موسیقی بانوان در کشور هیچگاه نه از سوی مخاطبان، نه مسئولان و نه برگزارکنندگان و از قضا نه از سوی هنرمندان جدی گرفته نشده است. اجرای کنسرتهای بانوان به چند گروه محدود و در بیشتر مواقع برای انجمنهای خیریه بدون هیچ تبلیغی برگزار میشود و با این همه جای تعجب است که روزبهروز بر تعداد موزیسینهای زن افزوده میشود و این قشر همچنان در سایه فعالیت میکنند؛ حال آنکه امروز نهتنها خواننده بلکه نوازنده زن در برخی موارد نمیتواند روی صحنه حاضر شود، اما مشکلات موسیقی بانوان به اینجا ختم نمیشود بلکه به دلیل همین نادیده گرفتنها از سوی مسئولان موسیقی، همیشه بدترین ساعات یا به اصطلاح ساعات مرده به کنسرت خانمها اختصاص داده میشود؛ گرچه برخی گروههای موسیقی بانوان ازجمله گروه ژیوار هنوز با مشکلاتی از این دست مبارزه میکنند تا بتوانند موسیقی بانوان را زنده نگه دارند.
ژیوار شیخالاسلام معتقد است برای اینکه گروههای بانوان بتوانند راحتتر فعالیت کنند باید طرز فکر جامعه نسبت به موسیقی بانوان تغییر کند و به نوازنده زن احترام گذاشته شود. درواقع دیدگاهی که امروز نسبت به موسیقی بانوان وجود دارد؛ نادرست است و متاسفانه با سیاستهایی که اعمال میشود حمایت از موسیقی بانوان روزبهروز کمتر میشود.
به گزارش ایلنا؛ این هنرمند با اشاره به برگزاری آخرین اجرای صحنهای گروه ژیوار در تالار وحدت گفت: متاسفانه همیشه ساعاتی به بانوان اختصاص داده میشود که به اصطلاح ساعات مردهای است. مسلما یک خانم ساعت 3 روز جمعه که باید در کنار خانوادهاش باشد، نمیتواند برای دیدن یک کنسرت به سالن بیاید.
او با اشاره به مشکلاتی که برای گروههای بانوان هنگام اجرا وجود دارد، گفت: گروههای موسیقی بانوان فقط در دو سالن تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران میتوانند اجرا داشته باشند که آن هم با مشکلات بسیاری مواجه است، چراکه برنامهریزی مناسبی در همین سالنها برای کنسرتها نمیشود و ما برای هر کنسرت مجبور به پرداخت هزینههای گزاف برای یک سانس اجرا هستیم.
شیخالاسلام با تأکید بر اینکه یا موسیقی بانوان در ایران نباشد یا به بانوان احترام بگذارند و حضور بانوان در کنسرتها را بپذیرند، گفت: متاسفانه حضور زنان روی سن چه بهعنوان خواننده و چه نوازنده همواره با دردسرهایی روبهرو است. درنهایت باید مشخص شود موسیقی بانوان در چه جایگاهی است. متاسفانه هنوز موسیقی بانوان دچار سانسور شدید است و این موضوع با تغییر وزیر هیچ تغییری نمیکند. با وجود اینکه موسیقی جنسیتی نیست، اما بانوان در موسیقی ایران هیچ جایگاهی ندارند. یکی از مشکلات گروههای بانوان این است که نمیتوانند بهراحتی تبلیغ کنند و به خاطر همه این مسائل تعداد گروههای بانوان کمتر شده است. قبل از دولتهای نهم و دهم ما در فرهنگسراهای مختلفی ازجمله شفق بانو و ... اجرا داشتیم اما از زمان دولتهای نهم و دهم اجراهای بانوان محدود به تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران شد که به علت هزینه اجاره بالای تالار وحدت و کوچک بودن فضای فرهنگسرای نیاوران؛ گروههای بانوان ترجیح میدهند کمتر اجرا داشته باشند.
او خاطرنشان کرد: کنسرتهای بانوان درحال حاضر به فعالیتهای خیریه یا اجراهایی که گروه هزینه آن را برعهده دارد و هیچ اسپانسری از گروههای بانوان حمایت نمیکند؛ محدود شده چراکه امکان تبلیغ گروههای موسیقی بانوان وجود ندارد، برای همین اسپانسرها ترجیح میدهند روی کنسرتهای بانوان سرمایهگذاری نکنند. تنها مسألهای که باعث شده گروههای بانوان در ایران به کار خود ادامه دهند عشق است، والا با وجود این همه مشکلات و توهینهایی که به بانوان فعال در موسیقی میشود، ادامه کار توجیهی ندارد و گاهی حتی هزینه دستمزد نوازندگان از اجراها تأمین نمیشود.
شیخالاسلام با بیان اینکه بیشتر کنسرتهای بانوان محدود به خیریه میشود، گفت: متاسفانه گاهی اوقات مشاهده میکنیم به نام خیریه کنسرتهایی برای بانوان برگزار میشود، درحالیکه هیچ مبلغی از درآمد آن کنسرت صرف امور خیریه نمیشود و این در شرایطی است که ما حتی پول پرداخت دستمزد نوازندگان را نداریم.
این هنرمند در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: به دلیل شرایط نامناسبی که برای موسیقی بانوان وجود دارد خیلی از گروهها به صورت دورهمی ساز میزنند و آثاری که ارایه میشود کارهای تکراری است. این برای موسیقی ما بسیار بد است. معتقدم ما در ابتدا باید برای همجنس خودمان احترام قایل باشیم و اگر قرار است برای بانوان کنسرت برگزار کنیم باید همه استانداردهای موسیقی رعایت شود.
این هنرمند بیان کرد: اگرچه موسیقی بانوان به درستی شنیده نمیشود اما باید این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم که گروههای موسیقی بانوان دورهمی نیستند. متاسفانه خیلی از بانوان حتی سازها را نمیشناسند. ما باید گوش مخاطب را تربیت کنیم، چراکه مادر است که نسل آینده را میسازد.