شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

اپوزیسیون ونزوئلا برای مادورو ضرب‌الاجل تعیین کرد
رویترز| ‌اپوزیسیون ونزوئلا تا 11 نوامبر‌ سال‌جاری به رئیس‌جمهوری این کشور زمان داده تا به درخواست‌هایشان ترتیب اثر دهد و فعالان سیاسی را از زندان آزاد کند اما دانشجویان معترض به این اقدام در خیابان‌های این کشور آمریکایی لاتین دست به راهپیمایی زدند. اخیرا پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از رهبران اپوزیسیون و نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواسته بود تا با یکدیگر به گفت و گو پرداخته و مشکلات را حل‌وفصل کنند؛ به همین دلیل رهبری اپوزیسیون از مادورو خواستند تا 11 نوامبر ‌سال‌جاری میلادی به خواسته‌هایشان ترتیب اثر داده و فعالان سیاسی را از زندان آزاد کند.
اپوزیسیون ونزوئلا ماه گذشته میلادی راهپیمایی‌های هزاران نفری در پایتخت و سایر شهرهای این کشور آمریکای لاتین به راه انداخت تا دولت را مجبور کند با برگزاری رفراندوم برای برکناری مادورو موافقت کند اما این روند با میانجی‌گری فرستاده پاپ متوقف شد و دو طرف با این مسأله موافقت کردند که به گفت‌وگو بپردازند. اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرده در صورتی که تا زمان مقرر دولت به خواسته‌هایشان ترتیب اثر ندهد، بار دیگر به خیابان‌ها خواهند آمد. کارلوس اوکاریز، یکی از اعضای اپوزیسیون که از جانب ائتلاف مخالفان سخن می‌گوید، گفت: نخستین درخواست ما ازسرگیری روند رفراندوم یا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در نیمه نخست 2017 است. دومین درخواست ما آزادی تمامی زندانیان سیاسی است.

وزیرخارجه انگلیس: ابوبکر بغدادی موصل را ترک کرده است
ایسنا| وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد که سازمان اطلاعات این کشور معتقد است که ابوبکر بغدادی، موصل را ترک کرده است. وریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در سخنانی گفت: سازمان اطلاعات ما به این نتیجه رسیده که ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش موصل را ترک کرده اما همچنان برای دعوت از مردم جهت شرکت در عملیات موصل از طریق اینترنت تلاش می‌کند. وی گفت: داعش درحال فروپاشی است. ابوبکر بغدادی روز پنجشنبه در پیامی از نیروهایش خواست در برابر نیروهای عراقی در موصل مقاومت کنند. یک منبع امنیتی عراقی در استان نینوا نیز اعلام کرد که پیام ابوبکر بغدادی از مرزهای عراق و سوریه تهیه و پخش شده است. این منبع اعلام کرد که ابوبکر بغدادی قبل از آغاز عملیات موصل استان نینوا را ترک کرده است.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی: برای محاکمه آماده‌ام
ایرنا| «پارک گئون هی» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برای دومین بار در یک هفته گذشته درخصوص رسوایی پیش آمده در مورد درز اسرار دولتی از سوی یکی از افراد مرتبط با وی، ‌از مردم کره عذرخواهی کرد و گفت که با این موضوع مسئولانه برخورد خواهد کرد و آماده محاکمه است. این رسوایی مربوط به خانمی به نام «چوی سون سیل» است که سال‌ها پدرش استادی رئیس‌جمهوری کنونی کره‌جنوبی را برعهده داشته و به همین سبب بدون داشتن مقام رسمی به نهاد ریاست‌جمهوری رفت و آمد می‌کرده است. او حتی در طول مدت حضور خود در این نهاد توانسته است به برخی اسناد محرمانه و متون سخنرانی رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌ها حتی قبل از انجام آن دسترسی داشته باشد. «پارک گئون هی» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیروز (جمعه) با چهره‌ای اشکبار از مردم کره‌جنوبی عذرخواهی کرد و گفت که این بحران آن‌قدر جدی است که انتظار ندارد ملت کره او را ببخشند.
این عذرخواهی برای دومین‌بار در یک هفته در شرایطی انجام می‌شود که نخست وزیر، دو وزیر کابینه، 10 مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری از سمت‌های خود استعفا داده و یا برکنار شده‌اند. تلویزیون کره‌جنوبی گزارش کرده است که رئیس‌جمهوری این کشور به شدت از بابت این اتفاقات ابراز ندامت و برای محاکمه اعلام آمادگی کرده است.

با رأی دیوانعالی: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مشروط به تأیید پارلمان شد
دیوانعالی انگلیس روز پنجشنبه حکم داد که دولت ترزا می ‌نمی‌تواند بدون رأی پارلمان اقدام به اجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کند. به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، طبق حکم دیوانعالی، پارلمان انگلیس فرصت می‌یابد روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت را به چالش کشیده یا آن را به تأخیر بیندازد. در این حکم آمده است که دولت بدون تأیید پارلمان اجازه ندارد ماده ۵۰ را آغاز کند. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس تلاش داشت تا از حق ویژه سلطنتی برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا استفاده کند، اما فعالان او را به چالش کشیدند. دولت انگلیس در واکنش به این حکم گفته است که به دیوانعالی تقاضای استیناف می‌دهد. در رأی دیوانعالی انگلیس آمده است: اظهارات دولت مغایر اصول اساسی قانون اساسی در حاکمیت پارلمان است. این دیوان بحث‌های دولت انگلیس را قبول ندارد. هیچ چیزی در متن قانون ۱۹۷۲ در حمایت از آن وجود ندارد.


تعداد بازدید :  126