شماره ۹۸۷ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
روز تلخ فوتبال تحت الشعاع جماعت سلفی باز
وداع باشکوه و پرستاره با منصور پورحیدری
در روز تشییع پیکر پدر استقلال سلفی‌بازان فعالیت بی‌وقفه‌ای داشتند

شهروند| فوتبال ایران یکی دیگر از روزهای تلخش را به چشم دید. روزی که هزاران عاشق تکه‌ای از قلب‌شان را با اسطوره‌شان به خاک سرد سپردند و نفرین فرستادند بر بی رحمی و نامرادی روزگار. دیروز تمام ایران گریان و داغدار شد برای رساندن یکی از مردان نیک روزگار به خانه ابدی‌اش...
شیرودی به یاد روزهای اوج
علی پورحیدری قبل از این‌که پدرش نفس آخر را بکشد رازی را برای نزدیکانش فاش کرده بود. علی می‌گفت وقتی منصور خان فهمیده چیزی به پایان عمرش نمانده از او خواسته مراسم تشییعش ساده و بدون اطلاع‌رسانی باشد تا مردم به زحمت نیفتند. درنهایت هم قرار شد پورحیدری آخرین حضورش در مستطیل سبز در ورزشگاه شیرودی باشد. ورزشگاهی که مرد مو سپید استقلال خاطره‌های تلخ و شیرین زیادی از آن داشت. شیرودی که تا چندین‌سال پیش بزرگترین اتفاقات فوتبالی را به چشم می‌دید حالا گهگاهی محل تشییع جنازه اهالی فوتبال می‌شود. این ورزشگاه قدیمی که چیزی از ابهت سال‌های گذشته را با خود ندارد دیروز با حضور 10‌هزار نفر باز هم به یاد روزهای اوجش افتاد.
ستاره‌ها نظم مراسم را به هم زدند
حسرت به دل مانده‌ایم که بلکه یک مراسم چه برای شادی و چه برای عزا در ایران با نظم و ترتیب برگزار شود. خیلی‌ها برای این‌که مراسم وداع با مرحوم پورحیدری آبرومندانه برگزار شود در دو روز اخیر برنامه‌ریزی کردند. با هماهنگی‌های صورت گرفته در روزهای گذشته در ابتدای مراسم نظم و انضباط خوبی برقرار بود. جمعیتی که رفته رفته بر تعداد آن افزوده می‌شد با نظم روی سکوها نشسته بودند تا برای تماشای یکی از غم انگیزترین لحظات فوتبال آماده شوند اما افسوس که این صحنه زیبا خیلی زود از هم پاشید. با ورود چهره‌های سرشناس به داخل مجموعه شیرودی همه چیز تحت‌الشعاع قرار گرفت و جمعیتی که انگار یادشان رفته بود برای چه چیزی به ورزشگاه آمده‌اند به داخل زمین هجوم آوردند.
...و باز هم سلفی بازان
چه کسی می‌داند چند‌درصد از کسانی که در روزهای گذشته عباس جدیدی را به خاطر انتشار آن عکس نقد کردند، دیروز در شیرودی دنبال سلفی گرفتن با سلبریتی‌ها بودند؟ مایه شرمساری است وقتی خانواده یک اسطوره درحال شیون و زاری روی تابوت عزیز از دست رفته‌شان هستند، عده‌ای چند قدم آن طرف‌تر با نیش‌های تا بناگوش باز شده می‌خواهند به زور با ستاره‌های تمام سیاهپوش عکس یادگاری بگیرند. ستاره‌هایی که حتی رغبت نمی‌کنند به دوربین سلفی بگیران نگاه کنند و با چهره‌های درهم می‌خواهند هر چه زودتر خودشان را از معرکه دور کنند. با وجود این‌که در روزهای گذشته هم چندین کمپین برای نگرفتن سلفی در مراسم پورحیدری ایجاد شد و حتی رسانه‌ها و صفحات مجازی از مردم خواستند حداقل در مراسم عزاداری دست از این کار بردارند اما انگار گوش شنوایی وجود نداشت. دیروز چهره‌هایی مثل عابدزاده، علی کریمی، مهدی رحمتی، عادل فردوسی پور، فرهاد مجیدی، امیر قلعه نوعی، علیرضا منصوریان، علی پروین، برانکو و حتی سلطانی‌فر وزیر جدید بیشتر از همه برای عکس سلفی مشتری داشتند. آنها کلافه از این هجوم همه‌جانبه انسان‌های وقت‌نشناس حتی از آنها درخواست می‌کردند که الان وقت عکس گرفتن نیست ولی درخواستشان بی فایده بود. داستان وقتی غم انگیزتر می‌شود که با خروج جنازه از ورزشگاه، جماعت سلفی بگیر هم آزادانه‌تر به ستاره‌ها هجوم بردند و کمتر حس شرمندگی داشتند.
مجیدی به شایعات پایان داد
درگذشت منصور پورحیدری آن‌قدر اتفاق دردناکی بود که محبوب‌ترین بازیکن استقلال در یک دهه اخیر را به ورزشگاه شیرودی کشاند. فرهاد مجیدی هم با هجوم زیادی برای سلفی گرفتن روبه‌رو شد. هجوم‌ها به مجیدی وقتی بیشتر شد که او قصد داشت از ورزشگاه خارج شود. لیدرهای استقلال او را محاصره می‌کنند تا دست مردم به ستاره محبوب آبی‌ها نرسد. دست آخر هم هجوم آن‌قدر زیاد می‌شود که نیروی انتظامی مجیدی را به اتاقک نگهبانی ورزشگاه می‌برند تا با خالی شدن جمعیت از ورزشگاه، او هم بتواند از ورزشگاه خارج شود. از دیگر نکات جالب حضور مجیدی، قرار گرفتنش در کنار منصوریان بود تا به شایعه اختلاف با سرمربی استقلال پایان دهد.
آسمان در غم منصور گریست
«در آخرین وداع پدر استقلال، آسمان هم اشک ریخت». این توصیف وزیر جدید ورزش و جوانان از مراسم تشییع جنازه مرحوم منصور پورحیدری است. مسعود سلطانی‌فر درباره پورحیدری می‌گوید: «درگذشت پورحیدری ضایعه بزرگی برای ورزش کشور و مردم ایران است. ایشان یک الگوی اخلاق و تعصب بودند که از دست‌شان دادیم. همه ما عزادار ایشان هستیم و حتی آسمان هم امروز عزادار ایشان بود و دیدیم که باران بارید.»
تسلیت دیرهنگام کی‌روش
منصور پورحیدری در دوران زندگی فوتبالی‌اش با کسی به اختلاف نخورد. او به جای سهم خواهی از استقلالی که خودش بعد از پیروزی انقلاب، آن را سر پا نگه داشت فقط دوست داشت کنار تیم باشد. خان استقلالی‌ها اما یکی از منتقدان کی‌روش بود. کی‌روش هم که این روزها در ایران به سر می‌برد، در مراسم تشییع پیکر پورحیدری شرکت نکرد و حتی پیامی هم برای درگذشت او تا دیروز نداده بود. بالاخره دیروز سرمربی تیم‌ملی پیامی صادر کرد و فقدان این مرد بزرگ را تسلیت گفت، اگرچه به نظر می‌رسید این کار با تذکر فدراسیون صورت گرفته است.
بی‌نظمی در بهشت زهرا
قطعاً خانواده منصور پورحیدری خیلی دوست داشتند در تنهایی و آرامش با این مرد بزرگ وداع کنند. البته آنها خوش شانس‌تر از خانواده مرحوم حجازی هستند که حتی نفهمیدند پیکر اسطوره چه زمانی به خاک سپرده شد. متاسفانه در بهشت زهرا هجوم و فشار حاضران به داربست‌ها باعث شکستگی آنها شد و درنهایت باز شدن آهن‌های سنگین و برخورد آن به سر چند نفر باعث شکستگی سر آنها شد تا مراسم وداع با این اسطوره به‌رغم تمام اتفاقات خوبش، خاطرات تلخی را رقم بزند.


تعداد بازدید :  343