام کرد: با این حال چند شکایت دیگر نیز در دست بررسی است که در این راستا تعدادی از نمایندگان مجلس نهم و همچنین نمایندگان فعلی در جلسه حضور یافتند که قرار است اسناد و مدارک جدیدی ارایه شود و با این حساب، باقی پرونده‌ها همچنان در دست بررسی است. عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره پرونده شکایت یکی از خبرنگاران از نادر قاضی‌پور گفت: ظاهراً شاکی پرونده همزمان با پیگیری موضوع از طریق هیأت نظارت از طریق قوه قضائیه نیز طرح دعوی کرده است. او ادامه داد: با این حال باتوجه به اهمیت موضوع، بررسی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان همچنان ادامه دارد و باوجود این‌که نتیجه خاصی اعلام نشده، همچنان درحال پیگیری پرونده هستیم.


تعداد بازدید :  119