شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
ایران به تمامی تعهدات برنامه اقدام مشترک عمل کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود تأکید کرد که ایران به تمامی تعهدات خود طبق برنامه اقدام مشترک عمل کرده است.
به گزارش فارس، «مری‌هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود با اشاره به گزارش روز 20 ژوئیه (30 تیرماه) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که این گزارش تأیید کرد که ایران از 14 اقدام خاص که طبق برنامه اقدام مشترک مورد توافق قرار گرفته بود، پیروی کرده است.  بنابراین در پایان 6ماهه اول مذاکرات، آژانس تأیید کرد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.
وی ادامه داد البته نگرانی‌های چشمگیری وجود دارد که ایران مستقیما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از فرآیند 1+5 مجزا است، همکاری می‌کند. ما به‌طور قطع با نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقیم و این بخشی از دلیل اصلی آن است که طرفین مذاکره تلاش می‌کنند به توافق جامع با ایران برسند. ما به این مسأله واقفیم که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر سروکار دارد.
هارف تصریح کرد: ما اعلام کردیم که در مذاکرات به پیشرفت‌هایی رسیدیم اما با این‌حال تأکید کردیم   همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا در وین گفت، هنوز شکاف‌های بسیار عظیمی باقی مانده است و به وضوح به همین دلیل است که ما به زمان بیشتری برای رسیدگی به آنها نیاز داریم.
هارف درخصوص 7‌میلیارددلاری که طبق توافق موقت ژنو به ایران داده شود گفت که در پایان این مهلت 4ماهه، این مبلغ که باید به ایران منتقل شود، تکمیل می‌شود. ما تمامی تعهدات خود را برای آزاد کردن این پول انجام دادیم.  ما به‌طور قطع این پول را نگه نداشتیم، این پول در کشورهای خارجی است. بنابراین ما اهدفی را که باید تحقق می‌بخشیدیم، تحقق بخشیدیم و حال به ایرانی‌ها مربوط می‌شود که به این مسأله پی ببرند که چگونه می‌توانند این مبلغ را به دست آورند اما ما این مبلغ را آزاد کرده‌ایم و آنچه را که لازم بود انجام دادیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخصوص زمانبندی تحویل این 8/2 میلیارد دلار در بازه چهارماهه گفت:  این مبلغ 8/2 میلیارد دلار به همان میزانی که طبق دوره 6ماهه تقسیم شده بود، تقسیم خواهد شد.  بنابراین به همان میزان این مبلغ تقسیم‌بندی می‌شود.  آنها مبلغ اضافی دریافت نمی‌کنند.  تنها این مبلغ در دوره چهارماهه تقسیم می‌شود.  اگر شما این مبلغی را که آنها در 6 ماه دریافت کردند  در نظر بگیرید و آن را به 4 ماه تقسیم کنید، مبلغی که هرماه دریافت می‌کنند به دست می‌آید.
هارف ادامه داد که دست‌کم دو قسط از این مبالغی که به ایران پرداخت شده، در قبال امتیازات خاصی چون تبدیل یا کاهش ذخایر اورانیوم آنها بوده است و باقی پرداخت‌های ماهانه بوده است.


تعداد بازدید :  72