شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
هشدار! آگهی‌های دیجیتال، مشوق مصرف غذاهای چرب

شهروند| تبلیغ غذاها را در فضاهای مجازی دست کم نگیرید. تبلیغات دیجیتالی و بازاریابی در سایت‌های مختلف روز به روز بیشتر می‌شوند اما بخشی از آن‌ها که به معرفی و آگهی تبلیغ غذاها مربوط می‌شود، موجب نگرانی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به خصوص در اروپا شده است. این تبلیغات به ظاهر در گوشه‌ سایت‌ها قرار می‌گیرند و شاید به نظر بیاید کودکانی که برای بازی و سرگرمی وارد یک سایت بازی شده‌اند، توجهی به آن ندارند اما نتایج بررسی‌های کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهند بزرگسالان به خصوص والدین باید نسبت به این آگهی‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند و این تبلیغات را نادیده نگیرند. به اذعان این کارشناسان،  تبلیغات غذایی در سایت‌ها، کودکان را به سمت مصرف غذاهای چرب، شیرین یا شور تشویق می‌کند و در نهایت مشکل چاقی را در آن‌ها نیز افزایش می‌دهد.
چاقی، اولویت اول دولت‌ها
«رویترز» در گزارشی که در این زمینه منتشر کرده، عنوان می‌کند محققان از قانون‌گذاران خواسته‌اند کودکان را در مقابل غذاهای بدردنخوری که در سایت‌ها، بازی‌ها یا دیگر شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند، محافظت کنند. در این میان کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در اروپا نسبت به اثرگذاری این تبلیغات روی کودکان اروپایی ابراز نگرانی کرده و سوزان جاکاب، مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی چنین گفته است: «دولت‌های ما باید موضوع چاقی کودکان را به عنوان بالاترین اولویت سیاسی مورد توجه قرار دهند. ما متوجه شده‌ایم کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه جامعه در معرض شمار زیادی از تکنیک‌های پنهان بازاریابی دیجیتال در زمینه ترویج غذاهایی هستند که نمک، شکر و روغن زیادی دارند.» به گفته او بیشتر والدین این تبلیغات را نمی‌بینند یا شاهد فعالیت‌های آنلاین کودکان خود نیستند، بنابراین آگاه به شدتِ اثرات ناشی از تبلیغ‌ها در رسانه‌های دیجیتال برای ترویج غذاهای ناسالم نیستند یا آن را دست کم می‌گیرند.
بچه های شکمو، والدین بی‌توجه
بر اساس این گزارش، در نبود مقررات قابل اجرا و موثر در عرصه رسانه‌های دیجیتال در بسیاری از کشورها، کودکان به طور فزاینده‌ای در معرض تکنیک‌های بازاریابی متقاعدکننده هستند. همچنین این احتمال هم وجود دارد که والدین این بازاریابی‌ها را دست کم بگیرند یا نسبت به آن بی‌توجه باشند. موضوع دیگری که در مورد روند چاق شدن کودکان وجود دارد این است که حدود دو سوم بچه‌‌هایی که اضافه وزن دارند، قبل از شروع سن بلوغ، مبتلا به این مشکل شده‌ و روند اضافه وزن در آن‌ها شروع شده است. بنا بر آمارها حدود 25 درصد کودکان مدارس اروپایی اضافه وزن دارند یا چاق هستند. اضافه وزن مشکلی است که معمولا تا دوران بزرگسالی با این کودکان باقی می‌ماند و منجر به چاقی و بیماری‌های مزمنی همچون دیابت، مشکلات قلبی و سرطان می‌شود.
حضور در میهمانی مشکوک!
بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی از زمانی که مقررات قابل اجرا و موثر هرچند به طور اندک، وضع شده‌اند یا بازاریابی دیجیتالی مورد کنترل قرار گرفته است، ترفند دیگری از سوی صاحبان این آگهی‌‌ها استفاده می‌شود. در این شیوه کودکان در معرض بازاریابی‌های آنلاین قدرتمند و هدفمند سیستم عامل‌هایی هستند که اطلاعات شخصی افراد را گردآوری می‌کنند. هرچند بازاریابی دیجیتال می‌تواند کودکان را برای کسب تجارب سرگرم‌کننده و احساسی درگیر و آن‌ها را برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با دوستانشان تشویق کند اما به گفته کارشناسان، موضوع نگران کننده این است که می‌توان این تجربه را به میهمانی مشکوکی توصیف کرد که در آن افراد را به مصرف غذاهای ناسالم تشویق می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  188