شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
وزارت آموزش و پرورش برای نخستین بار آمار یک درصدی مصرف موادمخدر میان دانش آموزان را قبول و اعلام کرد
وجود ۱۳۶ هزار دانش‌آموز، در معرض خطر مصرف مواد

شهروند|  اعتياد دانش آموزان در دولت هاي گذشته از سوي مسئولان آموزش و پرورش به صورت شفاف اعلام نمي شد تا جايي كه اين آسيب اجتماعي به قدري در بدنه آموزشي كشور افزايش يافت كه حالا از هشدار و اخطار هم گذشته است. نادر منصور کیایی، مدیرکل دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش در تازه ترين سخنان خود براي نخستین بار از وجود ۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر خبر داده است كه از میان آنان ۳ هزار و ۶۰۰ نفر حداقل یک بار مصرف کننده مواد مخدر بوده‌اند؛ هرچند او حالا گفته 136 هزار دانش آموز ایرانی در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر را قبول و اعلام کرده و باز هم سعی کرده از عبارت «دانش آموزان معتاد» استفاده نکند اما مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده اند که یک درصد دانش آموزان ایرانی مصرف کننده جدی موادمخدر و معتادند.
از سال 92 پروژه تدوین برنامه مددکاری مدرسه با همراهي چهار نهاد آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی  تعریف شده است. تاكنون مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر بارها اعتياد يك درصدي دانش آموزان را عنوان كرده اند در حالي كه نتايج اين پروژه مطالعاتي نيز آن را تاييد
مي‌كند. نادر منصور کیایی در اين باره گفته است: «جمع زیادی از افراد وابستگی به مواد مخدر دارند در حالی که پروژه میدانی مدیریت مورد با نام مددکاری اجتماعی در مدرسه که در حال فعالیت است حکایت از آن دارد در سال تحصیلی گذشته یک درصد از دانش‌آموزان در معرض خطر شناسایی شدند یعنی 136 هزار دانش‌آموز در معرض خطر مصرف مواد مخدر هستند اما افرادی که مصرف مواد داشتند 3 هزار و 600 نفر هستند.این 136 هزار نفر دانش‌آموزانی هستند که نشانه‌های خطر را دارند یعنی متغیرهای روانی، اجتماعی و محیطی موید این است که این افراد ریسک خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر را دارند  و بر اساس اقدامات تشخیصی متوجه شدیم از میان  آنها 3 هزار و 600 نفر حداقل یک بار مصرف کننده مواد مخدر بودند بنابراین اختلال مصرف مواد در آنها احراز شد و این افراد به مراکز درمانی ارجاع شدند و با همراهی دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت درمان سرپایی یا بستری قرار گرفتند.»
به گفته او موادی که این دانش‌آموزان مصرف می‌کردند بسته به نوع جغرافیا متفاوت است:«مواد سبک و سنگین مانند شیشه در بين آنها مصرف می‌شد اما بیشتر آنها مصرف‌کننده مواد سبک هستند یعنی مواد مخدر صنعتی استفاده نمی‌کردند. اغلب دانش‌آموزان مصرف کننده مواد نیز پسران در گروه سنی بالای 15 سال هستند.» حالا دانش‌آموزانی که مصرف کننده مواد هستند تحت بررسی و درمان قرار گرفتند و خدمات تحصیلی به آنها ارایه مي شود تا از درس عقب نمانند. اواخر خرداد امسال هم نخستين بیمارستان برای دانش‌آموزان معتاد راه اندازي شد كه به صورت رایگان به اين افراد خدمات مي دهد.
به گزارش «تسنیم»، منصور کیایی درباره گزارش آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب هم گفته است:«آموزش‌وپرورش نیز در زمینه اقدامات خود در حوزه رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی گزارشی را ارایه کرد.باید توجه داشت که مصرف مواد مخدر آسیب‌های دیگری را نیز به همراه دارد به گونه‌ای که گاه دانش‌آموز علاوه بر مصرف مواد نشانه‌های خودکشی نیز دارد و در هنگام بستری باید علاوه بر مصرف مواد مخدر به لحاظ افکار خودکشی نیز تحت درمان قرار بگیرد.»
پيش از اين چهاربند، مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش شهر تهران در رابطه با آسیب‌های اجتماعی مدارس حرف هاي جالبي را مطرح كرده بود:«وضعیت بهداشت و بلوارها و بوستان‌ها و خیابان‌های تهران به حمدالله، از خیلی استان‌های کشور بهتر است. وضعیت رستوران‌ها و امکانات تفریحی‌مان نسبت به تمامی استان‌ها بهتر است. اما وضعیت تربیت‌مان بهتر نیست وضعیت آسیب‌های اجتماعی‌مان بهتر از شهرهای دیگر نیست. تهران به شدت آسیب‌پذیر است. اخبارخوبی از مدارس به گوش نمی‌رسد. به همين دليل نخستین اولویت و شعار ما در سال آینده، این است که بزرگ‌ترین تهدید بعد از زلزله، تربیت است. »
اما در سال 89 زماني كه رسانه‌ها آمار اعتياد در ميان دانش آموزان را هشدار دادند،
حاجي‌بابايي،وزيرآموزش و پرورش دولت دهم اگر آن را  به طور كامل انكار نكرد اما از اعلام آن انتقاد كرد:«من اگر آمار دانش آموزان معتاد را هم داشته باشم، ارايه
نمي‌کنم.اگر از رئيس يک مجموعه  اي بپرسند که بين شما چند معتاد وجود دارد آيا اين رئيس اعلام خواهد کرد چند نفر معتاد دارد؟» در حالي كه ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 86 به صورت غيررسمي آمار 30 هزار دانش آموز معتاد را منتشر کرده بود.
بعد از آن و در دولت یازدهم هم «علی اصغر فانی»، وزیر آموزش و پرورش در برابر سوال‌ها درباره مصرف موادمخدر چندان روی خوشی نشان نداد اما بعد از برکناری او، این «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی»، گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای این وزارتخانه که حالا از مجلس، رای اعتماد گرفته است به «شهروند» گفت که آسیب‌های اجتماعی در میان دانش آموزان نگران کننده است و به همین دلیل در برنامه اش این موضوع را به طور جدی دنبال می کند. 


تعداد بازدید :  315