شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری صورت گرفت
افتتاح ورزشگاه نقش جهان و ماشین ریخته‌گری فولاد مبارکه

محمد راعی | ورزشگاه 75 هزار نفری نقش جهان اصفهان روز چهارشنبه دوازدهم آبان ماه با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری پس از 23 سال انتظار به صورت رسمی افتتاح شد.  به گزارش خبرنگار ما از اصفهان، معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم که محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، علی طیب نیا وزیر اقتصاد و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین سایر مسئولین شهری و استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، با اشاره به مدت زمان طولانی اجرای این ورزشگاه اظهار داشت: معمولا در این طرح ها محدودیت منابع مالی یکی از موانع پیش روی اجرا است و مدیریت مناسب نیز در استفاده مطلوب از منابع محدود نقش مهم و تعیین کننده ای دارد. دکتر جهانگیری ادامه داد: زمانی، منابع نفتی و درآمد دولت بسیار زیاد بود و در بخش های دولتی باید این طرح ها به بهره برداری
می رسید اما اکنون این شرایط تغییر کرده و قیمت نفت کاهش چشمگیری داشته است.
هیچ عاملی همچون ورزش
در مقابله با مفاسد اجتماعی نقش ندارد
وی به جلسه سه ساعته اخیر مسئولان سه قوه با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در بیانات خود فرمودند که اگر کسی وجدان داشته باشد باید برای مبارزه با مفاسد اجتماعی اقدام کند و هیچ چیز به اندازه ورزش در مبارزه با اعتیاد و سایر مفاسد اجتماعی نقش ندارد. معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: ما باید برای همه جوانان کشور امکانات لازم را به وجود آوریم و کاری کنیم که منابع بخش غیردولتی برای تکمیل پروژه‌های ورزشی مورد استفاده قرار گیرد. در همین پروژه نقش جهان از زمانی که تصمیم گرفته شد فولادمبارکه به آن ورود کند، ورزشگاه ظرف مدت کوتاهی تکمیل شد. دکتر جهانگیری با تاکید بر لزوم مهیا شدن شرایط برای مشارکت بخش خصوصی در احداث و تکمیل پروژه های ورزشی کشور خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا بخش خصوصی با میل و رغبت در اجرای این پروژه ها مشارکت کند و منابع غیردولتی در این گونه کارهای اجتماعی هزینه شود. وی با اشاره به جایگاه ویژه اصفهان در بخش های اقتصاد، صنعت و به ویژه ورزش کشور گفت: استان اصفهان هم در بخش ورزش قهرمانی و هم در بخش ورزش همگانی افتخار آفرین است و بسیاری از افتخارات ملی در بخش ورزش توسط جوانان استان اصفهان کسب می شود.از این رو برخورداری از امکانات مناسب ورزشی حق همه مردم ایران بویژه استان اصفهان است.  وی از ورزشگاه نقش جهان به‌عنوان
پیشرفته ترین و دومین ورزشگاه بزرگ کشور یاد کرد و از همه کسانی که برای بهره برداری این ورزشگاه تلاش کردند قدردانی کرد.
وزیر ورزش و جوانان: وابستگی ورزش
به بودجه دولتی باید کم شود
وزیر ورزش و جوانان گفت: وابستگی ورزش به بودجه دولتی باید کم شود و باید شرایطی را در ایران فراهم کنیم که بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ورزش اشتیاق داشته باشند.  مسعود سلطانی‌فر در مراسم افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان اظهار داشت: در همه جای دنیا، اسپانسری تیم‌های ورزشی برای بنگاه‌های اقتصادی یک فرصت محسوب می‌شود ولی در کشور ما یک معضل است. وی افزود: در کشور ما وقتی یک بنگاه اقتصادی حمایت از یک تیم ورزشی را بر عهده می‌گیرد احساس می‌کند که آن تیم محل هزینه است در حالی که باید محلی برای درآمدزایی باشد و این بحثی است که من در طول یک هفته گذشته در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی با نمایندگان داشتم که چه کنیم تا اتکای ورزش به بودجه محدود دولتی کم شود و سرمایه‌گذاری در ورزش توجیه اقتصادی داشته باشد تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در ورزش مشتاق شوند. سلطانی‌فر در ادامه خطاب به معاون اول رئیس جمهوری و افراد حاضر در مراسم گفت:‌ حالا که مدیران اجرایی دولت و نمایندگان مجلس هم در این مراسم حضور دارند می‌خواهم که با هم کمک کنیم تا ساز و کاری که در دنیا شناخته شده در ایران هم فراهم شود تا باشگاه‌ها به محل درآمد تبدیل شوند و بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ورزش اشتیاق پیدا کنند.  وزیر ورزش و جوانان در پایان از مسئولان باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی، مدیران استان و شهر اصفهان، اصحاب رسانه و تمام کسانی که در این راه کمک کردند، تشکر و قدردانی کرد.
استاندار اصفهان: واگذاری ورزشگاه نقش جهان به بخش خصوصی باعث تکمیل آن شد
استاندار اصفهان گفت: تصمیم واگذاری ورزشگاه نقش جهان به شرکت فولاد مبارکه در جریان سفر قبلی هیأت دولت به اصفهان باعث تکمیل و افتتاح این ورزشگاه شد. دکتر رسول زرگرپور در مراسم افتتاح ورزشگاه نقش جهان اصفهان، افزود: سه ابر پروژه در اصفهان وجود داشت که قول تکمیل آنها را 2 سال پیش به مردم دادیم.  وی با بیان اینکه ورزشگاه نقش جهان یکی از این پروژه ها بود، افزود: همه مسئولان استان برای برآورده کردن این مطالبه مردم به‌ویژه طرفداران فوتبال اصفهان عزم خود را جزم کردند. استاندار اصفهان اظهار کرد: خوشحالیم که این طرح بزرگ ملی امروز با درایت دولت تدبیر و امید و مشارکت شرکت فولاد مبارکه به بهره برداری رسید. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پروژه مصلای بزرگ امام خمینی (ره) اصفهان، افزود: تکمیل دیگر بخش های مصلای اصفهان و بهره برداری کامل از این مجموعه نیز در دستور کار مسئولان استان قرار دارد. استاندار اصفهان با اشاره به طرح کنارگذر شرق اصفهان نیز گفت: این طرح به مدت هشت سال متوقف شده بود اما با مشارکت صندوق بازنشستگی شرایط از سرگیری عملیات اجرایی این طرح و تکمیل آن مهیا شد. وی همچنین با اشاره به طرح قطار سریع السیر اصفهان، افزود: این طرح نیز با پیگیری و اقدام وزارت راه و شهرسازی در حال انجام و پیگیری است. زرگرپور در ارتباط با خط دوم قطار شهری اصفهان گفت: مناقصه این طرح نیز در حال پیگیری است و امیدواریم این طرح تا پنج سال آینده به بهره برداری برسد.
مدیرعامل فولاد مبارکه: نقش‌جهان استانداردترین ورزشگاه ایران است
 مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان ورزشگاه نقش‌جهان را یکی از استانداردترین ورزشگاه‌های ایران دانست و افزود: برای بهره برداری از ورزشگاه نقش جهان اصفهان این شرکت 48 میلیارد تومان هزینه کرده است. دکتر بهرام سبحانی در مراسم بهره برداری از ورزشگاه نقش جهان گفت: طراحی اولیه این ورزشگاه در سال 67 آغاز و در سال 71 و 72 کار تسطیح و خاکبرداری آن آغاز شد، طی فراز و نشیب و توقف ها در اوایل دهه 80 قسمتی از آن آماده شد و تیم سپاهان هم در آن چند بازی انجام داد. وی اظهار کرد: به علت ناقص بودن ورزشگاه، روند ساخت و ساز آن متوقف شد و از سال 85 تا 93 کاملاً متوقف بود. وی افزود: به پیشنهاد معاون اول رئیس جمهوری که در سال 93 در جریان افتتاح یکی از طرح های فولاد مبارکه به استانداری اصفهان ارایه شد، مدیریت اجرایی این ورزشگاه به فولاد مبارکه واگذار؛ و این تصمیم نقطه عطفی برای ورزشگاه نقش‌ جهان شد. سبحانی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با مسئولان وزارت ورزش و جوانان، استانداری و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برای تکمیل و بهره برداری از ورزشگاه نقش جهان اصفهان گفت: به دلیل مالکیت دولت، واگذاری این ورزشگاه به فولاد مبارکه امکانپذیر نبود و به همین دلیل مقرر شد که با تکمیل ورزشگاه نقش جهان توسط شرکت فولاد مبارکه، این ورزشگاه به مدت 20 سال در اختیار باشگاه فولاد مبارکه سپاهان قرار گیرد. وی افزود: در این راستا تفاهمنامه ای در آذر ماه سال 93 بین شرکت فولاد مبارکه، وزارت ورزش و جوانان و استانداری اصفهان به امضا رسید و اردیبهشت سال 94 پیمانکار جدید انتخاب شد. مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به عملیات خاکریزی، چمن کاری مجدد و مونتاژ سازه های فلزی نیمه‌ کاره ورزشگاه نقش جهان گفت: با این وجود سازه‌های جایگاه و امکانات رفاهی و رختکن‌ ها مورد قبول کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار نگرفت و به همین دلیل ، تاسیسات یاد شده تخریب و از نو ساخته شد. سبحانی با بیان اینکه امروز یکی از مجهز ترین ورزشگاه‌ های کشور مطابق با استانداردهای بین‌ المللی افتتاح شد، گفت: ورزشگاه نقش جهان هدیه ‌ای از طرف شرکت فولاد مبارکه به مردم اصفهان و جامعه ورزشی کشور است. وی با اشاره به اینکه مالک این ورزشگاه وزارت ورزش و جوانان است، گفت: شرکت فولاد مبارکه و باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان به‌عنوان سرمایه گذار ورزشگاه نقش جهان به مدت 20 سال بهره‌ بردار این ورزشگاه است. سبحانی اضافه کرد: قبل از اینکه این مجموعه را تحویل بگیریم در قالب کمک به ساخت مجموعه 18 میلیارد تومان هزینه کرده بودیم. طی 18 ماهی هم که مجموعه را تحویل گرفتیم 30 میلیارد تومان در آن هزینه کردیم. جمعاً فولاد مبارکه 48 میلیارد تومان در این مجموعه ورزشی هزینه کرده است.


تعداد بازدید :  191