شماره ۹۸۷ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

نماینده دیگری از حزب دمکراتیک خلق ها در ترکیه بازداشت شد
ایرنا| یک نماینده دیگر حزب دمکراتیک
خلق ها در پارلمان ترکیه روز یکشنبه به حکم دادگاه بازداشت و روانه زندان شد. این در حالی است که روز قبل از آن نیز دو رهبر و هفت نماینده دیگر این حزب زندانی شده اند و حزب یاد شده نیز در واکنش به این تصمیم اعلام کرده که فعالیت های پارلمانی خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد.
خانم صباحت تونجل که هفته گذشته به خاطر اعتراض به دستگیری رهبران حزب دمکراتیک خلق ها (ح.د.پ) دستگیر شده بود، دیروز به دنبال اعزام به دادسرا، به درخواست دادستانی، بازداشت و روانه زندان شد.
در همین حال کمیته مرکزی این حزب که دو روز بود در دیاربکر جلسه داشت، دیروز تصمیم گرفت فعالیت های پارلمانی خود را به حالت تعلیق در بیاورد.
آیحان بیلگن، سخنگوی ح.د.پ. به دنبال این جلسه به خبرنگاران گفت: در واکنش به آنچه که عملیات سیاسی دولت آنکارا علیه حزب متبوع خود خواند، این حزب کلیه فعالیت های پارلمانی اعم از شرکت در مجمع عمومی مجلس و مشارکت در فعالیت های کمیسیون های مختلف مجلس را به حالت تعلیق درآورده است.
این تصمیم با واکنش بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روبه رو شده است. او دیروز در شهر ارزنجان در مراسم افتتاح طرحی خطاب به مردم گفت: ح.د.پ باید از این راه خطا هرچه زودتر برگردد. این ها اگر نماینده مردم هستند، باید وظیفه خود را ادا کنند.

آغاز حمله جدید ارتش سوریه به غرب حلب
کشته شدن ۷۰ تن در یک هفته
ایسنا| یک منبع مخالف در سوریه اعلام کرد که دست کم ۷۰ فرد مسلح خارجی از تندروهای اویغور و قفقازی در طول یک هفته درگیری‌ها در جبهه غرب حلب کشته شده‌اند. فعالان اعلام کردند، دست کم ۷۰ فرد مسلح با تابعیت‌های غیرسوری که از اویغورها و قفقازی‌ها بودند در غرب حلب طی یک هفته کشته شدند. همچنین ۸۶ مسلح سوری طی ۹ روز از آغاز عملیات گروه‌های مسلح که نام «حماسه بزرگ حلب» را بر آن گذاشته‌اند، کشته شده‌اند. ارتش سوریه و هم‌پیمانانش بیش از ۱۰ هزار فرد مسلح وابسته به گروه‌های تندرو را در این مناطق محاصره کرده‌اند. در مقابل، یک منبع در
 اطلاع رسانی جنگی مرکزی اعلام کرد، تعداد واقعی کشته شدگان از افراد مسلح بیشتر از آن چیزی است که در صفحه‌های گروه‌های مسلح و طرف‌های حامی آنها اعلام شده است. همچنین نیروهای دولتی سوریه و هم‌پیمانانش یک ضد حمله شدید در چند محور در غرب حلب را آغاز کردند. یک منبع نظامی سوریه به خبرگزاری آلمان گفت: جبهه پروژه احداث ۱۰۷۰ واحد آپارتمانی در غرب حلب شاهد درگیری‌های شدید از زمان ورود نیروهای سوری به حلب از صبح دیروز (یکشنبه) بود. درگیری‌ها اکنون در محور جبهه بستان الباشا و جبهه منیان است.
این منبع نظامی سوریه بستن مسیر حلب به دمشق از منطقه خناصر در جنوب حلب را تکذیب کرد و افزود:‌ ظرف ساعات آتی شاهد پیشروی‌های چشمگیر در جبهه‌های حلب خواهید بود.

جنگ خیابانی در موصل و عقب‌نشینی نیروهای عراقی از چند محله
ایسنا|  با ادامه پیشروی نیروهای عراقی در داخل محله‌های موصل، روزبه‌روز بر شدت نبرد و مقاومت اعضای داعش افزوده می‌شود، امری که باعث شده نیروهای عراقی علیرغم ادامه پیروزی‌ها در اطراف شهر، برای اجتناب از دادن تلفات بیشتر از چند محله در داخل موصل عقب‌نشینی کنند. با گذشت بیش‌ از دو هفته از آغاز مرحله پایانی عملیات آزادسازی موصل، درگیری‌ها اکنون در شرق این شهر گره خورده و کار به جنگ تن‌به‌تن کشیده شده است، جنگی که داعش با توجه به آمادگی‌های قبلی برای آن توانایی مانور بالایی برای این جنگ دارد. گرچه نیروهای عراقی در اطراف شهر و به ویژه در حاشیه جنوبی پیشروی‌های مهمی به دست آورده‌اند. درگیری‌ها اکنون در محله‌های شرقی و تا حدودی شمالی ادامه دارد.
این مناطق بر خلاف محله‌های تودرتوی غربی، به دلیل تازه ساخت بودن، مناطقی با خیابان‌های بازتر دارد که کار پیشروی را برای نیروهای عراقی به ویژه ادوات زرهی ارتش آسان‌تر می‌کند. به گفته فرماندهان میدانی نیروهای عراقی در 24 ساعت گذشته مجبور شده‌اند از دست‌کم سه محله عقب‌نشینی کنند.

استقرار نیروهای ناتو در ۷۰ کیلومتری مرز روسیه
ایسنا|  تیپ زرهی لهستان تا ژانویه ۲۰۱۷ میلادی در فاصله ۷۰ کیلومتری کالینینگراد مستقر خواهد شد. قرار است این تیپ نظامی لهستان در کنار نیروهای اعزامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه مستقر شوند.
همچنین ناتو در نظر دارد تا ۹۰۰ نفر از نیروهای نظامی خود از رومانی و انگلستان را به همراه ادوات و تجهیزات کامل نظامی عازم این منطقه کند.
 به دنبال تحولات اخیر در اوکراین و الحاق منطقه کریمه به خاک روسیه و همچنین حضور نظامی روسیه در بحران سوریه،
صف آرایی نظامی ناتو و روسیه در مناطق مرزی یکدیگر به بالاترین حد خود رسیده است.

 


تعداد بازدید :  162