شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
بررسی جریمه 46‌هزار دلاری ایران به خاطر برگزاری مراسم سوگواری
اعتراض به حکم فیفا درباره ایران
نصیرزاده در گفت‌وگو با «شهروند»: اقدام فیفا قانونی نیست

شهروند| برگزاری دیدار ایران و کره‌جنوبی در روز تاسوعا نگرانی بسیاری را در پی داشت ولی این بازی بدون مشکل خاصی برگزار شد و در ابتدا و بین دونیمه هم مراسم عزاداری امام حسین(ع) را شاهد بودیم. هرچند مهدی تاج در یکی از برنامه‌های تلویزیونی اعلام کرده بود که پای جریمه‌های فیفا برای برگزاری مراسم تاسوعا در ورزشگاه آزادی می‌ایستد ولی ظاهرا حکم جریمه فیفا برای ایران خیلی هم منصفانه نبوده و اعتراض بسیاری از کارشناسان را در پی داشته است. در حکم فیفا برای فدراسیون ایران آمده است: «ایران به دلیل استفاده از بهپاد در ورزشگاه و برگزاری مراسم مذهبی در بین دو نیمه، ۴۵۰۰۰ فرانک سوییس معادل ۴۶۰۰۰ دلار جریمه می‌شود.»
قوانین فیفا چه می‌گوید؟
براساس قانون 1/57 فیفا، تبلیغ و انتشار تصاویر سیاسی، مذهبی، تجاری و نژادپرستانه روی پیراهن، تیرک‌های دروازه و یا مناطق مخفی زمین به هر شکلی ممنوع است. در همین راستا چند روزی است فیفا فدراسیون فوتبال انگلیس و اسکاتلند را ملزم به عدم استفاده از نماد «گل خشخاش قرمز» برای یادبود کشته شدگان جنگ جهانی اول کرده است. با این حال در بین دو نیمه بسیاری از مسابقات، خوانندگانی برای رقص و پایکوبی تماشاگران به اجرای برنامه می‌پردازند.
بازتاب بین‌المللی مراسم عزاداری در ورزشگاه آزادی
حضور هواداران مشکی‌پوش تیم‌ملی فوتبال کشورمان در ورزشگاه آزادی بازتاب خوبی را از سوی رسانه‌های دنیا به همراه داشت. نیویورک‌تایمز دراین‌باره نوشت: «ایران در این مسابقه پیروز شد اما هواداران سوگواری کردند. در مسابقه‌ای از قبل برنامه‌ریزی‌شده توسط فدراسیون بین‌المللی فوتبال در آستانه تاسوعا و عاشورا، جدی‌ترین و پر‌اندوه‌ترین تعطیلات مذهبی شیعیان، ایران و کره‌جنوبی در ورزشگاه ۱۰۰‌هزار نفری آزادی به مصاف دیدار هم رفتند. پیش از شروع بازی خوانندگان مذهبی درباره عشق به خداوند خواندند. در این میان دو مداح معروف مجید بنی فاطمه و صادق مرعشی حضور داشتند.» نشریه «فارین پالسی» نیز با انتشار گزارشی درباره این بازی نوشت: «در ابتدا مقام‌های ایرانی با برگزاری بازی مخالفت کردند اما زمانی که مسئولان فیفا تغییر زمان بازی را رد کردند ایران راه‌حلی را پیدا کرد: طرفداران در ورزشگاه به عزاداری پرداختند.»
نصیرزاده: ‌ایراد قانونی وجود ندارد
هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی در زمینه محرومیت بازیکنان ایران به «شهروند» می‌گوید: «فیفا گفته به خاطر مراسمی که در بین دو نیمه برگزار کرده‌اید محروم می‌شوید. بین دو نیمه و شروع بازی همیشه این مراسم‌ها در دنیا برگزار می‌شود، آنها از خوانندگان استفاده می‌کنند و ما در ایران براساس فرهنگ خودمان از مداح‌ها استفاده می‌کنیم که هیچ ایرادی ندارد. این یک اتفاق مرسوم است که برای ایجاد نشاط در بازی و به وجد آوردن تماشاگران استفاده می‌شود. فیفا تبلیغات روی لباس و دیرک‌ها را ممنوع اعلام کرده ولی این‌که یک تماشاگر در وسط میدان بایستد و سایر تماشاگران او را همراهی کنند، ممنوعیتی ندارد مگر این‌که بر علیه تیم حریف باشد یا به جایی حمله شود.» نصیرزاده درباره استفاده از پارچه‌های مشکی در ورزشگاه آزادی تأکید می‌کند: «به نظرم ناظر این بازی خیلی در جریان مسائل مذهبی نبوده که به آن اعتراض کرده، در تمام دنیا پارچه‌های رنگی به استادیوم می‌آورند و ما هم براساس فرهنگ خودمان پارچه‌های مشکی آورده‌ایم، این موضوع هیچ ایراد قانونی ندارد، من فکر می‌کنم باید به شدت به این حکم اعتراض کنیم چون اعتقادات کسی را زیر سوال نبرده‌ایم. من فکر می‌کنم تاج موضوع را حل کرده و منعکس خواهد کرد.» کارشناس حقوقی فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان می‌کند: «جریمه ایران به خاطر برگزاری مراسم عزاداری غیرمنصفانه است زیرا تمامی کشورهای جهان برای پرکردن اوقات فراغت تماشاگران و مشغول سازی تماشاگران قبل از بازی و بین دو نیمه مراسم مختلفی برگزار می‌کنند. زمان‌های قبل از مسابقه و بین دو نیمه در اختیار کشور میزبان است و هر کشوری به فراخور حال خود این مراسم را برگزار می‌کند.»
ایستادن در برابر ظلم، حق ماست
هرچند که طرفداران فوتبال از این آزمون سربلند بیرون آمدند و باعث تحسین بسیاری از رسانه‌ها و مقامات بلندپایه کشور شدند اما این بار آزمون سختی به سراغ فدراسیون فوتبال آمده و آنها باید نشان دهند که تا چه اندازه از حقوق مردم در بیت‌المال دفاع خواهند کرد. پرداخت جریمه از بیت‌المال برای برگزاری مراسم مذهبی در دیدار ایران و کره‌جنوبی هرچند ایرادی ندارد اما نباید فراموش کرد که ایستادن در مقابل حکم غیرقانونی فیفا یکی از وظایف فدراسیون‌نشین‌هاست.


تعداد بازدید :  125