شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ظریف هفته آینده به لبنان سفر می‌کند
ایسنا| سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اعلام سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان گفت: با توجه به نوع روابط جمهوری اسلامی ایران و لبنان و تاثیری که این کشور در صلح و ثبات منطقه دارد، رایزنی‌های دوره‌ای بین دو طرف وجود داشته و دارد و این سفر به‌زودی انجام خواهد شد. بهرام قاسمی در ادامه با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ها برای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به بیروت درحال انجام است، تصریح کرد: آقای دکتر ظریف احتمالا در هفته آینده، به منظور دیدار با مقامات عالی رتبه و شخصیت‌های برجسته لبنان و همچنین رایزنی‌های دو‌جانبه و چگونگی گسترش همکاری‌های دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در دوران جدید و رایزنی درباره تحولات منطقه، موضوع سوریه و همکاری‌های بین‌المللی به بیروت سفر خواهد کرد. سفر ظریف به لبنان در هفته آینده درحالی انجام می‌شود که در هفته جاری پس از دو‌سال و نیم میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد.

تمدید وضع اضطراری علیه ایران توسط اوباما
ایسنا| باراک اوباما با تأکید بر این‌که با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران روابط ما ( آمریکا) با این کشور به حالت عادی بازنگشته است، وضع اضطراری ملی آمریکا علیه ایران را به مدت یک‌سال دیگر تمدید کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به کنگره آمریکا ضمن تأکید بر این‌که روابط آمریکا و ایران به حالت عادی بازنگشته است، گفت که ضروری است تا شرایط کنونی حفظ شود.
او در این نامه نوشت: روابط ما با ایران به حالت نرمال بازنگشته است و روند اجرای توافقات با ایران (الجزایر) از‌ سال 1981 در جریان است. به همین دلیل من مصمم هستم که ادامه وضع اضطراری علیه ایران ضروری است. در ادامه این نامه آمده است: وضع اضطراری علیه ایران توسط یک فرمان اجرایی در 14 نوامبر 1979 آغاز شد و از 14 نوامبر 2016 به مدت یک‌سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت. شرایط اضطراری، اختیارات غیرمعمول زیادی مثل ضبط اموال، احضار اعضای گاردملی و استخدام و اخراج افسرهای نظامی را در اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا قرار می‌دهد. حالت شرایط اضطراری همچنین پایه و اساس بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای دیگر را شکل می‌دهد. جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از انقلاب اسلامی ایران با صدور دو فرمان اجرایی در سال‌های 1979 و 1981 وضع شرایط اضطراری علیه ایران را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: «مرگ بر آمریکا» مانع همکاری واشنگتن و تهران نیست
ایسنا| سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای این‌که شعار «مرگ بر آمریکا» تنها اظهارات سیاسی و احساسی است تأکید کرد که این‌گونه شعارها مانع همکاری ایران و آمریکا نخواهد شد. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شعار «مرگ بر آمریکا» توسط ملت انقلابی ایران در ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان و دانش‌آموزان گفت: فریادهای مرگ بر آمریکا که روز پنجشنبه در ایران سرداده شد چیزی جز اظهارات سیاسی نیست و مانعی بر سر راه همکاری آمریکا و ایران نیست. روز پنجشنبه مصادف با سی و هفتمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، قشرهای مختلف مردم با حضور خود در راهپیمایی‌ها با سردادن فریاد «مرگ بر آمریکا» بار دیگر خشم و انزجار خود را از آمریکا به جهانیان نشان دادند.
اما مارک تونر در پاسخ به اظهارات برخی خبرنگاران که شعار مرگ بر آمریکا به نظر می‌رسد سیاست دولت ایران است که در مقامات بلندپایه ایران نیز قابل مشاهده است، مدعی شد که این شعارها تنها لفاظی است. او افزود: لزوما به همه اظهارات متفاوتی که در روزهایی مثل امروز مطرح می‌شود، واکنش نشان نمی‌دهیم. سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که دولت اوباما معتقد است سیاست رسمی ایران بر پایه «مرگ بر آمریکا» نیست. او افزود: ما به نظارت دقیق رفتار منفی و مخرب ایران در منطقه در رابطه با یمن و سوریه ادامه می‌دهیم و در این رابطه بسیار نگران هستیم. تونر ادامه داد: تا جایی که بتوانیم با ایران به‌طور سازنده در مسائل منطقه همکاری خواهیم کرد ولی به این مسأله نیز توجه داریم که رفتار ایران تغییری نکرده است.


تعداد بازدید :  140