شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
منتقد «هفت»، فیلم «مادر» علی حاتمی را انتقام از «مادر» دانست!
شما از چه کسی انتقام می‌گیری آقای فراستی؟

محبوبه قوام| مسعود فراستی در گفت‌وگو با هوشنگ گلمکانی جمله‌ای داشت که به نظر می‌رسد توجیه خوبی برای تاخت‌و‌تازهای او به سینماگران ایران باشد. جملات گلمکانی نقل به مضمون به این نکته اشاره داشت که منتقدی که با لحنی کین‌توزانه راجع به آثار سینمایی صحبت می‌کند، پس از چه چیزی لذت می‌برد؟ فراستی در پاسخ به این پرسش تلویحا عنوان کرد كه مشکلاتی که در فیلم به چشمش می‌آید، او را آزار می‌دهد و با نقد یک فیلم این فرآیند آزاردیدگی خنثی می‌شود. این جمله درباره بخشی از سینمای ایران صادق است اما به نظر می‌رسد این فرآیند خنثی‌سازی درونی تبدیل به فرآیند انتقام‌گیری شده است. انتقامی که معلوم نیست فراستی از چه کسی یا چه چیزی می‌گیرد؟ وقتی سخن از آثار سخیف سینمای ایران به میان می‌آید، چنین چیزی قابل تأمل و گاهی دفاع است؛ اما زمانی که از علی حاتمی می‌گویم، چطور؟
از «کیف انگلیسی» تا «کلاه پهلوی»
دری در بخشی از صحبت‌هایش در این برنامه گفت: «سریال کیف انگلیسی تنها سه ثانیه ممیزی شد» او همچنین در ادامه عنوان کرد كه به خاطر شرایط و حضور ماهواره‌ها، تکرار موفقیت این سریال غیرممکن است. او در میان توضیحاتش این نکته را نیز اضافه کرد: «از طرف دیگر «کلاه پهلوی» 300 دقیقه سانسور شد!» در ادامه این گفت‌وگو و اشاره به صنعت سریال‌سازی در دنیا ضیاءالدین دری به این موضوع اشاره کرد که کره‌جنوبی به خاطر شرایط مالی خوبی که دارد به دنبال ایجاد بازار در سریال‌سازی است. او همچنین سریال‌سازی در ایران را به خاطر محرومیت از استفاده از ابزارهایی که مخاطب را جذب می‌کند، استثنا دانست: «ما باید خیلی فسفر بسوزانیم تا بتوانیم مخاطب را جذب کنیم.»
جملات گزنده درباره علی حاتمی
بخش پایانی برنامه هفت درباره سینمای علی حاتمی بود که در این بخش، جواد طوسی مقابل مسعود فراستی نشست. فراستی ابتدا با اشاره به سینمای هند و ژاپن عنوان کرد که این دو کشور سینمای ملی دارند. او در ادامه فیلم «طوقی» حاتمی را فیلمی دارای فرم معرفی کرد؛ اما این تنها تعریف فراستی از آثار حاتمی بود و پس از آن فیلم‌های سوته‌دلان، کمال‌الملک، مادر و... هیچ‌کدام از گزند جملات کین‌توزانه خالی نماندند؛ مثلا درباره «سوته‌دلان» عنوان کرد وقتی آن را «دوباره دیدم اداهایش اذیتم کرد، بهروز وثوقی گریم و طرز حرف زدنش بعد از 5 دقیقه دیگر مرا با خودش همراه نمی‌کند. بازی دختر فیلم به نظرم خیلی بهتر است. فضا خیلی دکوراتیو و سمسارگونه است.» او درباره «خواستگار» گفت: «به نظرم بسیار فیلم بدی است، به‌شدت فیلمفارسی است... شخصیت‌ها در آن کاریکاتوری هستند.» در این میان فراستی ضربه‌ای هم به «بوف کور» نواخت و آن را اثری قلابی خواند! او درباره نگاه علی حاتمی در آثارش گفت: «نگاه ارتجاعی و جعل تاریخ دارد... حاتمی در «هزار دستان» مردم را بنگی توصیف می‌کند.» او در ادامه شخصیت معروف این سریال «رضا خوشنویس» (با بازی جمشید مشایخی) را هم جعلی دانست! این مدعاهای سنگین به همین جا ختم نشدند و فراستی در پایان به یکی از فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما یعنی «مادر» نیز حمله برد و گفت: «تمام نگاه حاتمی به آداب، آثار و مراسم‌های آیینی در اثر نیست بلکه فتیشیسم و پر از نوستالژی است و بدترین نوستالژی او «مادر» است! فیلم «مادر» حاتمی، ضد مادر و انتقام از مادر است!»
ماجرای کلیپ اکبر عبدی
عامه منتقدان و سینماگران بازی اکبر عبدی در فیلم «مادر» را به‌یادماندنی می‌دانند. مسعود فراستی هم از این بازی تمجید کرد اما به نظر می‌رسد این ستایش بی‌ارتباط به ماجرای کلیپی که در تلگرام پخش شد، نباشد. اکبر عبدی در گفت‌و‌گو با یکی از برنامه‌های تلویزیون از قرضی که فراستی سال‌هاست به او پس نداده پرده برداشت و مسائلی را از زندگی خصوصی‌اش عنوان کرد. عبدی در ادامه با لحن شوخ‌طبعانه گفت برایش مهم نیست که بعد از این فراستی چه می‌خواهد بگوید اما بهتر است پول قرض‌گرفته را برگرداند. به این ترتیب احتمالا آقای منتقد تصمیم گرفته با واکنشی سیاستمدارانه، جملات اکبر عبدی را رفع و رجوع کند. هرچند همچنان مشخص نیست حملات او به علی حاتمی چه توجیهی دارد؟

دیدگاه‌های دیگران

پ
پسر |
مخالف 0 - 1 موافق
خواهش می‌کنم احمقانه و مخاطب پسند ننویسید. ادامه نمی‌دم چون به نظرم بیشتر از این ارزش نداره.
م
مرتضي |
مخالف 0 - 1 موافق
الان شما نشستين به نظر خودتون انتقام گيري هاي شخصي فراستي رو پيدا كردين!؟ اون نظرشو گفته! علي حاتمي انقدر گنده هست كه نياز به طرفداري آدماي بي سوادي مثل شما نداره.اگر خيلي ناراحت شديد،بجاي اين حرفهاي چرند كه فقط بي سوادي و جهلتونو نشون مي ده،برين نقد ياد بگيريد،با نقد جواب فراستيو بديد،اگر نقدتون منطقي تر بود همه پشت شما قطعا مي ايستند.

تعداد بازدید :  515