شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
طعمه‌های پولدار کلاهبردار اینترنتی
پسر جوان با مدرک سیکل از 5 زن تحصیل کرده 245‌میلیون تومان پول به جیب زد

شهروند| همه چیز از یک آشنایی ساده دریکی از سایت‌های همسریابی شروع شد. از چند پیام آشنایی در فضای مجازی و بعد از آن هم ردوبدل‌شدن شماره تلفن. آشنایی که برای زن جوان به قیمت از دست دادن 27‌میلیون تومان تمام شد. یک طرف این آشنایی اینترنتی زن جوانی در آرزوی فردایی بهتر و فراموش کردن همه ناکامی‌های زندگی مشترک قبلی، به دنبال همسر ایده‌آلش بود. طرف دیگر ماجرا اما پسر شیادی درفکر پول و کلاهبرداری از زن‌های جوان! آشنایی این زن جوان با پسر کلاهبردار هیچ‌وقت از صحبت‌های تلفنی و چت‌کردن در فضای مجازی فراتر نرفت، اما همین مقدار هم برای پسر کلاهبردار کافی بود تا بتواند سناریوی از پیش طراحی‌شده‌اش را عملی کند. سناریویی که
به‌راحتی توانست زن تحصیلکرده 38ساله‌ای را در دام فریب پسر 28ساله گرفتار کند، اما این زن 38ساله تنها قربانی کلاهبرداری‌های زیرکانه این پسر نبود. این شیاد جوان با همین شیوه توانسته بود 275‌میلیون تومان از زنان تحصیلکرده را کلاهبرداری کند.
آشنایی با مرد رویاها
این پرونده کلاهبرداری اواسط هفته گذشته ازسوی مراجع قضائی با ارجاع به پلیس فتا به جریان افتاد. پرونده‌ای که در آن زن تحصیلکرده 38ساله‌ای مدعی شد ازسوی مردی مورد کلاهبرداری قرار گرفته و این فرد به بهانه ازدواج ۲۷‌میلیون تومان از او گرفته است. او در اظهاراتش به کارآگاهان پلیس فتا گفت: «مدتی پیش در یکی از سایت‌های همسریابی با مردی جوان آشنا شدم. این‌ فرد ادعا می‌کرد که متولد‌ سال 1350 است و
به‌تازگی از کشور آمریکا به تهران آمده و دلیل بازگشتش به کشور نیز مرگ پدر و مادر و همسرش در یک تصادف رانندگی در آمریکاست. این مرد در صحبت‌هایش مدعی شده بود که پس از آن حادثه دیگر نمی‌تواند درآن کشور زندگی کند و به همین دلیل به ایران بازگشته است.»
کلاهبرداری به بهانه حساب ارزی
این زن درخصوص اعتماد به مردی که فقط از طریق تلفن و فضای مجازی با او در ارتباط بوده است، توضیح داد: «من چندی پیش از همسرم جدا شده بودم. پس از آن، از طریق یکی از سایت‌های همسریابی با مردی آشنا شدم. من به مدت 3ماه با این مرد به‌طور مداوم در ارتباط بودم، اما ناگهان چند روزی از او خبری نشد و او هم جواب تماس‌های من را نمی‌داد، اما پس از چند روز بی‌خبری مجددا با من تماس گرفت و مدعی شد که به دلیل مشکلات مالی و مشغله ذهنی زیادی نمی‌توانسته با من تماس بگیرد.» این زن جوان درباره نحوه فریب‌خوردنش و انتقال 27‌میلیون تومان به حساب این مرد توضیح داد: «من دلیل اصلی مشکلاتش را از او جویا شدم، اما او هربار از پاسخ‌دادن به پرسش‌های من طفره می‌رفت، اما درنهایت پس از پیگیری‌های مداوم من، او لب به سخن گشود و مدعی شد که در این مدت سخت به من دلبسته شده و می‌خواهد زندگی‌اش را برای همیشه از آمریکا به تهران منتقل کند تا بتواند با من ازدواج کند، اما برای انتقال اموال و دارایی‌هایش باید در یکی از بانک‌ها حساب ارزی باز کند و ازطریق ال‌سی حساب‌هایش را به ایران منتقل کند، اما پول کافی برای بازکردن ال‌سی ندارد.» او ادامه داد: «من هم به تصور کمک به همسر آینده‌ام، مبلغ ۲۷‌میلیون تومان را به حسابش واریز کردم، اما پس از دریافت این مبلغ دیگر خبری از مرد جوان نشد و من هم چند روز بعد با مراجعه به دادسرا شکایتم را مطرح کردم.»
جوان 28ساله با سیکل ساکن پیروزی
پس از اظهارات این زن، کارآگاهان پلیس فتا بلافاصله برای شناسایی و دستگیری این مرد وارد عمل شدند، اما از این مرد شیاد سرنخ زیادی وجود نداشت، چراکه متهم هیچ ارتباط حضوری با شاکی نداشته و ارتباطشان تنها از طریق فضای مجازی و صحبت تلفنی بود. به همین دلیل کارآگاهان با تمرکز تحقیقات روی فضای مجازی موفق شدند تا ردی از او پیدا کنند. سرانجام پس از اقدامات فنی و پیچیده پلیسی، مخفیگاه این مرد شیاد در خیابان پیروزی شناسایی شد و مأموران پلیس فتا پس از اخذ مجوز قضائی این فرد را روز دوشنبه هفته گذشته دستگیر و به مقر پلیس فتا انتقال دادند. کارآگاهان پلیس فتا در بررسی سیستم رایانه این فرد متوجه شدند که زنان دیگری نیز با همین شیوه، قربانی این کلاهبرداری شده و متهم با فریب آنان مبالغ قابل توجهی را کلاهبرداری کرده است. در بررسی‌های بیشتر پلیس مشخص شد این کلاهبردار که هنگام آشنایی، خود را فردی بین ۳۰ تا ۴۰ساله و دارای مدرک دکترا ازکشور آمریکا معرفی می‌کرده، فقط 28‌سال دارد و تا سوم راهنمایی بیشتر درس نخوانده است.
کمک به همسر آینده
این پسر کلاهبردار پس از دستگیری ضمن اعتراف به چند فقره کلاهبرداری درباره انتخاب و به دام انداختن طعمه‌هایش گفت: «من با جست‌وجو درسایت‌های همسریابی اقدام به شناسایی زنانی که سابقه ازدواج داشتند، می‌کردم و با معرفی خود به‌عنوان شهروند یکی از ایالت‌های آمریکا سعی درجلب اعتماد آنها داشتم.» این کلاهبردارجوان درباره دلیل انتخاب زنان برای کلاهبرداری به این شیوه هم گفت: «دلیلم برای انتخاب این افراد این بود که آنان وضع مالی بهتری نسبت به دختران مجرد دارند و با توجه به این‌که استقلال مالی بیشتری نیز دارند، راحت‌تر این مبلغ را دراختیار من قرار می‌دادند. من به شکل غیرمستقیم درخواستم را مطرح می‌کردم و آنها هم فریب می‌خوردند. درواقع طوری پول را از آنان می‌گرفتم که آنها گمان می‌کردند با اختیار و اراده خودشان و برای کمک به همسر آینده پول را دراختیارم قرار می‌دهند.»
کلاهبرداری 275‌میلیون تومانی
از زنان تحصیلکرده مجرد
سرهنگ محمدمهدی کاکوان رئیس پلیس فتای تهران بزرگ درخصوص شناسایی طعمه‌های دیگر این پسر کلاهبردار گفت: «تاکنون چهار قربانی دیگر که همگی از زنان تحصیلکرده بودند، شناسایی شده و این فرد شیاد از یکی از آنان مبلغ ۱۵۰‌میلیون تومان، از فرد دیگری ۴۷‌میلیون تومان و از دونفر دیگر نیز به ترتیب ۳۴ و 17‌میلیون تومان کلاهبرداری کرده است.» کاکوان ادامه داد: «پنج‌نفری که این مرد از آنان کلاهبرداری کرده بود، پیشتر سابقه ازدواج داشته و همسرشان فوت شده یا از همسر خود جدا شده بودند و شیوه آشنایی‌شان با متهم نیز یکی از سایت‌های همسریابی بوده است. هیچ‌ یک از مالباختگان متهم را ندیده و تنها از طریق فضای مجازی و ارتباط تلفنی با او ارتباط داشتند. به همین دلیل ما به شهروندان توصیه می‌کنیم که برای ازدواج طرف مقابل خود را از نزدیک ببینند و به ارتباط مجازی اکتفا نکنند.» همچنین رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از افرادی که به این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، خواست که با مراجعه به مقر پلیس فتا شکایت خود را ثبت کنند.


تعداد بازدید :  268