شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

احتمال دیدار جواد ظریف و سعد حریری در لبنان
ایسنا| وزیر امور خارجه ایران که اواسط هفته جاری طبق برنامه‌ریزی انجام شده به لبنان سفر می‌کند، قرار است با میشل‌عون که هفته پیش از سوی پارلمان این کشور به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهوری لبنان انتخاب شد، دیدار و رایزنی کند. ظریف روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در لبنان با شخصیت‌های سیاسی این کشور ازجمله جبران باسیل، همتای لبنانی خود و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و رایزنی خواهد کرد. براساس اعلام برخی از منابع خبری به احتمال زیاد ظریف در جریان این سفر با سعدحریری نخست‌وزیری احتمالی لبنان نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد. فراکسیون المستقبل پارلمان لبنان وابسته به جریان المستقبل این کشور «سعد حریری» را به‌عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی نخست‌وزیری لبنان پیشنهاد داده است، میشل‌عون، رئیس‌جمهوری جدید لبنان روز پنجشنبه (13آبان) با انتشار بیانیه‌ای از حریری به‌عنوان یک سیاست‌مدار سنی خواست تا دولت جدید را تشکیل دهد. براساس قانون‌اساسی لبنان، رئیس‌جمهوری این کشور باید از مسیحیان مارونی، نخست‌وزیر مسلمان سنّی و رئیس پارلمان نیز از مسلمانان شیعه باشد.

روایت اینستاگرامی علی مطهری از دیدارش با آیت‌الله‌سیستانی
علی مطهری که طی روزهای اخیر سفری به کربلا و نجف داشته شرحی از دیدارش با آیت‌الله سیستانی ارایه کرد. مطهری درباره دیدگاه و نحوه ورود آیت‌الله سیستانی به برخی موضوعات ملی در عراق از زبان خودش نوشت: «فرمودند (به این مضمون): گاهی از ما می‌خواهند که در یک مسأله اختلافی وارد شویم، درحالی‌که ممکن است با ورود در آن مسأله، تأثیرگذاری ما در یک مسأله اساسی که ورود مرجعیت لازم است، دچار کاستی شود».
مطهری همچنین درباره علت رشد داعش در عراق از زبان آیت‌الله‌سیستانی نوشت: «علت اصلی این بود که آنها مسأله خلافت را که از اصول اولیه اهل سنت و مانند مسأله امامت نزد شیعه است مطرح کردند و هیچ سنی با اصل آن مخالفت نمی‌کند و البته رفتار داعش به گونه‌ای بوده است که خیلی از مسائل برای اهل سنت هم روشن شده است.»
مطهری همچنین درباره نحوه اداره حوزه علمیه از نقظه نظر آیت‌الله سیستانی نوشت: «نکته‌ای که در مذاکره با فرزند ایشان دریافت کردم این بود که آیت الله سیستانی مصر است که از دولت عراق هیچ کمک مالی دریافت نکند و معتقد است که حوزه‌های علمیه و روحانیت شیعه باید استقلال خود را از دولت‌ها حفظ کنند تا قدرت مردمی‌اش محفوظ بماند، همان نظریه‌ای که شهید مطهری به شدت بر آن تأکید داشت و متاسفانه امروز حوزه‌های علمیه ما آن را رعایت نمی‌کنند و ردیف‌های بودجه برای حوزه‌های علمیه در بودجه سالانه کشور وجود دارد، هرچند این بودجه‌ها برای عمران و ساخت‌وساز و نگهداری حوزه‌هاست نه برای شهریه طلاب، ولی همین هم تا حد زیادی حوزه‌ها را وابسته به دولت کرده و از حریت و آزادگی و نظارت آنها بر حکومت کاسته است. فرزند ایشان می‌فرمود نه‌تنها ما کمکی از دولت عراق دریافت نمی‌کنیم بلکه گاهی دولت عراق از ما درخواست کمک مالی می‌کند».

برگزاری گفت‌وگوهای ایران و اروپا در 19 آبان
دومین دور «گفت‌وگوهای سطح بالا» بین ایران و اتحادیه اروپا در 19 آبان‌ماه در بروکسل برگزار می‌شود. مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه برای انجام دور دوم گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا و ایران در سطح بالا به بروکسل سفر خواهد کرد. این گفت‌وگوها به ریاست روانچی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، مبارزه با تروریسم و حل بحران‌های منطقه از محورهای اصلی این گفت‌و گوها خواهد بود. همچنین قرار است در این دوره مذاکرات گفت‌وگوهای حقوق بشری و اتحادیه اروپا نیز برگزار شود که این مذاکرات نیز به ریاست تخت‌روانچی برگزار خواهد شد و در تیم اعزامی برای انجام این گفت‌وگوها نماینده‌ای از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز حضور خواهد داشت. موضوع «گفت‌وگوهای سطح بالا» بین ایران و اروپا اولین‌بار در جریان سفر‌ سال گذشته فدریکا موگرینی به ایران مطرح شد. ظریف، وزیر خارجه ایران در آن زمان گفته بود که «ما پیش از این و در سال‌های گذشته با اتحادیه اروپا گفت‌وگوهایی داشته‌ایم»؛ در مقطعی این گفت‌وگوها به نام «گفت‌وگوهای انتقادی» مطرح بود و بعد از آن با عنوان «گفت‌وگوهای جامع» شناخته شد ولی از این به بعد دور جدیدی از گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا شروع خواهد شد که این گفت‌وگوها به نام «گفت‌وگوهای سطح بالا» مطرح خواهند بود که در سطح معاونان آغاز شده و به‌تدریج در سطح وزیران ادامه خواهد یافت.


تعداد بازدید :  159