شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
لايحه‌اي براي حمايت همه‌جانبه از محيط‌بانان

آنچه مهم است اين‌كه درحال حاضر محيط‌بانان براي دفاع از محيط ‌زيست به‌خصوص گونه‌هاي جانوري سلاح در اختيار دارند و قانون‌گذار نيز آنها رابه عنوان ضابط قضائي معرفي كرده، اين درحالي است كه اين افراد نمي‌توانند از سلاح خود استفاده كنند، مگر در شرايط و با ضوابط خاص كه شايد اين امر گستاخي هر چه بيشتر شكارچيان را در پي داشته است و در اين راستا نيز شهادت حدود 118 تن از محيط‌بانان گوياي اين موضوع است. سوم تيرماه امسال بود كه خبر کشته شدن دو تن از محيط‌بانان هرمزگاني در حالي كه مشغول خدمت بودند جامعه محيط‌بانان و سازمان محيط‌ زيست را داغدار كرد. محيط‌باناني كه در مناطق صعب‌العبور مشغول خدمت بودند و با تيراندازي مستقيم شكارچيان غيرمجاز به شهادت رسيدند. البته بايد گفت اين مشكل يكي از چندين مشكلی است كه اين قشر از جامعه دارند و آنها اميدوارند تا مسئولان گوشه چشمي نيز به آنها داشته باشند و در جهت رفع مشكلاتشان گام‌هايي را بردارند.
در اين راستا، معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط ‌زيست كشور از تدوين لايحه حمايت از محيط‌بانان در دولت خبر داد تا اين افراد نيز زير چتر حمايت‌هاي قانون قرار گيرند هرچند كه پس از گذشت مدتي طولاني از اين بحث، هنوز خبري از اين لايحه نيست. در اين زمينه محمدعلي شاعري، عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه لایحه حمایت از محیط‌بانان چه زماني به مجلس ارسال مي‌شود به «شهروند» گفت: بنده از زمان ارسال اين لايحه به مجلس اطلاعي ندارم اما آنچه ما انتظار داریم اين است كه دولت هرچه سریع‌تر این لایحه را تدوين و به مجلس ارسال كند. هرچند كه تاكنون دولت در زمينه ارسال اين لايحه تأخير داشته است، اما لازم است برای حمایت از محیط‌بانان و خانواده‌های آنها هرچه زودتر اين لايحه تدوين شود و به تصويب برسد.
حمايت دولت و مجلس از محيط‌بانان
رئيس كميسيون كشاورزي ادامه داد: نبايد از نظر دور داشت كه محیط‌بانان برای حفاظت از محيط ‌زيست جان خود را فدا می‌کنند، پس از مجلس و دولت انتظار می‌رود تمامی تلاش خود را برای حمایت از این قشر فداکار به عمل بیاورند و بیش از این در ارایه این لایحه تأخیر نکنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه در این لایحه چه موادي قرار است مدنظر قرار گيرد، توضيح داد: در اين لايحه تمامي موارد و مشكلات محيط‌بانان مدنظر قرار گرفته و به صورت جامع پیش‌بینی شده که شامل تجهیزات و امکاناتي است که بايد در اختيار محيط‌بانان قرار گيرد و ضوابط و اقداماتي كه لازم است محيط‌بانان در مواجهه با قاچاقچیان و شکارچیان غیرمجاز براي دفاع از خود انجام دهند. تعداد محیط‌بانان، نوع كار آنها، بازنشستگی و تمام موارد حقوقي، اداري و جایگاه پستی و سازمانی و.... موارد ديگري است كه می‌تواند کمک بزرگی هم در جهت صیانت از منابع طبیعی و محیط ‌زیست کشور و هم در جهت استیفای حقوق محیط‌بانان باشد.
رسيدگي به تخلفات محيط زيستي در محاكم اختصاصي
شاعري در پاسخ به اين سوال كه درحال حاضر يكي از مشكلات محيط‌بانان اين است كه در صورت تخلف پرونده‌های آنها در دادگاه‌های جنایی و كيفري بررسی می‌شود، درحالي‌كه بايد دادگاه تخصصي در اين زمينه به تخلفات اين افراد رسيدگي كند. این مشکل در لايحه اخير برطرف شده است؟ خاطرنشان كرد: درحال حاضر نيز در صورت تخلف، پرونده محيط‌بانان در محاکم اختصاصی جرایم زیست‌محیطی و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. در این لایحه پیشنهاد داده شده که تمامی مواردی که منجر به حمایت از محیط‌بانان در محاکم قضائی می‌شود، به صورت کامل لحاظ شود. ضمن این‌که محیط‌بانان یک ضابط قضائی هستند و اين ضابطان بايد اختيارات لازم را داشته باشند همان‌گونه که یک پرسنل نیروی انتظامی تحت حمایت نیروی انتظامی ایفای نقش می‌کند نيروهاي محيط زيستي نيز در عرصه منابع طبيعي بايد اختیارات لازم را جهت اعمال مقررات برای جلوگیری از تخلفات و برخورد جدی با متخلفان داشته باشند که در این لایحه ان‌شاءالله پیش‌بینی خواهد شد.

 


تعداد بازدید :  290