شماره ۹۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان
صفحه را ببند
سرپرست سازمان امدادونجات با حضور در غرفه «شهروند»:
برای مراسم اربعین آمادگی کامل داریم

شهروند| مرتضی سلیمی، سرپرست سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر از آمادگی کامل نیروهای امدادی این جمعیت برای مواجهه با سوانح احتمالی اربعین حسینی خبر داد. سلیمی که در بیست‌و‌دومین نمایشگاه مطبوعات و در غرفه روزنامه شهروند حضور یافته بود، درپاسخ به این سوال که برنامه جمعیت هلال‌احمر برای مراسم اربعین حسینی چیست، گفت: ما امسال طرح ویژه‌ای برای این منظور برگزار می‌کنیم و قرار است برای امدادرسانی به زائران با استفاده از ظرفیت‌های استانی و ستادی پشتیبانی لازم از این عزیزان را به عمل آوریم.
سرپرست سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر در ادامه افزود: امسال طرح ویژه‌ای ذیل برنامه‌های «کمیته امداد‌‌ونجات ستاد اربعین» با محوریت سازمان امداد‌و‌نجات در داخل و خارج از کشور به مدت 13روز برگزار می‌کنیم. این برنامه از بیستم آبان‌ماه شروع می‌شود و تا پس از بازگشت کامل زائران اربعین ادامه خواهد داشت و در روز دوم آذرماه به پایان خواهد رسید. سلیمی با بیان این‌که در مجموع 501 پایگاه نجات بین‌شهری درسراسر کشور به زائران اربعین خدمات‌رسانی خواهند کرد، افزود: 17 پایگاه و پست موقت درکشور عراق ایجاد کرده‌ایم که 340 نفر از نیروهای کارآزموده در آنها مستقر هستند و درهنگام حوادث احتمالی به کمک زائران خواهند آمد.
برنامه هلال برای ایجاد تیم‌های عملیاتی بین‌المللی
سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر همچنین برنامه‌های این سازمان به‌ منظور تقویت ناوگان امداد هوایی و دریایی، تقویت تیم‌های واکنش سریع و ارتقای مهارت امدادگران را تشریح کرد. مرتضی سلیمی گفت: حوادث و بحران‌ها همواره بخشی از تجربه انسانی از آغاز زندگی بشر بوده و درطول قرن‌ها، خطرات جدید ظهور کرده و بلایا و بحران‌های ناشی از آنها اضافه شده است. وی با اشاره به پیدایش انواع خطرات جدید، اظهار کرد: این درحالی است ‌که آن دسته از بلایایی که اصطلاحا مسن‌تر هستند، هنوز ناپدید نشده‌اند؛ خطرات ناشی از توسعه مواد شیمیایی، رادیواکتیو و انواع و اقسام خطرات با پیچیدگی‌های جدید درحال ایجاد است و بلایای طبیعی‌ کهن همچون سیل و زلزله تا امروز با بشر باقی مانده‌اند. براین اساس، این فرآیند مستلزم آمادگی‌هایی برای پیشگیری و مقابله با این خطرات است؛ رویکردی که مبتنی بر تجربه، دانش و آینده‌پژوهی باشد. سلیمی افزود: براین اساس رویکرد کلان سازمان امدادونجات نیز بهره‌گیری از توان تجربی، علمی، دانشگاهی و پژوهشی برای رویارویی با سوانح و بلایا خواهد بود. لزوم توجه به اسناد بالادستی در فعالیت‌ها و برنامه ششم توسعه کشور و برنامه راهبردی ۱۰ساله جمعیت هلال‌احمر درهمه فعالیت‌های سازمان مدنظر خواهد بود. وی تأکید کرد: در این زمینه ساماندهی و تقویت تیم‌های عملیاتی و واکنش سریع و ایجاد تیم‌های عملیاتی بین‌المللی، توجه بیشتر به دوره‌های توان‌افزایی و مانورهای عملیاتی درون و برون‌سازمانی و دورمیزی و اردوهای امدادی، تقویت کیفیت و کمیت ناوگان خودرویی، هوایی و دریایی امدادونجات و بازبینی، تقویت و ساماندهی کیفیت و کمیت اقلام امدادی و شبکه انبار و توزیع آن با توجه به شاخص‌های خطرپذیری به صورت جدی در دستورکار سازمان امدادونجات قرار دارد.
توجه به مستندسازی عملیات‌ها
سرپرست سازمان امدادونجات همچنین بر توجه بیشتر به مستندسازی عملیات، تدوین پروتکل‌ها، تحلیل عملیات، تقویت سیستم‌های مخابراتی و الکترونیکی امدادونجات و مراکز کنترل عملیات و ارتقای سطح دانش و مهارت امدادگران درهمکاری نزدیک با معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر تأکید و عنوان کرد: افزایش ضریب جذب امدادگران درهمکاری کامل با سازمان‌های جوانان و داوطلبان و همچنین تقویت جایگاه جمعیت هلال‌احمر از طریق کارگروه امدادونجات و آموزش همگانی کشور و ایجاد سیستم‌های سنجش بازخوردمند از خدمات امدادونجات نیز از دیگر مباحثی است که به صورت جدی مورد توجه قرار داده‌ایم. وی درپاسخ به سوالی درباره آخرین تدابیر درنظر گرفته شده ازسوی سازمان امدادونجات برای برگزاری مراسم اربعین حسینی، گفت: با توجه به این‌که مسئولیت درمان و امدادونجات درکشور عراق برعهده جمعیت هلال‌احمر است، برنامه‌ریزی‌های مربوط به آمادگی برای انجام این وظیفه از ماه‌های قبل انجام شده و سازمان امداد پیش‌بینی‌های لازم را در داخل و خارج از مرز کشور و به‌ویژه در استان‌های ایلام، خوزستان، قرارگاه مهران، قرارگاه شلمچه و قرارگاه چزابه انجام داده است.
امدادرسانی به یک‌هزار و 565 آسیب‌دیده در حوادث هفته گذشته
سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام وقوع 523 مورد حادثه درهفته گذشته، اعلام کرد: 2‌هزارو435 تن از هموطنان در این مدت آسیب‌ دیده و امدادگران به یک‌هزارو565 تن خدمات امدادی لازم را ارایه کردند. مرتضی سلیمی با اعلام این خبر، گفت: 310 مورد از حوادث هفته گذشته جاده‌ای، 34 مورد شهری، 19 مورد کوهستان، 9 مورد صنعتی و کارگاهی، 4 مورد برف و کولاک، 4 مورد سیل و آبگرفتگی و مابقی مربوط به سایر حوادث بوده است. وی با اشاره به آسیب‌دیدگی 2‌هزارو435 تن درحوادث هفته گذشته، اظهار کرد: یک‌هزارو231 تن درحوادث جاده‌ای، 205 تن در ریزش آوار، 155 تن در سیل و آبگرفتگی، 46 تن درحوادث شهری، 1026 تن در برف و کولاک، 25 تن درطوفان، 22 تن در کوهستان و مابقی درسایر حوادث آسیب دیده‌اند. سرپرست سازمان امدادونجات با اشاره به امدادرسانی به یک‌هزارو565 تن درحوادث هفته گذشته، عنوان کرد: براین اساس به 522 تن درحوادث جاده‌ای، 155 تن در سیل و آبگرفتگی، 65 تن در ریزش آوار، 32 تن درحوادث شهری، 26 تن دربرف و کولاک، 25 تن در طوفان، 18 تن در کوهستان و مابقی در سایر موارد امدادرسانی لازم ارایه شد. وی با اشاره به اسکان اضطراری 189 تن درحوادث هفته گذشته، عنوان کرد: درمجموع درهفته گذشته 922 تن مصدوم شدند که از این میان 329 تن به مراکزدرمانی منتقل و 593 تن سرپایی درمان شده و درمجموع 509 تن از حوادث
نجات یافتند.

 


تعداد بازدید :  244