شماره ۹۸۷ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران  
52درصد ایرانی‌ها معتقدند پیروزی کلینتون یا ترامپ تاثیری بر کشور ندارد
ایسنا| براساس نتایج یک نظرسنجی برای اکثر ایرانی‌ها پیروزی هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فرقی نمی‌کند.  مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در روزهای 10 تا 12 آبان‌ماه جاری به انجام یک نظرسنجی تلفنی از شهروندان کل کشور پرداخت.  این نظرسنجی تلفنی که در بین حدود 1600 نفر صورت گرفت به موضوع انتخابات آمریکا اختصاص داشت.  مطابق نتایج این نظرسنجی 79‌درصد پاسخگویان گفته‌اند به میزان کم و خیلی کم اخبار انتخابات آمریکا را پیگیری می‌کنند.  فقط 9‌درصد پاسخگویان اخبار انتخابات آمریکا را به میزان زیاد و خیلی زیاد پیگیری می‌کنند. در این نظرسنجی از پاسخگویان درخصوص کاندیداهای انتخابات آمریکا سوال شده است.  میزان آگاهی مردم مناطق شهری از کاندیداهای انتخابات آمریکا 41‌درصد و میزان آگاهی مردم مناطق روستایی در این زمینه 26‌درصد است. در سوالی پیش‌بینی مردم از انتخابات آمریکا مورد بررسی قرار گرفته که بر این اساس 68‌درصد پاسخگویان گفته‌اند کلینتون برنده انتخابات خواهد بود و در مقابل 14‌درصد نیز گفته‌اند ترامپ برنده انتخابات خواهد بود.  18‌درصد نیز گفته‌اند نمی‌دانند که کدام یک پیروز خواهد شد.  در ادامه نظر پاسخگویان در مورد پیروزی کاندیداها و تأثیر آن بر کشور ما
پرسیده شده که 35‌درصد گفته‌اند اگر کلینتون رأی بیاورد برای کشور ما بهتر خواهد بود.  5‌درصد گفته‌اند اگر ترامپ رأی بیاورد برای کشور ما بهتر است و 52‌درصد هم گفته‌اند رأی آوردن هر یک از این دو فرقی برای کشور ما نخواهد کرد.  

نخست‌وزیر روسیه: تحویل اس-300 به ایران تناقضی با روابط‌مان با اسراییل ندارد
ایرنا| دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه روز گذشته در گفت‌وگویی با شبکه دوم تلویزیون اسراییل اعلام کرد که تحویل اس 300 به ایران هیچ تناقضی با روابط روسیه با اسراییل ندارد. نخست‌وزیر روسیه همچنین، افزود:  روابط تهران و مسکو در عرصه‌های اقتصادی و فنی-نظامی درحال گسترش است.  مدودف  در ادامه با خوب خواندن روابط روسیه و فلسطین اشغالی گفت:  همزمان با ایران و کشورهای دیگر منطقه نیز رابطه داریم. نخست‌وزیر روسیه همچنین بیان کرد:  پس از آن‌که با تلاش‌های صورت گرفته ازجمله از جانب روسیه و رسیدن به برجام موضوع هسته‌ای ایران حل و تحریم‌ها نیز لغو شد، مسکو شروع به گسترش همکاری‌ها با تهران کرد، ولی پیش از آن براساس تحریم‌ها تسلیحاتی تحویل نشد.  مدودف در ادامه با اشاره به این‌که به‌عنوان رئیس‌جمهوری وقت روسیه تحویل سامانه دفاعی پدافند موشکی اس-300 را به ایران منع کردم، گفت:  بدیهی است علاقه‌مند تشدید تنش‌ها نیستیم، هر چند می‌خواهیم روابط کامل با ایران برقرار کنیم.
 
جانشین فرمانده کل بسیج عراق:  از حمایت مستقیم ایران برخورداریم
ایلنا| جانشین فرمانده کل بسیج عراق گفت: ما از حمایت مستقیم و اساسی ایران برخورداریم و تقریبا تمام تسلیحات ما از ایران تأمین می‌شود.  ابو مهدی المهندس، جانشین فرمانده کل بسیج عراق، در گفت‌وگو با العالم، با تأکید بر این‌که ما از حمایت مستقیم و اساسی ایران برخورداریم، گفت: ایران با درخواست دولت عراق از ما حمایت می‌کند.  حتی مسعود بارزانی هم از ایران به دلیل نقشش برای دفع خطر داعش تشکر کرد.  وی افزود:  تقریبا تمام تسلیحات بسیج عراق از ایران تأمین می‌شود.  

7 شهید و 61 زخمی از ایران در انفجار انتحاری سامرا
انفجاری انتحاری در نزدیکی اتوبوس‌‌های کاروان‌های زیارتی ایران در سامرا عراق، موجب شهادت 7 نفر از زائران ایرانی و زخمی‌شدن 61نفر دیگر شد. موسی اسماعیلی مسئول نمایندگی ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر سامرا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «عامل انفجار سامرا دو فرد انتحاری بودند که خود را در نزدیکی اتوبوس‌های کاروان‌های زیارتی ایران در داخل پارکینگ امامین عسکریین (ع) منفجر کردند و باعث شهادت هفت زائر ایرانی و زخمی‌شدن 6 نفر دیگر شدند.» وی اضافه کرد: شهدای این حادثه تروریستی که شامل دو زن و پنج مرد هستند و مجروحان آن از کاروان‌ها و شهرهای مختلف ایران ازجمله سیستان‌وبلوچستان و اصفهان هستند. به گفته وی، تعدادی از مجروحان حادثه با بالگرد به بغداد جهت انجام معالجات درمانی انتقال داده شدند.
منابع امنیتی عراق پیشتر گفته بودند که حادثه ناشی از انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در داخل پارکینگ امامین عسکریین(ع) درفاصله یک‌هزار متری مرقدهای مطهر بوده است. یک هیأت از سفارت ایران درعراق برای پیگیری مسائل آسیب‌دیدگان حادثه و انتقال آنان به کشور به سرعت در شهر سامرا حاضر شد. شهدا و مجروحان با بالگرد به بغداد و به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند . سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز روز گذشته در واکنش به این حمله انتحاری آن را محکوم کرده و ضمن تسلیت این وقایع دردناک، با بازماندگان این اقدامات شوم تروریستی ابراز همدردی کرده است.

 


تعداد بازدید :  121