شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
در نشست بررسی رابطه خشم و زندگی شهری مطرح شد
تهران ، رکورددار«خشونت شهری»

شهروند|  نتایج یک تحقیق علمی نتایج قابل توجهی را درباره شیوع خشونت نشان داد؛ نتایجی که نشان می‌دهد میزان خشونت میان متأهل‌ها بیشتر از مجردهاست. همین تحقیق همچنین تأکید می‌کند که میان سواد و خشونت، رابطه معکوسی وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان سواد بالاتر رود، میزان خشونت افراد هم کم می‌شود. اینها را دیروز حسن طباطبایی‌مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نشست بررسی رابطه خشم و زندگی شهری اعلام کرد. او با اشاره به این‌که تحقیق انجام‌شده مربوط به شهر یزد است، تهران را رکورددار خشونت شهری دانست و گفت: «ضرورت دارد کلینیک‌های تخصصی با همکاری جامعه‌شناسان و کارشناسان حوزه شهری در کلانشهرها و به‌ویژه تهران تأسیس شود.»
به گزارش مهر، او ادامه داد: «ما در یک جهان شهری شده زندگی می‌کنیم، همان‌طور که رئیس سازمان ملل در پیام خود به مناسبت روز جهانی شهرها در‌ سال ۲۰۱۶ آورده است برای دگرگونی جهان، باید شهرها را دگرگون سازیم.» مدرس دانشگاه خوارزمی با اشاره به این‌که خشم، پرخاشگری و ظهور و بروز این مدل رفتارها را هم می‌توان در بستر شهری آن مورد بررسی و مداقه قرار داد، افزود: «به نظر من بخشی از خشم شهری زايیده چالش‌های شهری همچون فقر، شکاف طبقاتی، تعارض‌های فرهنگی، از هم گسیختگی سامان اجتماعی و... است.»
او با تأکید بر این‌که مشاهدات عینی و تجربی نشان می‌دهد آمار جرم و بزهکاری، پرخاشگری و... در سطوح کلانشهرها به‌طور میانگین از شهرهای متوسط و کوچک بیشتر است، افزود: «تقریبا برای شهروندان تهرانی مشاهده یک نزاع شهری در روز به یک امر عادی تبدیل شده است.» طباطبایی به برخی آمارها درباره نزاع‌های شهری اشاره کرد و گفت: «در ‌سال ۹۴ بیش از ۵۶۰‌هزار نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور ارجاع داده شده که در این میان نزدیک به ۱۷۴‌هزار مورد از آنها به زنان اختصاص داشته است.» او با اشاره به این‌که استان تهران با بیش از ۱۰۱‌هزار مورد نزاع در رتبه نخست کشوری است، افزود: «خراسان رضوی و اصفهان بعد از استان تهران بیشترین نزاع را داشته‌اند و استان‌های خراسان جنوبی، ایلام و سمنان کمترین آمار مراجعان نزاع به پزشکی قانونی را تشکیل می‌دهند.»


تعداد بازدید :  278