شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
خبر

هاشمی‌رفسنجانی: ایران و 1+5 نمی‌خواهند به شرایط قبل برگردند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز در دیدار جمعی از اعضای مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ اتفاقات و موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد ایران و کشورهای 1+5 نمی‌خواهند به شرایط قبل برگردند.  به گزارش ایلنا، اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی با تأکید بر این‌که «ایران به دنبال ساخت سلاح و بمب هسته‌ای نیست و این موضوع را در جنگ تحمیلی به خوبی ثابت کرده است»، اظهار داشت: دین مبین اسلام هرگز به مسلمانان اجازه نمی‌دهد که از علم و دانش برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و بمب اتمی استفاده کنند.  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که پایبندی ایران به مقررات بین‌المللی به اثبات رسیده است، افزود: ملت ایران، حق طبیعی، قانونی و مسلم خود می‌داند که از دانش هسته‌ای برای پیشرفت و توسعه کشور همچون سایر کشورهای دنیا بهره ببرد.  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از کارشکنی‌های همیشگی تندروها در همه مسائل کشور گفت:  این بار نیز همچون گذشته تندروهای دو طرف فضای همکاری را قبل از مذاکرات غبارآلود کرده بودند.  وی با بیان این‌که عدم توجه صداوسیما و تریبون‌های رسمی به مسائل عمیق فرهنگی و اقتصادی، باعث ایجاد شبهه در جوانان و مردم جامعه می‌شود، گفت: از صراحت‌های قرآنی می‌گذرند و یک حدیث غیرمستند از یک نسخه خطی قدیمی را محور گفت‌وگوهای خویش قرار می‌دهند که برخلاف حرکت جمعی افکارعمومی دنیاست. 
 وی افزود: اگر سیاست خارجی ما در دولت گذشته این‌چنین مخدوش نمی‌شد، الان می‌توانستیم از صادرات خدمات، یک منبع عظیم درآمدی ایجاد کنیم.  وی با ابراز تعجب از سخنان نسنجیده‌ای که عده‌ای علیه ایران می‌گویند، گفت:  دفاع از گروه‌های مقاومت را تروریست پروری و حمایت از گروه‌های تروریستی منافقین را دفاع از حقوق بشر می‌دانند. 

تکذیب تیتر یکی از روزنامه‌ها از سوی دفتر رئیس‌جمهوری
روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری طی اطلاعیه‌ای تیتر یکی از روزنامه‌های سراسری را تکذیب کرد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، این روزنامه به نقل از حسن روحانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان نوشته بود: هرگونه توافق با 1+5 باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.  این درحالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری در بخشی از این گفت‌وگو و در پاسخ به سوال مجری شبکه سی‌ان‌ان آمریکا درخصوص احتمال همراهی نکردن کنگره با رئیس‌جمهوری آمریکا در صورت وصول به توافق، تأکید کرده بود که دولت‌ها مسئول پیگیری و اجرای توافقات در داخل کشور خود هستند و چه‌بسا در ایران نیز وقتی به توافق رسیدیم لازم باشد احتمالا مجلس شورای اسلامی اقداماتی را انجام دهد.  رئیس‌جمهوری همچنین پیش از این در جمع خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک و در پاسخ به سوالی درباره وجود اختلاف نظر در داخل ایران درباره توافق هسته‌ای گفته بود: خیلی طبیعی است که در مسأله مهمی مانند موضوع هسته‌ای، نظرات در سطح کشور خیلی یکسان نباشد و موافقان و مخالفانی وجود داشته باشد اما مذاکرات با پشتوانه قاطبه مردم انجام می‌شود و همه مسئولان عالیرتبه نظام به‌ویژه مقام معظم رهبری از این تیم و مذاکرات حمایت می‌کنند و تنها راه منطقی هم مذاکره خواهد بود. رئیس‌جمهوری افزود: اگر دو طرف به توافق برسند، هر کدام در زمینه مسائل داخلی خود مسئولیت‌هایی دارند که باید آن مسئولیت را برعهده گیرند و آن را به اتمام برسانند.  روحانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات لازم از سوی آمریکا و ایران پس از حصول توافق هسته‌ای نیز گفت: هر دولتی مسئول کار و مسائل داخلی خود است؛ این‌که آمریکا وقتی با ما توافق می‌کند، چه کارهایی در داخل باید انجام دهد، مربوط به خودش است. ما هم در صورتی که توافق حاصل شود باید اقداماتی به‌خصوص در حوزه مجلس شورای اسلامی انجام دهیم و با نمایندگان صحبت کنیم. 

تدبیر جدید مجلس برای پیگیری تحقیق و تفحص‌ها
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس درباره تحقیق و تفحص‌هایی که از سوی مجلس به قوه قضائیه ارجاع می‌شود، گفت: در جلسه عصر دوشنبه هیأت‌رئیسه مجلس مقرر شد برای پیگیری و پاسخگویی به این تحقیق و تفحص‌ها معاونت نظارت مجلس با قوه قضائیه ارتباط داشته باشد و موارد را مورد بررسی قرار دهد.  به گزارش مهر، بهروز نعمتی همچنین درباره مسأله سوال نمایندگان از وزرا افزود: از آن‌جا که تلاش شده سوال نمایندگان از وزرا کمتر شده و بیشتر به صورت مذاکره بین وزرا و نمایندگان مسائل موجود حل‌وفصل شود، از این‌رو در جلسه هیأت‌رئیسه مقرر شد تا سه‌شنبه دو یا سه هفته آینده به سوال نمایندگان از وزرا اختصاص داده شود. 
نعمتی ادامه داد: با این اقدام هم سوالات نمایندگان طرح شده و هم وقت وزرا کمتر گرفته می‌شود؛ هیأت‌رئیسه بنا دارد با ساماندهی این مسأله هر دو هفته یک‌بار یک جلسه علنی از مجلس را به سوال نمایندگان اختصاص دهد.  نماینده مردم اسدآباد همچنین افزود: در این جلسه مقرر شد که نشست مشترک مجلس و دولت در روز سه‌شنبه هفته آینده در محل صحن پارلمان برگزار شود.


تعداد بازدید :  192