شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
با حضور معاون اول رئیس جمهوری ماشین ریخته گری شماره 5 فولاد مبارکه اصفهان به بهره برداری رسید
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان: 1.8میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد مبارکه اضافه شد

ماشین ریخته گری شماره 5 شرکت فولاد مبارکه اصفهان روز پنجشنبه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری  بهره برداری شد که با افتتاح این طرح، ظرفیت تولیدی فولاد مبارکه به میزان8/1 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
فولاد مبارکه نماد صنعت ایران است
به گزارش خبرنگار ما از اصفهان، معاون اول رئیس‌جمهوری در آئین بهره‌برداری از ماشین ریخته‌گری شماره 5 فولاد مبارکه اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه امروز یک شرکت در تراز بین المللی و نماد صنعت ایران است.  دکتر اسحاق جهانگیری با بیان اینکه فولاد مبارکه جزو 10 تولید کننده عمده فولاد دنیاست، افزود: این شرکت امروز به یک نهاد توسعه ای تبدیل شده و دیگر یک بنگاه اقتصادی تولید کننده برای اداره خود نیست. وی با بیان این‌که سابقه صنعت فولاد در ایران به دهه 40 بر می‌گردد، گفت: در شروع به کار فولاد مبارکه کسانی که می‌توانستند به عنوان مدیران اجرایی در این شرکت فعالیت کنند از انگشتان دست کمتر بودند و با منابع مالی محدودی مواجه بودیم. به همین دلیل در آن زمان تعدادی از افراد را برای آموزش به خارج از کشور فرستادیم. اگرچه این امر طبیعی بود؛ زیرا برای اولین بار این اتفاق در کشور می‌افتاد. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر نتیجه فعالیت فولاد مبارکه منجر به این شد که امروز در داخل کشور متخصصین توانمندی داشته باشیم. در فولاد مبارکه مهندسین ارزشمندی هستند که هر کدام می‌توانند یک واحد صنعتی بزرگ دیگر را در حد این کارخانه ایجاد کنند.  وی با اشاره به تامین 84 درصد تجهیزات، قطعات و مواد اولیه فولاد مبارکه در داخل کشور، افزود: صنعت فولاد باید با اتکا به منابع نیروی انسانی و منابع طبیعی از جمله سنگ آهن و گاز و در بازارهای داخلی و خارجی توسعه یابد. جهانگیری با تاکید بر اینکه قابلیت ایجاد ارزش افزوده و صادرات در همه مرحله‌های تولید محصول‌های فولادی وجود دارد، گفت: یکی از جهت‌گیری‌های اصلی اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان بودن آن است که به این موضوع در فولاد مبارکه بطور کامل توجه شده و این شرکت با دانشگاه‌های برتر کشور در ارتباط است.
صنایع معدنی و منابع طبیعی
 بهترین زمینه‌های توسعه صنعتی ایران
 معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه تاکید کرد: جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، مهمترین برنامه در اقتصاد مقاومتی است. جهانگیری، افزود: افزایش توانمندی ها، بهره گیری از ظرفیت‌های منابع طبیعی و قابلیت‌های نیروی انسانی برای ایجاد بنگاه‌های صنعتی دانش بنیان از اصلی ترین جهت گیری‌های اقتصاد مقاومتی است.  وی با اشاره به وجود منابع طبیعی سرشار، توانایی‌ها و ظرفیت‌های نیروی انسانی کشور افزود: با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان مجتمع‌های صنعتی کشور را با اتکا به دانش توسعه داد تا این بنگاه‌های صنعتی دانش بنیان جایگاه خود را پیدا کنند.  رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه توسعه صنعت ایران باید فراتر از وضع فعلی باشد، گفت: امروز رسالت و بار سنگین توسعه صنعتی کشور بر عهده تک تک مدیران صنعتی در بخش‌های خصوصی، دولتی و سایر دلسوزان قرار دارد. معاون اول رئیس‌جمهوری صنایع معدنی و منابع طبیعی را از بهترین زمینه‌های توسعه صنعتی ایران خواند و با اشاره به وجود انرژی گاز و ذخایر معدنی در کشور، گفت: برنامه وسیعی برای توسعه میدان‌های عظیم نفت و گاز در کشور داریم. وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی باید به‌دنبال صادرات بخشی از محصول‌های خود به بازارهای بین المللی باشند، افزود: کوتاهی در عرصه تجارت جهانی، باعث حذف از صحنه رقابت بین المللی می‌شود.
وزیر صنعت: چشم انداز 6 سال آينده
 دستيابي به توليد 50 ميليون تن فولاد خام است
 وزير صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید فولاد در کشور 17 میلیون تُن در سال است، گفت: هدف گيري ما اين است كه در 6 سال آينده به توليد 50 ميليون تن فولاد خام دست يابيم، البته بايد به رضايت مشتريان در اين راستا نيز توجه داشت. محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاح طرح ماشین ریخته گری شماره 5 فولاد مبارکه اصفهان، افزود: لازم است تولید فولاد در کشور افزایش یابد تا نیاز داخل کشور به‌طور کامل رفع شود و حرفی برای گفتن در جهان داشته باشیم. وی با بیان اینکه اولویت با مصرف کننده داخلی است، اظهار کرد: توانایی خوبی در اصفهان و سراسر کشور برای ساخت اجزا و قطعات صنعت فولاد وجود دارد و امیدواریم روزی برسد که همه قطعات مورد نیاز در داخل کشور تولید شود. نعمت‌زاده با تاکید بر افزایش کیفیت محصول و خدمت رسانی به مشتریان، اظهار کرد: مشتریان انتظارهای به حقی دارند البته برخی از انتظارها، زیاده خواهی است. وی با اشاره به اینکه امروز شرکت‌های معتبر آلمانی و ایتالیایی، متقاضی سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران هستند، افزود: شرکت‌های زیادی، محصول‌های فولادی ایران را مصرف می‌کنند و در زمینه ورق فولاد بازارهای خوبی در دنیا بویژه در صنعت خودرو وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه نباید فقط به فکر صادرات باشیم، تصریح کرد: ما باید برای طراحی، احداث و ایجاد کارخانه‌های فولاد در خارج کشور نیز تلاش کنیم. وزیر صنعت اضافه کرد: در برخی از زمینه‌ها کار راه اندازی کارخانه‌ها در خارج کشور را شروع کرده ایم و لازم است این کار در صنعت فولاد پس از نیم قرن سابقه نیز انجام شود. وی لازمه این کار را دستیابی به دانش فنی ایجاد کارخانه، توانمندی ساخت تجهیزات و بازاریابی و فروش در دنیا عنوان کرد. نعمت‌زاده با اشاره به طرح هایی که امروز در ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان افتتاح شد، گفت: این طرح‌ها در دوره دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی و شروع شده و به نتیجه رسیده است. وی افزود: این امر نشان می‌دهد که در مدت کوتاه سه سال و در شرایط ناشی از تحریم‌ها و مشکلات کشور می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد.
فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده
 ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: با افزایش 33 درصدی در پی افتتاح پروژه ماشین ریخته ‌گری شماره 5 این شرکت ، 1.8 میلیون تن به ظرفیت تولید این مجتمع صنعتی اضافه شد. دکتر بهرام سبحانی در مراسم بهره‌ برداری از ماشین ریخته‌گری شماره پنج شرکت فولاد مبارکه گفت: با بهره برداری از این ماشین ریخته‌گری، ظرفیت تولید فولاد کشور نیز بیش از هشت درصد افزایش یافت. وی با اشاره به اینکه تولید فولاد خام در این مجتمع 5.4 میلیون تن در سال است ، افزود: هدف این شرکت دستیابی به تولید فولاد خام تا سقف 7.2 میلیون تن در سال است. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: کلیه مراحل طراحی، حمل و نصب تجهیزات ماشین ریخته‌گری شماره پنج در مدت 28 ماه و با سرمایه گذاری 502 میلیارد تومان انجام شده است. سبحانی همچنین با اشاره به سهم 22 درصدی این شرکت در تولید ورق‌های فولادی در خاورمیانه و آفریقا، گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست. وی افزود: مجموعه فولاد مبارکه و واحدهای تابعه آن به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: این شرکت سالانه 12 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کند و در تولید ناخالص داخلی نیز سهم یک درصدی و در بخش صنعت سهم پنج درصدی دارد. سبحانی با بیان اینکه فرآیند سنگ تا رنگ (مرحله سنگ آهن تا تولید ورق رنگی) در شرکت فولاد مبارکه انجام می‌شود، اضافه کرد: حدود 2 هزار و 800 شرکت بالادستی با مجتمع فولاد مبارکه همکاری دارند.  وی با بیان اینکه بیش از 84 درصد نیاز این شرکت از داخل تهیه می‌شود، افزود: حدود یک‌هزار کارخانه به‌صورت مستقیم و حدود سه هزار شرکت بصورت غیر مستقیم از محصولات فولاد مبارکه استفاده می‌کنند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: سه مجموعه بزرگ فولادسازی کشور به نام‌های مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان، زیرمجموعه شرکت فولاد مبارکه محسوب می‌شوند. سبحانی با اشاره به اینکه در سال گذشته به رغم وجود رکود اقتصادی، یک‌ میلیون و 800 هزار تن ‌محصولات فولاد مبارکه به فروش رفته است، افزود: 54 درصد صادرات محصولات فولاد مبارکه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام شده است که نشان دهنده بالا بودن کیفیت تولیدات این شرکت است. وی افزود: طرح‌های ایستگاه گاززدایی، ایستگاه سولفورزدایی، بریکت سازی شهید خرازی، تولید آب دمین و ماشین ریخته گری شماره 5 برای ارتقای سطح کیفی محصولات فولاد مبارکه اجرا شده است.
طراحی پروژه‌های توسعه ای فولاد مبارکه
تا سال 1404 نیز در حال انجام است
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به برنامه‌های تولید فولاد کشور در افق برنامه‌های 1404، گفت: فولاد مبارکه تاکنون حدود 50 درصد فولاد مورد نیاز کشور را تولید کرده است. سبحانی گفت: طرح‌های توسعه ای پیش بینی شده برای فولاد مبارکه تا سال 97 در برخی از موارد اجرایی شده و یا در فرآیند مناقصه قرار دارد. وی افزود: طراحی پروژه‌های توسعه ای این شرکت تا سال 1404 نیز در حال انجام است. سبحانی گفت: در مجتمع فولاد مبارکه 13 هزار و 150 نفر اشتغال مستقیم، در فولاد صبا 920 نفر، در هرمزگان هزار و 673 نفر اشتغال مستقیم وجود دارد.  مدیرعامل فولاد مبارکه مجموع اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه‌های متعلق به فولاد مبارکه را حدود 350 هزار نفر اعلام کرد. سبحانی با اشاره به اجرای طرح احداث شبکه فاضلاب شهرهای مبارکه و لنجان، گفت: فولاد مبارکه برای کاهش وابستگی به آب زاینده رود قراردادهایی را با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان جهت ایجاد شبکه فاضلاب در شهرهای مبارکه و لنجان منعقد کرده است. وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در ازای احداث شبکه فاضلاب در این شهرها ، پساب شهری را جمع آوری و از آنها برای مصرف در چرخه تولید خود استفاده خواهد کرد، افزود: این پروژه برای تامین 450 لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز فولاد مبارکه 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
37 میلیارد دلار
 ارزش تولیدات فولاد مبارکه
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به ارزش تولیدات این شرکت از ابتدای فعالیت تا سال 95، گفت: ارزش تولیدات این شرکت 37 میلیارد دلار است که از این میزان 72 میلیون تن به بازارهای داخلی و 17 میلیون تن به بازارهای خارجی عرضه شده است. سبحانی با اشاره به اینکه 54 درصد تولیدات فولاد مبارکه در هفت ماه اول امسال به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شده است، افزود: این امر نشان دهنده کیفیت محصولات فولاد مبارکه و انطباق آنها با استاندارد‌های بین المللی است.  وی افزود: 38 درصد محصولات فولاد مبارکه در هفت ماهه ابتدایی سالجاری به خاورمیانه و هشت درصد نیز به خاور دور صادر شده است.


تعداد بازدید :  549