شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

شكست وليعهد از روس‌ها
207‌سال پیش، برابر با هشتم مهر 1186 خورشیدی، عباس میرزا وليعهد فتحعلي شاه قاجار، در جنگی که میان سپاهیان او و ارتش روسیه در محلی به نام اصلان‌دوز در کنار رودخانه ارس روی داد، از روس‌ها شکست خورد و فتحعلي‌شاه كه خطر را نزديك مي‏ديد، تقاضاي صلح كرد. روسيه كه گرفتار جنگ با ناپلئون بود از اين تقاضا استقبال کرد و در نتيجه، قراردادي كه به پيمان «گلستان» معروف است، منعقد شد. به موجب این پیمان همه‏ ولاياتي كه تا آن تاريخ در تصرف روس‏ها بود به اضافه‏ قره‌باغ، شروان، باكو، دربند و ديگر مناطق به مالكيت دولت روس درآمد.

پرتلفات‌ترين كودتاي قرن
49‌سال پیش، برابر با سی‌ام سپتامبر 1965 میلادی، ارتش اندونزی به بهانه خنثی‌سازی کودتای حزب کمونیست بر علیه رئیس‌جمهوری دکتر احمد سوکارنو، دست به يك ضد كودتا زد و صدها‌هزار نفر از اعضاي حزب كمونيست اندونزي را قتل‌عام كرد. در این ضد کودتا که فرماندهی آن را ژنرال سوهارتو برعهده داشت ظرف چندروز اول، بين 400 تا 700‌هزار نفر از مردم اندونزي به بهانه كمونيست بودن، قتل‏عام شدند. نظاميان پس از به دست گرفتن قدرت، سوكارنو را به شکل صوری در مقام رياست‌جمهوري نگاه داشتند.

سقوط هواپیمای سی 130
33‌سال پیش، برابر با هشتم مهر 1360 خورشیدی، سرلشکر ولی‌الله فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش، سرتیپ موسی نامجو وزیر دفاع، سرتیپ جواد فکوری فرمانده نیروی هوایی، یوسف کلاهدوز قائم‌مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محمدعلی جهان‏آرا فرمانده سپاه خرمشهر بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای سی 130 در 30 کیلومتری فرودگاه مهرآباد در جنوب‌غربی کهریزک به شهادت رسیدند. این فرماندهان برای گزارش نتایج عملیات ثامن‏الائمه به فرماندهی کل قوا عازم تهران بودند که هواپیما دچار سانحه شد.


تعداد بازدید :  236