شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
بعد از کش و قوس‌های فراوان وزیر امور خارجه آلمان شخصا سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر را ضمانت کرد
تضمینِ وزیر

شهروند| غائله‌های به وجود آمده درباره سفر نمایشگاهی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تا به آن‌جا پیش رفت که بالاخره وزیر امور خارجه آلمان طی نامه‌ای به همتای ایرانی‌اش محمد جواد ظریف، سلامت سفر این گنجینه را تضمین کرد.
در روزهای پرتنشی که علی جنتی هنوز روی صندلی وزارت ارشاد تکیه زده بود، یکی از مسائلی که تنش‌های وارده بر او را تشدید کرد سفر قریب‌الوقوع گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران به اروپا بود که به نظر منتقدان می‌توانست زمینه‌ساز ایجاد مشکل برای این گنجینه قابل اعتنا و حتی شاید از دست رفتن بخشی از آن باشد.
مسئولیت مستقیم این مسأله البته به عهده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص علی مرادخانی بود. پیش از آن‌که جنتی از سمت خود استعفا کند، مرادخانی اظهارنظر چندانی در مورد وجود نگرانی‌ها برای سفر این گنجینه نکرد و بیشتر توضیحات از سوی مجید ملانوروزی، مدیر موزه هنرهای معاصر به افکار عمومی و رسانه‌ها داده شد.
با وجود این، هر از گاهی یکی از هنرمندان یا اهالی رسانه به نحوه شکل‌گیری این سفر انتقاد کردند. این انتقادها به‌صورت ناخواسته بر آتش اختلاف‌های موجود میان موافقان و مخالفان خط مشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دمید تا این‌که علی مرادخانی درست چند روز پس از استعفای جنتی از سمتش، اعلام کرد در چنین شرایطی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص نشده، او و همکارانش مسأله چگونگی سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان و بعد از آن ایتالیا را به نظر مجلس رسانده‌اند. جمعه‌شب همین هفته بود که خبر رسید مرادخانی اعلام کرده مجلس نسبت به توضیحات ارایه شده از سوی وزارت ارشاد قانع شده است. مرادخانی 14 آبان‌ماه با بیان این‌که زمانی که همه موافقت‌ها برای ارسال گنجینه هنرهای معاصر به برلین و رُم حاصل شود، این آثار ارسال خواهد شد، اعلام کرد: درحال حاضر منتظر نظر وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم  .
درست یک روز بعد از این اظهارات متن یادداشتی روی خروجی خبرگزاری‌ها آمد که براساس آن باید این‌طور نتیجه گرفت که وزیر خارجه آلمان شخصا سلامت سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر را ضمانت می‌کند.
فرانک والتر اشتاین، وزیر امور خارجه جمهوری فدرال آلمان طی نامه‌ای به همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران را ضمانت کرد و در نامه خود نوشت: طبق گزارش‌ها، مطلع شده‌ام که در تهران نگرانی‌هایی درخصوص به امانت سپردن این آثار وجود دارد. با کمال میل از این فرصت برای از بین بردن این نگرانی‌ها استفاده می‌کنم.
به گزارش مهر؛ این مقام مسئول در ادامه نامه‌اش آورده است: طبق قوانین آلمان، همانند آنچه در موزه معاصر تهران مرسوم است، برگه ضمانت عودت آثار برای این گنجینه صادر می‌شود که در آن تضمین می‌شود که تمامی آثار باید به موزه هنرهای معاصر تهران بازگردانده شود و تا هنگام عودت آثار، هیچ‌گونه شکایت دادگاهی جهت تحویل، ضبط، توقیف یا اقدامات اجرایی مجاز نیست. ایالت برلین ضمانتی را به موزه هنرهای معاصر تهران ارسال کرده است و من می‌توانم به شما ضمانت دهم که از این طریق موزه هنرهای معاصر تهران کلیه ضمانت‌های لازم را در دست دارد.
او همچنین در این نامه تأکید کرد که طبق توافقات دو موزه، موزه‌های دولتی برلین از نظر امور اجرایی و تعمیرات آثار هنری، مسئول است. در پایان این نامه، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده: بسیار خرسندم که این نمایشگاه این موقعیت را فراهم می‌کند تا در کنار این پروژه، تصویری نو از فرهنگ ایرانی عرضه شود. از این‌رو امیدوارم که از سوی طرف ایرانی نیز به‌زودی آماده‌سازی‌های لازم انجام شود.

 


تعداد بازدید :  205