شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

اختلاف ایران با 1+5 به روایت عراقچی
معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفت: به‌رغم وجود اختلافات بر سر مسائل اصلی دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در کمتر از 2 هفته دیگر در یک شهر اروپایی برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن اظهار کرد: ما توانستیم در یک فضای سازنده به درکی به مراتب بهتر برسیم اما اختلافات بر سر مسائل اصلی هنوز به قوت خود باقی است. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین گفت:  برخی از ایده‌های مطرح‌شده در نشست نیویورک امیدوار‌کننده هستند اما هیچ یک از آنها نتوانستند درخصوص مسائل کلیدی مورد اختلاف یک درک مشترک به ما بدهند. از این رو نتوانستیم به پیشرفتی ملموس در مذاکرات اخیر برسیم. عراقچی تأکید کرد: اگر قرار باشد توافقی حاصل شود بهتر است که آن را اکنون انجام دهیم؛ تمدید مذاکرات سخت و بی‌استفاده خواهد بود. معاون وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در کمتر از دو هفته دیگر در یکی از شهرهای وین یا ژنو از سر گرفته خواهد شد. 

اظهارنظر وزیرخارجه عربستان درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران
وزیر امورخارجه عربستان بر اهمیت و توجه کشورش به حل مسالمت‌آمیز مسأله هسته‌ای ایران تأکید کرد.  به گزارش ایسنا، سعود الفیصل در سخنانی در شصت و نهمین دور از نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت که کشورش به حل مسالمت‌آمیز این مسأله به واسطه انجام گفت‌وگوهای جاری بین ایران و 1+5 اهمیت می‌دهد. او در ادامه ضرورت ایجاد راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسأله هسته‌ای ایران را خواستار شد و افزود که کشورش امیدهای زیادی به حل این مسأله بسته است. 

قشقاوی: گفت‌وگو با مقامات انگلیس جزو خط قرمزهای اعلام شده نظام نیست
معاون پارلمانی و امور کنسولی وزیر امورخارجه با بیان این‌که گفت‌وگو با مقامات انگلیس جزو خط قرمزهای اعلام‌شده نظام نیست، گفت: مذاکرات دیپلماتیک یا بازگشایی سفارتخانه‌ها به معنی مواضع یکسان یا فراموشی ماهیت تاریخی کشورها نیست. به گزارش ایرنا، «حسن قشقاوی» در حاشیه مراسم ختم مادر آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی در جمع خبرنگاران درباره تأثیر اظهارات دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس و مذاکرات هسته‌ای گفت:  اینگونه اظهارات ناشایست ارتباطی با دیدارهای دیپلماتیک به‌طور مستقیم ندارد و ضرورتا ناقض گفت‌وگوهای دیپلماتیک نیست.  قشقاوی همچنین درباره آخرین اخبار از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس، اظهار داشت: بین کاردارهای غیرمقیم رابطه وجود دارد. گشایش سفارتخانه‌ها در حد کاردار مقیم ضرورتا به این معنی نیست که مواضع سیاسی ما و انگلیس در بحث منطقه‌ای یا جهانی یکسان است.  

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه: پهپاد اسراییلی هیچ اطلاعاتی به خارج ارسال نکرده بود
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به هدف قرار دادن پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در آسمان ایران طی هفته‌‌های گذشته، اظهار داشت:  از مدل این پهپاد در منابع آشکار صهیونیست‌ها هیچ مطلبی وجود نداشت و این پهپاد با مدل‌های دیگر هواپیماهای بدون سرنشین صهیونیستی فرق می‌کند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: این پهپاد اسراییلی اطلاعات خود را به صورت برخط ارسال نمی‌کرد، بلکه اطلاعات در درون آن ذخیره می‌شد، از این‌رو با انهدام آن، نتوانست هیچ اطلاعاتی را ارسال کند. وی درخصوص مبدأ پروازی این هواپیما نیز گفت: این موضوع معلوم شده است و ما تقریباً از روز اول، مبدأ پرواز این هواپیما را تشخیص دادیم و اعلام کردیم که این هواپیما از یکی از کشورهای منطقه آمده و نمی‌تواند از سرزمین‌های فلسطین اشغالی پرواز کرده باشد ولی برای دقت بیشتر و مطالعات کافی، صبر کردیم تا گزارشمان تکمیل شود و امروز صد‌درصد از این مبدأ مطلعیم و این گزارش را هم در اختیار دولت و هم بخش‌های مرتبط در ستاد کل نیروهای مسلح قرار دادیم و می‌دانیم که دولت هم اقدامات خوبی را در پاسخ به این قضیه آغاز کرده است. 

چین خواستار خلاقیت در مذاکرات هسته‌ای شد
وزارت خارجه چین اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران وارد مرحله نهایی و حساس خود شده است و چین امیدوار است که تمام طرف‌ها بتوانند با خلاقیت به راه‌حلی درباره مسائل سخت برسند. سخنگوی وزارت امورخارجه چین افزود:  اگرچه در آخرین دور از مذاکره هسته‌ای پیشرفت ملموسی حاصل نشده است تمام طرف‌ها با جدیت و با واقع‌بینی به رایزنی‌ها بر سر مسائل کلیدی مورد اختلاف ادامه دادند. 


تعداد بازدید :  162