شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
گزارشی از نخستین روز نمایشگاه مطبوعات که دیروز آغاز به کار کرد
افتتاح رسمی بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات؛ امروز

شهروند|  گرچه درهای بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ساعت 14 دیروز، جمعه به روی مردم گشوده شد، اما این رویداد فرهنگی رسانه ای امروز با حضور «حسن روحانی»، رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح می شود.
در مراسم افتتاح رسمی بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای کشور حضور خواهند داشت. این رویداد با میزبانی از 900 رسانه در قالب 620 غرفه با شعار «شفافیت و صداقت» در مصلای امام خمینی(ره) تهران برپا می شود.
برگزاری چهار نمایشگاه عکس
برگزاری چهار نمایشگاه عکس با عناوین دفاع مقدس، محیط زیست، ایران و کره جنوبی و «ایران در سالی که گذشت» از دیگر موارد جنبی در این رویداد بزرگ رسانه ای است. همچنین نمایشگاه عکس ایران و کره جنوبی به همت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار می شود.
در این نمایشگاه ایستگاه سلامتی، ایستگاه طنز و کارتون، ایستگاه نقاشی (برای کودکان) نیز که از موارد جنبی است در نظر گرفته شده است.
همزمان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات، نشست‌های متنوع روزنامه نگاران خارجی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی با موضوعات روز روزنامه نگاری در چهار تالار گفت وگو، سه سالن نشست‌های تخصصی و همچنین حضور وزرا و سخنگوی دولت در این نمایشگاه برای گفت وگو با خبرنگاران در نظر گرفته شده است.
فرآیند ثبت نام الکترونیکی
فرآیند ثبت نام از رسانه‌ها برای حضور در نمایشگاه مطبوعات امسال بصورت الکترونیکی انجام شد، و بخش‌های مختلف دین و اندیشه، سیاسی و اقتصادی، خانوادگی، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی در بیش از 620 غرفه جانمایی شده اند.
فهرست حضور
امسال در بخش موسسات مطبوعاتی 23 غرفه، رسانه‌های استانی و منطقه ای 65 غرفه، تشکل‌های مطبوعاتی هشت غرفه، کسب و کار مرتبط با رسانه‌ها 20 غرفه، روابط عمومی دستگاه‌ها هفت غرفه، ادارات کل ارشاد استان‌ها و خانه‌های مطبوعات استانی که نشریات استان‌ها را نمایندگی می کنند،31 غرفه، نشریات دانشجویی دو غرفه (یک غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه وزارت علوم و یک غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه دانشگاه آزاد)، روزنامه‌ها 40 غرفه، خبرگزاری‌ها 13 غرفه، رسانه‌های حوزه دین و اندیشه 23 غرفه، رسانه‌های فرهنگی و هنری 86 غرفه، رسانه‌های سیاسی و اقتصادی 94 غرفه، رسانه‌های آموزشی و تخصصی 99 غرفه، رسانه‌های عمومی و خانواده 79 غرفه و در بخش رسانه‌های حوزه کودک و نوجوان 11 غرفه دایر شده است.
کارگاه‌های تخصصی با حضور میهمانان داخلی و خارجی
به گزارش «ایرنا» برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی در نمایشگاه امسال در بخش رسانه‌های داخلی با حضور اساتید علوم ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه برگزار می شود.
به گفته مسئولان نمایشگاه امسال میهمانان خارجی از جمله روزنامه نگاران بین المللی نیز در نمایشگاه حضور دارند که با هدف معرفی رسانه‌های متبوعشان و گسترش تعاملات رسانه‌ای با رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران در این نشست‌ها حضور پیدا خواهند کرد.
شعار این دوره از نمایشگاه « شفافیت و صداقت» در نظر گرفته شده و برنامه ریزی امور مربوط به نمایشگاه توسط شورای سیاستگذاری نمایشگاه شامل روسای شورای تشکل‌های مدیریتی مطبوعات و نمایندگان معاونت مطبوعاتی نیز بر این مبنا صورت گرفته است.
انتشار ویژه نامه روزانه نمایشگاه توسط روزنامه ها
امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته ویژه نامه و نشریه روزانه نمایشگاه هر روز توسط یکی از روزنامه ها، منتشر و در فضای نمایشگاه در اختیار عموم مردم و بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
همزمان با آیین اختتامیه نمایشگاه از پنج رسانه که در راستای پاسداشت زبان فارسی و رعایت اصول و شیوه نگارش زبان فارسی گام برداشته و اصول حرفه ای را رعایت کرده اند در حوزه‌های روزنامه‌های سراسری، استانی و منطقه ای، ورزشی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری نیز تجلیل خواهد شد.
رشد 30 درصدی ثبت نام
رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دیروز از رشد 30 درصدی در ثبت‌نام‌ها و حضور رسانه‌ها از طیف‌ها و تفکرات مختلف خبر داد:‌ «این رشد بالا نشانگر اقبال از این رویداد بزرگ رسانه ای است ه خوشبختانه طی سه سال گذشته در دولت یازدهم روند صعودی داشته است.»  حسین انتظامی گفت: «امسال از جهت تنوع دیدگاه‌های سیاسی که رسانه‌ها آنها را هماهنگ می کنند و نیز تنوع اقلیمی و جغرافیایی و موضوعی، با تنوع بیشتری نسبت به دوره قبل روبه‌رو هستیم.»  او ادامه داد: «رسانه‌های خارجی در نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات غرفه ندارند، اما میهمانان خارجی که در واقع همان روزنامه نگاران بین المللی هستند، در فضایی که اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدارک دیده است، حضور خواهند داشت.»
انتظامی با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برای ارایه توانایی‌های رسانه‌های داخلی برپا می‌شود، گفت: «در دوره‌های گذشته رشد کمی و کیفی را از این جهت در رسانه‌ها شاهد بوده ایم.»
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب انتظار می‌رفت نمایشگاه مطبوعات هم به این مکان منتقل شود، ادامه داد: «تصمیم گیری در مورد تعیین محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات توسط روسای تشکل‌ها و انجمن‌های مطبوعاتی انجام شده است.»
رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: «اوایل تابستان این بحث مطرح شد، اما در نهایت جمع بندی روسای تشکل‌های مدیریتی مطبوعاتی این بود که نمایشگاه در مصلا برگزار شود و از آنجا که ما هم در چارچوب نظرات آنها که در واقع صاحبان نمایشگاه هستند، عمل می کنیم، این مسئله را پذیرفتیم ضمن اینکه به هر حال مصلا به محل فعالیت رسانه‌ها هم نزدیک تر است و در حالی که این مسأله در ارتباط با نمایشگاه کتاب ضرورتی ندارد.»
بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تا روز جمعه 21 آبان ماه از ساعت 9:30 تا 20 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) میزبان علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ فرهنگی رسانه ای است.
نمایندگان  رسانه خارجی
 میهمان دومین روز نمایشگاه مطبوعات
از طرف دیگر نمایندگان دو رسانه خارجی امروز و پس از آغاز به کار رسمی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، میهمان این رویداد فرهنگی - رسانی می شوند.
رامین مستقیم خبرنگار روزنامه «لس آنجلس تایمز» و کمال بن یونس مدیر عامل سایت خبری «مغرب نیوز» در بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات و در دومین روز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها سخنرانی خواهند پرداخت. نشست «نقش مخاطب در روزنامه‌های کاغذی رو به افول و روش‌های برخی رسانه‌های خارجی در حفظ مخاطبین» از ساعت 18 تا 19 با حضور و سخنرانی رامین مستقیم خبرنگار لس آنجلس تایمز برگزار می شود. همچنین «چشم انداز گسترش روابط بین دولت‌های عربی و اسلامی پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب» موضوع سخنرانی کمال ین یونس مدیر عامل مغرب نیوز است که از ساعت 16 تا 17 در محل نشست‌های خارجی نمایشگاه مطبوعات برگزار خواهد شد.
گزارش نخستین روز
دیروز اما به رغم این استقبال، بسیاری از غرفه‌ها همچنان آماده نبود و مسئولان برخی غرفه‌های دیگر نیز مشغول غرفه آرایی بودند. با این حال مسئولان نمایشگاه با هدف آماده سازی کامل غرفه‌ها برای روز افتتاحیه، دیروز زودتر از وقت تعیین شده، نمایشگاه را تعطیل کردند.
امسال خلاف سال گذشته هیچ رسانه و روزنامه مهمی با نمایشگاه مطبوعات قهر نکرده و رسانه‌هایی مانند خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و دانشجو و روزنامه کیهان که سال گذشته در نمایشگاه حضور نداشتند، امسال با غرفه‌های بزرگ و برنامه‌های جدی با شور و حرارت در آن حضور یافته اند.
برگزاری چندین نمایشگاه عکس از جمله نمایشگاه مشترک خبرگزاری‌های ایرنا و یونهاپ کره جنوبی و نیز نمایشگاه آثار منتخب عکاسان مطبوعات از دیگر ویژگی‌ها و جلوه‌های دیدنی نمایشگاه مطبوعات امسال است که در شبستان مصلا تا جمعه هفته آینده پذیرای مردم، مسوولان و همه دست اندرکاران و علاقه مندان به دنیای خبر و رسانه خواهد بود.
بخش‌های دیگری هم مانند مطبوعات خارجی، شبکه‌های اجتماعی و برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه روزنامه نگاری و رسانه نیز در نمایشگاه امسال مطبوعات گنجانده شده است. مطبوعات استانی و محلی نیز در کنار نشریات تخصصی و عمومی حضوری پررنگ و دیدنی در نمایشگاه امسال دارند.
بیست ودومین دوره نمایشگاه مطبوعات صبح امروز در حالی توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود که سیدرضا صالحی امیری او را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی می‌کند.
صالحی امیری روز سه ‌شنبه گذشته با رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی سکان این وزارتخانه مهم فرهنگی را بر عهده گرفت و افتتاح نمایشگاه مطبوعات مهم‌ترین برنامه عمومی او در این سمت خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  207