شماره ۹۸۷ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
صدای اعتراض والیبالیست‌های بانوان بلند شد
بیرون ماندن ملی‌پوشان در لیگ تک قطبی
فدراسیون: نمی‌توانیم در مسائل مالی باشگاه‌ها دخالت کنیم

شهروند| بعد از این‌که در بخش مردان خیلی از تیم‌های لیگ برتری به خاطر قدرت بانک سرمایه از پیش باخته مقابل این تیم به حساب می‌آیند، حالا جذب بازیکنان ملی‌پوش توسط این باشگاه در بخش بانوان نیز صدای اعتراض تیم‌ها را در آورده است.
اعتراض به تک قطبی شدن والیبال
نخستین‌بار در شهریورماه بود که تیمی متشکل از بازیکنان تیم‌ملی والیبال بانوان و با نام «بانک سرمایه» در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های بانوان آسیا شرکت کرد و پس از 42‌سال موفق شد تاریخ‌ساز شود اما ظاهرا این پایان کار بانک سرمایه نبود و آنها تصمیم گرفته‌اند با تیمی قوی‌تر راهی مسابقات لیگ‌برتر شوند. در همین راستا این تیم اکثر بازیکنان تیم‌ملی را به خدمت گرفته و همین اتفاقات در کنار مشکلات مالی سایر تیم‌های لیگ‌برتری سبب شده که برخی از تیم‌ها به صورت شفاهی به فدراسیون اعتراض کرده و خواستار تقسیم ملی‌پوشان بین تیم‌های مختلف شوند.
ملی پوشان بیرون از گود!
در شرایطی که تیم بانک سرمایه خیلی از بازیکنان ملی‌پوش را جذب کرده،‌ فدراسیون نیز محدودیت‌هایی را قرار داده است. در این قانون بیشتر از 5 بازیکن ملی نمی‌توانند در یک تیم باشگاهی به میدان بروند. همین موضوع کار دست بانک سرمایه داده، به طوریکه شعبانیان سرمربی بانک سرمایه مجبور است برخی از ملی پوشان را در نیم‌فصل دوم به بازی بگیرد و آنها هم اکنون بدون تیم هستند.
شعبانیان:   فقط ما ملی‌پوش نداریم
مریم شعبانیان سرمربی تیم‌ والیبال بانک سرمایه درباره تعداد ملی‌پوشان بانک سرمایه به «شهروند» می‌گوید: «این موضوع را درباره آقایان هم مطرح کرده‌اند. من درباره بخش آقایان نظری ندارم ولی در بخش بانوان، دانشگاه آزاد بازیکنان ملی‌پوش بانوان کمتری نسبت به ما ندارد ضمن این‌که چون تعداد اسپانسرهای والیبال بانوان کم است، بازیکنان مجبورند در چند تیم خاص بازی کنند.» سرمربی تیم والیبال بانک سرمایه درباره شایعاتی مبنی بر هماهنگی بازیکنان تیم‌ملی برای حضور در یک تیم بیان کرد:   «خیر، هیچ صحبتی دراین‌باره نشده است. من خودم نفرات را انتخاب کردم و براساس نیازهایمان این خریدها را انجام داده‌ایم.» او درباره میزان قرارداد بازیکنان گفت: «قراردادهای ما فرقی با تیم‌های دیگر ندارد ولی باشگاه قوانینی برای تشویق و تنبیه گذاشته که اگر بازیکنان قهرمان شدند، جایزه‌های بیشتری به آنها تعلق می‌گیرد. همه مربیان به دنبال پیشرفت والیبال هستند و اگر حامیان مالی بیشتر شوند، بازیکنان ملی‌پوش تقسیم می‌شوند و کیفیت بازی‌ها بالا می‌رود.»
واکنش فدراسیون
زهره میر‌سپاسی نایب‌رئیس بانوان فدراسیون درباره شایعه بالا بردن قیمت قراردادها از سوی بانک سرمایه و عدم توانایی سایر تیم‌ها برای جذب بازیکنان ملی‌پوش به «شهروند» می‌گوید: «تا این لحظه هنوز قراردادی ثبت نشده و من نمی‌توانم دراین‌باره نظری بدهم. اجازه بدهید قراردادها رسما ثبت شود، بعد از آن می‌توان درباره مبلغ قراردادها صحبت کرد. در بخش آقایان هم همین اتفاق رخ داده است به‌هرحال بانک سرمایه هزینه‌های خوبی کرده، من هم شخصا خیلی تلاش کردم که تعداد تیم‌ها بیشتر شده و کیفیت بازی‌ها بالا برود ولی ما نمی‌توانیم در مسائل مالی باشگاه‌ها دخالت کنیم.تا این لحظه هیچ اعتراض مکتوبی به دست ما نرسیده چون قراردادی ثبت نشده است. قرارداد باید ثبت شود تا بتوان پیگیری کرد.» وی در واکنش به شایعه حمایت فدراسیون از بانک سرمایه به دلیل حمایت این بانک از تیم‌ملی و حضور در مسابقات باشگاه‌های آسیا می‌افزاید: «چرا باید از یک تیم خاص حمایت کنیم؟ آنها هزینه کرده‌اند و در ازای آن، نام‌شان در کل دنیا تبلیغ شده است اگر آنها حمایت نمی‌کردند یک سازمان دیگر حمایت می‌کرد.»
نیاز به چند قطبی شدن
حضور بانک سرمایه و اسپانسرهای قوی در لیگ بانوان اگرچه خوشحال‌کننده است و باید آن را به فال نیک گرفت اما برای افزایش کیفیت بازی‌ها، ظهور استعدادهای جدید و لیگ پویاتر نیاز به چند قطبی شدن به شدت حس می‌شود. قطعا در صورت تحقق این موضوع، تیم‌ملی و فدراسیون والیبال هم می‌تواند سیاست‌های جوانگرایی و پشتوانه‌سازی را اجرا کند.


تعداد بازدید :  77