شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
تویوتا کورولا بازمانده‌ای از انقلاب صنعتی کشور آفتاب تابان
غول ژاپنی بازار خودرو 50ساله شد

رویترز| تویوتا کورولا که یکی از پرفروش‌ترین خودروهای سواری جهان است، این هفته ۵۰ساله می‌شود. از زمانی که نخستین مدل کورولا در پنجم نوامبر ‌سال ۱۹۶۶ در ژاپن به فروش رفت تا پایان سپتامبر، حدود 44.3‌میلیون کورولا شامل کورولا فیلدر و انواع دیگر این خودرو در سراسر جهان به فروش رفته‌اند. در اواخر دهه ۱۹۵۰ که اقتصاد ژاپن در حال احیا از دوران جنگ جهانی دوم بود، خودروسازان تصمیم گرفتند خودروی ارزانی برای خانواده‌های متوسط که بیشتر آنها خودرو نداشتند، تولید کنند. تویوتا موتور ابتدا مدل پابلیکا را عرضه کرد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در‌ سال ۱۹۶۶، مدل دو درِ کورولا را با هدف تولید ۳۰‌هزار دستگاه در ماه معرفی کرد، آن هم در شرایطی که کل تولید ماهانه این شرکت ۵۰‌هزار دستگاه بود. این خودرو به خوبی فروش رفت و سه‌سال بعد از عرضه، کورولا پرفروش‌ترین خودروی ژاپن شد و به آغاز دوران صنعتی شدن این کشور کمک کرد. براساس گزارش رویترز، کورولا پس از این‌که به مدت ۳۳‌سال متوالی پرفروش‌ترین مدل ژاپن بود، در‌ سال ۲۰۰۲ این عنوان را به ‌هاچ‌ بک فیت هوندا موتور واگذار کرد. این خودرو از تویوتا آکوا و مدل هیبریدی پریوس پرفروش‌تر است، زیرا مصرف‌کنندگان ژاپنی خودروهایی را ترجیح می‌دهند که مصرف سوخت بهینه‌تری دارند. با این همه چشم‌انداز کورولا در ژاپن چندان روشن نیست، زیرا بازار خودرو با کاهش جمعیت کوچکتر می‌شود. فروش داخلی کورولا اکنون حدود یک‌چهارم اوج فروش ۴۰۰‌هزار دستگاه در ‌سال ۱۹۷۳ است؛ اما کورولا در آمریکا از ابتدای ‌سال‌جاری میلادی تاکنون دومین خودروی سواری پرفروش پس از تویوتا کمری بوده است.


تعداد بازدید :  284