شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

پس از پایان آتش‌بس انسانی حتی یک نفر هم از «حلب» خارج نشد
ایسنا| آتش‌بس انسانی روز جمعه از ساعت ۹ صبح در شهر حلب شروع شد که هدف از آن خارج کردن غیرنظامیان و زخمی‌ها از محله‌های شرقی حلب و ترک افراد مسلح از طریق هشت گذرگاهی بود که ارتش سوریه با هماهنگی طرف روس تعیین کرده بود، اما حتی یک نفر هم حلب را ترک نکرده است.  طرفداران دولت ادعا می‌کنند که گروه‌های مخالف مسلح مستقر در محله‌های شرقی حلب مانع از ترک شهر از سوی غیرنظامیان شدند. در واکنش به آتش‌بس ۱۰ ساعته در حلب نیروهای مخالف مسلح روز جمعه مرحله دوم عملیات شکستن محاصره محله‌های شرقی حلب را آغاز کردند. ۲۵۰‌هزار تن در محله‌های شرقی حلب تحت محاصره هستند که از نبود مواد غذایی و دارویی رنج می‌برند. ارتش سوریه از ژوئیه این بخش را تحت محاصره دارد و این دومین بار است که گذرگاه‌هایی برای خروج غیرنظامیان باز می‌شود. ینس لارکه، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده است که سازمان ملل نتوانست از آتش‌بس اعلام شده روسیه در حلب برای ارسال کمک‌ها استفاده کند و تضمین‌های امنیتی برای آن وجود نداشت.

مصری‌ها خواهان کناره‌گیری سیسی شدند
ایسنا| مخالفان کودتای نظامی مصر در چندین استان این کشور در اعتراض به ناتوانی دولت در مقابله با بحران اقتصادی موجود و صدور دستوراتی برای آزادسازی نرخ ارز (دلار) و قیمت سوخت و نیز کمبود کالای اساسی دست به تظاهرات زده و برکناری عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر را خواستار شدند. همچنین گروهی از مخالفان مصری در بیانیه‌ای مردم این کشور را به اقدام برای سرنگونی دولت دعوت کردند؛ اتفاقاتی که خبر از بازگشت تنش سیاسی به مصر می‌دهد. معترضان تصاویر محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و شعارهای رابعه العدویه را در دست داشتند. «ائتلاف حمایت از قانون» وابسته به اخوان المسلمین مصر پیشتر از مردم مصر دعوت کرده بود علیه تصمیمات اخیر دولت تظاهرات کنند. این ائتلاف در بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک خطاب به مردم مصر اعلام کرد: به خیابان‌ها بیایید و از حقوق خود و انقلاب ژانویه دفاع کنید. ما در برابر شکستی هستیم که هر روز بزرگتر می‌شود. این درحالی است که فراخوان‌ها برای برگزاری تظاهرات اعتراضی به شکلی گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در این فراخوان‌ها از مردم مصر برای تظاهرات در تاریخ ۱۱ نوامبر جاری تحت عنوان «انقلاب فقرا علیه گرانی» دعوت شده است اما در این میان گروه مخالفی که پشت این فراخوان‌ها است مشخص نشده است.

بخش راهبردی حمام العلیل در جنوب موصل آزاد شد
ایرنا| نیروهای عراقی پیش از ظهر دیروز وارد بخش حمام العلیل در جنوب موصل شدند و پرچم عراق را بر روی بلندترین ساختمان‌های این شهر بالا بردند. سرلشگر «عبدالامیر یارالله» فرمانده عملیات «نینوا ما می‌آییم» بعدازظهر دیروز (شنبه) اعلام کرد که نیروهای عراقی وارد مرکز بخش حمام العلیل از مناطق راهبردی در 20 کیلومتری جنوب موصل شدند. در این عملیات نیروهای پلیس فدرال و لشگرهای 9 زرهی و 15 پیاده ارتش عراق شرکت دارند. عملیات آزادسازی موصل از 17 اکتبر (26 مهرماه) گذشته، از 6 محور آغاز شده و نیروهای عراقی طی روزهای اخیر توانسته‌اند وارد شهرک‌ها و محلات حومه موصل در بخش شرقی شهر شوند. در همین مدت، همچنین بیش از 150 روستا و بخش در طول این عملیات از دست تروریست‌های داعش آزاد شده است.

درخواست بارزانی برای آزادی رهبران حزب «دموکراتیک خلق»
ایسنا| نیچروان بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق دیروز در بیانیه‌ای از دولت ترکیه خواست مقامات و اعضای دستگیر شده حزب دموکراتیک خلق ترکیه را که طی روزهای اخیر دستگیر شدند آزاد کرده و به رأی مردمی که مقامات این حزب را انتخاب کردند احترام بگذارند. نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در این بیانیه تصریح کرد: اقدام اخیر مقامات ترکیه در دستگیری رهبران حزب «دموکراتیک خلق» و قانونگذاران وابسته به این حزب موجب نگرانی آنها شده است و من معتقدم که این کار باعث بدتر شدن وضع فعلی در ترکیه خواهد شد. بارزانی همچنین از آنکارا خواست ضمن آزاد کردن رهبران حزب دموکراتیک خلق و قانونگذاران این حزب، تعاملی صلح آمیز با وضع موجود داشته و به آرای مردمی که قانونگذاران این حزب در پارلمان را انتخاب کردند احترام بگذارد. همچنین مرادکاراییلان، یکی از رهبران پ.ک.ک با انتقاد شدید از بازداشت تعدادی از اعضای حزب «دموکراتیک خلق» کرد ترکیه گفت: حزب عدالت و توسعه آشکارا دشمنی با کردها را آغاز کرده است. وی در ادامه تهدید کرد که پ.ک.ک درگیری‌ها با نیروهای دولتی را بیش از پیش افزایش خواهد داد. این درحالی است که، مقام‌های ترکیه‌ای دیروز، دستور رسمی دستگیری ۹ تن از مدیران اجرایی و روزنامه‌نگاران روزنامه جمهوریت را صادر کردند.


تعداد بازدید :  203