شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
وزیر بهداشت از افزایش بدهی بیمه‌ها به نظام سلامت انتقاد کرد
بدهی؛ 10‌هزار میلیاردتومان
۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار حاشیه نشین شهر تهران کارگر هستند، اما یک بیمارستان برای آنها وجود ندارد

شهروند| بیمه‌ها، برای چندین‌بار درهفته‌ای که گذشت، موضوع صحبت‌های وزیر بهداشت شد. بیمه‌هایی که حالا بنا به گفته حسن‌ هاشمی، میزان بدهی‌شان به نظام سلامت، به 10‌هزارمیلیارد تومان رسیده است. وزیر بهداشت که در پانزدهمین مجمع خیران موسسه خیریه امدادگران عاشورا صحبت می‌کرد، بار دیگر به ماجرای دنباله‌دار، بیمه‌ها اشاره کرد. او از تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات پزشکان و مراکزدرمانی انتقاد کرد: «بیمه ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان به ما بدهکار است و حدود ۱۲ماه است که پول پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌ها و... را نتوانستند بدهند. ۱۱‌میلیون نفر درطرح تحول نظام سلامت، بیمه شدند که بیشتر آنها درآمدی کمتر از ۹۰۰‌هزارتومان داشتند. درحال حاضر که این اقدام موثر انجام شده و کاملا در راستای اهداف انقلاب و نظرات رهبری است، چرا کم‌لطفی می‌شود.» این بخشی از انتقاد وزیر بهداشت هم به انباشته‌شدن بدهی سازمان‌های بیمه‌گر است و هم به این‌که گفته می‌شود پول طرح تحول به جیب پزشکان ریخته می‌شود. وزیر بهداشت تنها به این توضیح‌ها بسنده نکرد: «ما درحدی که حتی نباید آن را به زبان می‌آوردیم، گفتیم اشکالاتی درطرح تحول وجود دارد، اما برخی بی‌انصافی کردند و گفتند پول این طرح را به پزشک دادند. در هرحال ریشه این چنین بحث‌های دنیایی است و برای دلسوزی مردم نیست.»
براساس اعلام وزیر بهداشت، ایران در اختصاص اعتبار به حوزه سلامت، رتبه ۱۵۳ را دارد: «ما باید ببینیم چه تعداد شهر ایجاد کرده‌ایم و به نسبت آن چند بیمارستان ساخته‌ایم. اطراف شهر تهران حدود ۴۰ شهر وجود دارد، اما دریغ از یک بیمارستان. ۲‌میلیون و۵۰۰‌هزار نفر ازجمعیت حاشیه شهر تهران کارگر هستند، اما آیا یک بیمارستان برای آنها وجود دارد؟ این درحالی است که آنها حق بیمه هم پرداخت می‌کنند. سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه آنها را هرماه می‌گیرد، اما از ‌سال گذشته ۱۵۰۰‌میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهکار است، اگر آنها مدعی هستند که ۷۲‌هزارمیلیارد تومان درآمد دارند، باید یک‌سوم آن را در این راه هزینه کنند.
افزایش بدهی بیمه‌ها
پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت
سید مرتضی خاتمی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است. او معتقد است که بدهی بیمه‌ها پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت بیشتر شده: «این واقعیتی است که هم وزارت بهداشت و هم وزارت رفاه، آن را قبول دارند.» او درتوضیح بیشتر به «شهروند» گفت: «بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، تعرفه پزشکان و هتلینگ، افزایش پیدا کرد و دسترسی مردم هم به خدمات‌درمانی بالا رفت، البته خود افزایش دسترسی‌، بار مراجعه القایی ایجاد می‌کند.» او ادامه داد: «شورایعالی بیمه، از همان ابتدا با این افزایش‌ تعرفه موافقت کرده، هم در بحث هتلینگ و هم در افزایش تعرفه‌ها. اگر این افزایش‌، بالاتر از توانایی‌های مالی‌شان بود، باید ازهمان ابتدا با اجرای آن مخالفت می‌کردند، اما بیمه‌ها این افزایش را پذیرفتند.» با همه اینها، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تأکید کرد که سازمان‌های بیمه‌گر هم مشکلات خودشان را درتأمین منابع مالی دارند: «دولت باید این منابع مالی را برای بیمه‌ها تأمین کند، درهمین ارتباط اخیرا مجلس شورای اسلامی، بودجه 8‌هزار‌میلیارد تومانی را برای سازمان‌ بیمه سلامت درنظر گرفت تا آنها بتوانند بخشی از بدهی‌های خودشان را پرداخت کنند.» به گفته خاتمی، بیمه‌ها نقش ممیزی دارند و باید اسناد هزینه‌کردها را تقدیم کنند، آنها باید نظارت درست و خرید راهبردی مناسبی داشته باشند، اما متأسفانه بیمه‌های ما  این‌طور نیستند. او در ادامه به ماجرای تجمیع بیمه‌ها هم اشاره کرد، موضوعی که شاید بتواند بخشی از مشکلات مالی نظام سلامت را حل کند: «تجمیع بیمه‌ها به خودی خود، اتفاق درستی است و باعث رفع همپوشانی و برقراری عدالت و شفافیت در امور بیمه‌ای می‌شود، اما این‌که این تجمیع در وزارت بهداشت اتفاق بیفتد یا وزارت رفاه، موضوع دیگری است.» خاتمی با تأکید بر این‌که تجمیع به معنی ادغام نیست، گفت: «قرار نیست موضوعی به‌عنوان ادغام بیمه‌ها صورت گیرد، آنچه مطرح است، جابه‌جایی بیمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت است، تجمیع یعنی تمام صندوق‌های بیمه‌ای 17گانه یک‌جا جمع شوند و بیمه‌نامه واحد صادر شود، این مفهوم تجمیع، مشکلی ندارد.» او درپاسخ به این سوال که آیا تجمیع بیمه منجر به کاهش هزینه‌های نظام سلامت می‌شود آن را تأیید کرد و  گفت: «به ‌هرحال بدهی که سازمان‌های بیمه‌گر به نظام سلامت دارند، عمدتا به دلیل افزایش تعرفه‌ها و هتلینگ‌ها و به‌علاوه آزادبودن نظام درمانی و اجرا نشدن راهنماهای بالینی، نظام ارجاع و پزشک خانواده است. نظام مراجعه‌های  آزاد درمانی، افزایش هزینه‌های بیش از حد را هم ایجاد می‌کند، این موضوع همگام با اجرای طرح تحول نظام سلامت هم وجود داشته است.»
بیمارستان‌های دولتی
 از نبود نقدینگی رنج می‌برند
به گفته او، قبلا سازمان‌های بیمه‌گرسلامت ، 200 تا 300‌میلیارد تومان زیان انباشته در سال داشت،الان این میزان بیش از 8‌هزار‌میلیارد تومان شده است: «رویکرد ما در هزینه‌کرد باید متفاوت شود، ما باید به سمت پزشک خانواده و نظام ارجاع و راهنمایی بالینی پیش رویم تا هزینه‌های درمان هم کم شود، انباشت بدهی‌ها، بیش از همه بیمارستان‌های دولتی را گرفتار کرده، چراکه بیشتر وجه در قالب بیمه‌ها دیده شده و پرداخت از جیب بیماران کاهش یافته است، الان بیمارستان‌ها از نبود نقدینگی رنج می‌برند، آنها برگه‌های بیمه فراوانی دارند که تبدیل به پول نشده، همین هم باعث اعتراض شده است.» او تأکید کرد: «به ‌هرحال سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت باید رویکرد جدید و درستی در هزینه‌کرد و ارایه خدمت داشته باشند. برای حل این مشکل در کوتاه‌مدت اختصاص 8‌هزار‌میلیارد تومان به بیمه سلامت تصویب شد، برای بلندمدت باید طرح‌های اقتصاد سلامت مد نظر قرار گیرد .»
اجرای طرح پزشک خانواده
مشکلات بیمه‌ای را کم می‌کند
بشیر خالقی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «شهروند»، گفت: «پس از تشکیل قانون بیمه سلامت در مهرماه‌ سال 91 و در ادامه آن اجرای طرح تحول نظام سلامت، پرداخت از جیب مردم خیلی بالا بود، آن زمان خیلی از خدمات‌درمانی و بیمه‌ها تحت پوشش بیمه نبود، حالا ولی وضع بهتری ایجاد شده و مردم راحت‌تر به خدمات درمانی دسترسی دارند، اما حالا آنچه مشخص است، افزایش مراجعه مردم به سطح اول درمان، یعنی بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی است. مردم حالا برای یک سرماخوردگی، به چندین پزشک مراجعه می‌کنند که همین موضوع بار مالی فراوانی به بیمه‌ها وارد می‌کند و درنهایت بدهی آنها را هم بالا برده است.» او به تصویب قانون اختصاص 10‌درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها و یک‌درصد ارزش افزوده، اشاره کرد: «این قوانین تصویب شد تا بار مالی از بیمه‌ها کم شود، اما باز هم به دلیل بالابودن مراجعه‌ها بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، انجام ام‌آر‌ای و سی‌تی‌اسکن‌های زیاد، هزینه زیادی به بیمه‌ها تحمیل شده است، از آن طرف هم میزان پرداخت به پزشکان بالا رفته است، این ایراداتی است که ما قبلا هم مطرح کرده بودیم.» او معتقد است؛ که اگر پزشک خانواده اجرا می‌شد، این میزان بدهی هم به بیمه‌ها تحمیل نمی‌شد.
 مردم به خاطر نداری مجبور به
چشم‌پوشی از مایحتاج زندگی خود می‌شوند
هاشمی در ادامه مراسم پانزدهمین مجمع خیران موسسه خیریه امدادگران عاشورا، صحبت‌های دیگری هم کرد. او با بیان این‌که مردم در بخش خدمات گرفتاری‌های زیادی دارند، ادامه داد: «در همه دولت‌ها و مجلس‌ها برای بهبود این شرایط اقداماتی انجام شد، اما این وضع در قد و قامت انقلاب نیست. مردم به خاطر نداری مجبور به چشم‌پوشی از مایحتاج زندگی خود می‌شوند و به ورطه فقر می‌افتند.» به گزارش ایسنا، او مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از فقرا و نیازمندان عنوان کرد و این توضیح را داد: «سایر برنامه‌ها مانند ساخت جاده و پالایشگاه فرع بر آسیب‌های اجتماعی است و به فرموده امام(ره)، این انقلاب برای پابرهنه‌هاست و مردم نیازمند نباید فراموش شوند.» وزیر بهداشت به جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، اشاره کرد: «دراین جلسه مقام معظم رهبری فرمودند که این جلسه مهم‌ترین جلسه نظام است و من درمورد مسائل اقتصادی مردم زیاد صحبت کرده‌ام، اما آسیب‌های اجتماعی از آنها مهم‌تر است.» او اشاره‌ای هم به فعالیت موسسه‌هایی که تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند، هم کرد: «موسسه‌های زیادی درکنار دولت فعالیت می‌کنند که به عقیده من راه را گم کرده‌اند و برخی از آنها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شدند.» هاشمی تاکید کرد:« پیش ازطرح تحول نظام سلامت، ۷۰۰‌هزارنفر درکشور به علت فقر و نداری و برای دریافت خدمات سلامت دچار فلاکت شدند.»


تعداد بازدید :  406