شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
به خانواده آماده درمخاطرات بپیوندیم
در بحران‌ها به فکر سرپناه باشید
قسمت دوم

روش برای تصفیه آب وجود دارند:
1- جوشاندن
2- کلرزنی
3- تقطیر
این روش‌ها برای تصفیه آب نامطمئن درشرایط اضطراری یعنی شرایطی که آب تمیز در دسترس نیست ‌یا آب ذخیره رو به اتمام گذاشته است‌، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
جوشاندن
جوشاندن مطمئن‌ترین روش تصفیه آب است. در یک کتری یا قوری نسبتا بزرگ‌، آب باید حدود یک دقیقه تمام جوشانده شود. بخشی از این آب بخار خواهد شد. قبل از مصرف این آب، باید اجازه داد تا ‌کاملا سرد شود. با استفاده از جابه‌جایی این آب در دو ظرف می‌توان اکسیژن را مجددا به آن برگرداند و مزه آن را بهتر کرد.
کلرزنی ‌
می‌توان با کشتن میکروب‌ها به کمک مواد شوینده خانگی حاوی ۲۵/۵ تا ۶‌درصد هیپوکلریت سدیم نیز آب را تصفیه کرد. از آنجایی ‌که قدرت این مواد با گذشت زمان کاهش می‌یابد، بهتر است از مواد موجود درظروف باز نشده یا تازه بازشده استفاده کرد.
می‌توان ۱۶ قطره از این مواد (۸/۱ قاشق چایخوری) را به یک گالن آب (۴ لیتر) اضافه کرده و به هم زد‌. بعد از نیم‌ساعت‌، آب حاصله، ‌هنوز مختصری بوی مواد را می‌دهد. اگر چنین بویی وجود نداشته باشد، ‌باید مجددا به آن ماده پاک‌کننده اضافه کرده و اجازه داد تا ‌۱۵دقیقه دیگر باقی بماند. اگر باز هم بویی از آن استشمام نشد، لازم است آن را دور ریخته و از منبع آب دیگری استفاده شود (دال بر آلودگی فوق‌العاده شدید آب‌.)
تقطیر
دو روش قبلی اغلب میکروب‌های موجود در آب نامطمئن را از بین می‌برند‌، اما در روش تقطیر علاوه بر حذف تمامی میکروب‌ها‌، فلزات سنگین‌، املاح و سایر مواد شیمیایی موجود در آب نیز برداشته می‌شوند. تقطیر عبارت است، از جوشاندن آب و بعدا جمع‌آوری بخار آن به صورت قطرات متراکم. آب حاصله فاقد نمک و اغلب ناخالصی‌های موجود در آب است.


تعداد بازدید :  152