شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
مناظره پسابرجامی صادق زیباکلام و حمید رسایی
زیباکلام: همفکران آقای رسایی معمولا از رهبری خرج می‌کنند، این درست نیست رسایی: زیباکلام حتی یه بار هم متن برجام را نخوانده است

ایسنا|  صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس نهم با موضوع پسابرجام آمریکایی با یکدیگر مناظره کردند. در ابتدای این مناظره که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار شد، صادق زیباکلام اظهار کرد: من فکر می‌کنم فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به‌طورکلی از اوایل دهه 70 که شروع می‌شود و سپس در دهه 80 که توسط منافقین لو می‌رود نمی‌توان جدای از مقوله استکبارستیزی عنوان کنیم.
او با تأکید بر این‌که «مذاکرات هسته‌ای را نمی‌توان از روند آمریکا ستیزی جدا کرد»، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم برجام، نتایج و دستاوردهای آن را از مقوله استکبارستیزی جدا کنیم، اگر روشن شود دشمنی ما با آمریکا از بابت چیست و اساسا چرا ما با آمریکا دشمنی داریم خیلی از مسائل دیگر نیز روشن می‌شود.
وی با تأکید بر این‌که «ساده‌اندیشی است اگر جریان آمریکا ستیز بگوید برجام برای ما دستاورد داشته است» اظهار کرد: آیا انقلاب اسلامی ایران اساسا برای آمریکاستیزی بوجود آمده آیا ما انقلاب کردیم که فقط بگوییم مرگ بر آمریکا، توجه داشته باشید که جریان تندرو نمی‌تواند امروز به جز آمریکاستیزی حرف دیگری بزند. جریان تندرو و آمریکاستیز حرفی جز آمریکاستیزی و مرگ بر آمریکا گفتن ندارد، اگر اینها را نگوید می‌خواهد چه بگوید، از دستاوردهای سیاسی‌اش، وضع اقتصاد و پیشرفت‌های مشعشع اقتصادی‌اش صحبت کند؟  در ادامه این مناظره حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس نهم خطاب به زیباکلام تأکید کرد: ما غیر از آمریکاستیزی حرف‌های دیگری هم داریم، این‌که باید برای چرخاندن کشور به همین جوانان و دانشجویان اعتماد کرد و نباید مدیر از خارج از کشور بیاوریم، این‌که جوانان ما در رشته‌های مختلف توانمندی‌هایی دارند و استعداد آنان فقط در آبگوشت و قورمه سبزی منحصر نمی‌شود. برخی از دانشجویان با شعار «اختلاس، اختلاس» به این سخنان رسایی واکنش نشان دادند. رسایی هم با بیان این‌که «وقتی شما وسط صحبت‌های من حرف می‌زنید یعنی آقای زیباکلام بلد نیست از خودش دفاع کند، حداقل احترام او را حفظ کنید» در واکنش به این شعار دانشجویان گفت: اختلاس محصول تفکر آمریکا ستیز نیست و محصول تفکر غرب‌پرور است، خاوری که پول‌های مردم را دزدید الان کجاست؟ مشخص است که به معبد خود پناه برده است.
وی با طرح این پرسش که «مگر ما آمریکا را از برجام شناختیم»، افزود: مگر ما با خصلت دولتمردان آمریکایی بعد از برجام آشنا شدیم، کشورهایی که با آمریکا در ارتباط بودند و منورالفکرهای آنان آمریکا را ستایش می‌کردند مگر عاقبت آنان چیزی جز ذلت شد.
رسایی با بیان این‌که «آقای زیباکلام مانند اسمش صادق است»، یادآور شد: من چند بار دیگر با ایشان مناظره داشتم و در طول مناظره از ایشان پرسیدم شما برجام را مطالعه کرده‌اید یا نه و ایشان به صراحت گفتند برجام را نخوانده‌اند، این توهین به مخاطب است که ما درباره چیزی صحبت کنیم که آن را نخوانده‌ایم.
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به این‌که «رهبری به‌عنوان ناظر منصف و مطلع است که بر روند مذاکرات نظارت دارد»، گفت: ایشان سه‌سال است که می‌گوید من به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم، دلیل این مسأله نیز روشن است، تیم مذاکره‌کننده ما همان تیمی است که سال‌های 82 تا 84 مذاکره کردند و ایشان تیم هر دو طرف میز را می‌شناسد، در یک طرف آمریکا و در طرف دیگر تیمی است که نتایج مذاکره آن در سال‌های 82 تا 84 چیزی جز پلمپ نیروگاه‌های هسته‌ای و دانشمندان هسته‌ای ما نشد.
در ادامه صادق زیباکلام در واکنش به اظهارات رسایی با بیان این‌که «همفکران آقای رسایی در این‌گونه بحث‌ها معمولا از رهبری خرج می‌کنند که این درست نیست»، گفت: اگر من بخواهم جواب ایشان را بدهم عملا مواضع رهبری را زیر سوال بردم، آقای رسایی به من اشاره کرد که رهبری چندین‌بار اعلام کردند که از مذاکرات ناراضی هستند اما سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر این‌گونه بود چرا ایشان گذاشتند مذاکرات انجام شود، چه کسی ایشان را مجبور کرده بود، جامعه ما هم خیلی جامعه حساسی نیست که بگوییم افکار عمومی در آن محلی از اعراب دارد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این‌که «نهادی در ایران وجود ندارد که بتواند حرفش را به مقام معظم رهبری دیکته کند»، افزود: اتفاقی که در مسأله هسته‌ای افتاد این بود که به‌عنوان ابزاری درآمد و در خدمت جریان آمریکاستیز قرار گرفت که این اتفاق از‌ سال 84 شروع شد.
زیباکلام خطاب به دانشجویان گفت: بروید یقه مسئولان نظام را بگیرید و بپرسید اورانیومی که شما تولید کردید چقدر برای ما تمام شد.
در ادامه رسایی بار دیگر سوالش را مطرح کرد و پرسید: آقای زیباکلام چرا پاسخ ندادید، آیا برجام را خوانده‌اید یا نه؟ زیباکلام گفت: هروقت دعوا بر سر برجام بود آن را می‌خوانم.


تعداد بازدید :  371