شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

درگیری معترضان هنگ‌کنگی با پلیس در غبار گاز اشک‌آور
دود سفید گران‌ترین دفاتر تجاری جهان در قلب هنگ‌کنگ را در بر گرفته ‌است و معترضان حامی دموکراسی برای چهارمین روز پیاپی در خیابان‌های این شهر به تظاهرات مشغولند. هنگ‌کنگ این‌ روز‌ها صحنه نا‌آرامی‌ها و تظاهرات گسترده‌ای است که از زمان پایان سلطه بریتانیا بر آن تا به امروز بی‌سابقه بوده‌ است. پلیس در روز گذشته معترضانی را که در خیابان‌های این شهر دموکراسی و آزادی را جست‌وجو می‌کردند با گاز اشک‌آور و باتوم سرکوب کرد. به گفته معترضان در روز‌های گذشته بیش از 80‌هزار تن به خیابان‌های تایلند آمده‌اند. 
بسیاری از خیابان‌های مراکز تجاری هنگ‌کنگ به دنبال حضور گسترده معترضان مسدود شده‌ است و پلیس این شهر نیز به دلیل حضور گسترده مردم ناچار به عقب‌نشینی شده‌ است. رویداد‌های اخیر هنگ‌کنگ یکی از بزرگترین چالش‌های سیاسی دولت پکن به شمار می‌رود. دولت چین در واکنش، دانشجویان معترض را که در مناطق توریستی و تجاری هنگ‌کنگ جمع شده‌ بودند، تهدید کرد و درخصوص هرگونه دخالت خارجی هشدار داد. 
چین با استفاده از فرمول «یک کشور، 2 سیستم»، کنترل هنگ‌کنگ را در اختیار دارد که به دنبال آن دموکراسی در این شهر با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. ده‌ها‌ هزار معترض هنگ‌کنگی خواهان به دست ‌آوردن شکل کاملی از دموکراسی هستند که به آنها امکان دهد در انتخابات هنگ‌کنگ نامزد مورد نظرشان را انتخاب کنند، اما چین به تازگی اعلام کرد که به مردم هنگ‌کنگ چنین اختیاری نخواهد داد. 
این حرکت بزرگترین چالش حزب کمونیست پکن پس از تظاهرات خونین 1989 است که در اطراف میدان «تیان‌آنمن» به وقوع پیوست. انتظار می‌رود که این تظاهرات تا روز ملی چین در اول اکتبر ادامه پیدا کند. 
مقامات بریتانیایی ضمن ابراز نگرانی درخصوص وضع هنگ‌کنگ، خواستار احترام به حق مردم برای اعتراض به شرایطشان شد. کنسولگری آمریکا در هنگ‌کنگ نیز با صدور بیانیه‌ای از تمامی طرف‌ها خواست از اقداماتی که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود خودداری کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با اشاره به بیانیه‌های این کشور‌ها گفت: «ما امیدواریم که این کشور‌ها درخصوص این موضوع احتیاط به خرج دهند و سیگنال اشتباهی ارسال نکنند.» این مقام وزارت خارجه چین در ادامه گفت: «ما به شدت مخالف تلاش هر کشور‌ خارجی برای دخالت در امور داخلی چین هستیم. ما از ثبات و رفاه طولانی‌مدت در هنگ‌کنگ اطمینان داریم و معتقدیم ثبات هنگ‌کنگ در راستای منافع مردم چین، منطقه و جهان است.»

برگزاری مراسم تحلیف اشرف غنی و عبدالله در کاخ ریاست‌جمهوری کابل
مراسم تحلیف اشرف‌غنی احمدزی، رئیس‌جمهوری تازه افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان صبح دیروز در کابل برگزار شد تا پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری پرماجرای افغانستان پس از ماه‌ها خاتمه یابد. در این مراسم که تحت تدابیر شدید امنیتی در ارگ ریاست‌جمهوری در کابل برگزار شد 1400 میهمان داخلی و خارجی حضور داشتند. محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری کشورمان نیز از حاضرین در این مراسم بود. 
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یکشنبه اشرف غنی احمدزی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور اعلام کرد و همزمان عبدالله عبدالله را نیز به‌عنوان رئیس اجرایی دولت جدید معرفی کرد. 
به گزارش ایرنا، احمدزی و عبدالله، پیش از اعلام نتایج انتخابات، موافقتنامه تشکیل دولت وحدت ملی را امضا کردند؛ موافقتنامه‌ای که بحران انتخابات را حل و کلیات تقسیم قدرت بین دو ستاد انتخاباتی را مشخص کرد.  
در مراسم دیروز، اشرف غنی احمدزی پس از ادای سوگند، به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید عبدالله عبدالله را در فرمانی به‌عنوان رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی معرفی کرد و عبدالله همراه 2 معاونش سوگند وفاداری خورد. 
عبدالله عبدالله پس از ادای سوگند گفت: تأمین صلح، امنیت، حاکمیت قانون، اصلاحات اداری، اصلاحاتی در قانون اساسی از تعهدات من و آقای احمدزی است که برای آن مساعی مشترک به خرج خواهیم داد. او همچنین از حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز به خاطر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سپاسگزاری کرد. 
بعد از سخنرانی عبدالله، اشرف غنی احمدزی نخستین سخنرانی خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری افغانستان آغاز کرد. اشرف غنی با تأکید بر «تحول» در حکومت آینده اظهار کرد: اختلافات سیاسی از طریق راه‌حل سیاسی حل می‌شود. از «طالبان» و «حزب اسلامی» می‌خواهیم که برای مذاکرات سیاسی حاضر شوند. سیاست خارجی برای ما اهمیت حیاتی دارد.  امنیت در افغانستان با امنیت در دنیا گره خورده است. اشرف غنی در انتها گفت:  ما به کمک جامعه جهانی برای تسلیح و تجهیز نیروهای امنیتی نیاز داریم. ما از کمک جهانی برای تقویت این نیروها استفاده خواهیم کرد و امیدواریم که همکاران جهانی کمک‌های خود را موثر و شفاف سازند. 


تعداد بازدید :  171