شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
صالحی‌ امیری، وزیر جدیدفرهنگ و ارشاد از سیاست‌های کلان در این حوزه گفت
به سمت ثبات
فیلم ما نخل طلایی گرفته و این یعنی قدرت رقابت با بزرگان سینمای جهان

شهروند| سیدرضا صالحی ‌امیری در نخستین روزهای وزارتش میهمان تیتر یک شبکه خبر بود. شب دوازدهم آبان او در این برنامه حضور پیدا کرد و درباره سیاست‌های کلی در حوزه فرهنگ گفت. او بعد از تشکر از نمایندگان مجلس به جهت رأی اعتماد آنها، به نقدهایی که عنوان شده بود، اشاره کرد و گفت: «آنها روی عدم تجربه بحث کردند که من توضیح دادم ۱۸‌سال است به صورت مستقیم مدیر فرهنگی هستم و در نهادهای مختلف مسئولیت فرهنگی داشته‌ام. در سه‌سال اخیر هم رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بودم که تجربه خوبی است. در این سه‌سال بیش از ۵۵۱ نشست فرهنگی برگزار کردیم و نسبت به مقوله فرهنگ و اصحاب فرهنگ و هنر بیگانه نیستم. در اکثر معاونت‌ها صندلی داشتم، در دانشگاه کرسی دارم و تألیفات و مقالاتی در این زمینه داشته‌ام.»
کتاب
صالحی ‌امیری همچنین به مسأله کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: «من هنوز رئیس کتابخانه ملی هستم. یکی از کارهای اساسی که در سه‌سال گذشته دنبال کرده‌ام، ساماندهی نظام کتابخانه و کتابدار و کتابخوانی بود. ما حدود ۱۵ نهاد کتابخوانی در ایران داریم. فکر می‌کنم نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و تحول در کتاب و کتابخوانی و توجه به عنصری به نام کتابدار هستیم. نمی‌توان عناصر مختلف را در این زمینه نادیده گرفت. این مجموعه نیازمند واکاوی است. کتابخوانی در ایران باید به فرهنگ تبدیل شود. صداوسیما یکی از نهادهای تأثیرگذار در ارتقای فرهنگ کتابخوانی در ایران است.»
سینما
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به موضوع اقتصاد فرهنگ اشاره کرد و گفت: «میزان‌ گردش مالی اقتصاد فرهنگ در دنیا حدود ۸۰۰‌میلیارد دلار است. چین ۱۲۰‌میلیارد دلار صادرات کالای فرهنگی دارد، آمریکا ۸۰‌میلیارد دلار و همین کره که در آسیاست ۴۲‌میلیارد دلار. متاسفانه ما زیر ۱۰۰‌میلیون دلار هستیم. درحالی‌که ما در بسیاری از ظرفیت‌ها در آسیا رتبه سوم و چهارم را داریم و در بعضی از حوزه‌ها ظرفیت داریم که به رتبه اول برسیم. ما در حوزه فیلم و سینما، خط، نقاشی، هنرهای تجسمی و انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای می‌توانیم سرآمد منطقه باشیم. جالب است که تابلوهای نقاشان بزرگ ما در منطقه با بالاترین قیمت به فروش می‌رود. تابلوی اسماءالحسنی محمد احصایی یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار در همین حراج کریستی منطقه به فروش رفته و این نشان می‌دهد که ظرفیت بزرگی در کشور خفته است که باید احیا شود.» او در ادامه اشاره‌ای هم به سینما داشت و افزود: «من از گذشته شعاری را مبنی بر جایگزینی اقتصاد فرهنگ بر اقتصاد نفت مطرح می‌کردم و این شعار قابل تحقق است. سینمای ایران به راحتی می‌تواند در منطقه حرف اول را بزند. این ظرفیت الان هست‌؛ مثل فیلم محمد رسول‌الله(ص) که سینمای ترکیه را مصادره کرده است. این فیلم می‌تواند به ۵۰ کشور اسلامی صادر شود. هم ارزش فرهنگی - دینی تولید می‌کند هم ارزش اقتصادی. ما نمونه‌های این کار و نمونه‌های مجید مجیدی را در کشور کم نداریم. اثربخشی آنها از مختار گرفته تا شیار ۱۴۳ قابل انکار نیست. فیلم ما نخل طلایی گرفته و این یعنی قدرت رقابت با بزرگان سینمای جهان را داریم و نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. فقط هم پول برنمی‌گردد، هویت‌سازی هم می‌شود.»
موسیقی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به حواشی عرصه موسیقی اشاره کرد و گفت: «موسیقی دو وجه دارد که باید از هم تفکیک شود. یک وجه محتوایی است و وجه دیگر تولید، توزیع و مصرف آن. در حوزه موسیقی دو اصل را باید همزمان ببینیم. این‌که هنرمند آلبومی را در چارچوب مبانی شرعی و قانونی تولید کند و دیگر تولید و مصرف آن. مرکز اصلی تولید، توزیع و مصرف موسیقی در ایران صداوسیماست. بیش از ۵۳‌درصد تولید و مصرف موسیقی از اینجاست. حدود ۲۵‌درصد مربوط به آلبوم‌های تولیدی در مراکز مجاز است و ۲۰‌درصد هم توسط افراد در شبکه‌های هوشمند و مجازی دانلود می‌شود. کمتر از یک‌درصد موسیقی اجرای زنده است. کلا در‌ سال کمتر از ۷۰۰‌هزار نفر در برنامه‌های زنده شرکت می‌کنند، اما ما یک‌درصد را فربه و ۹۹‌درصد را رها کرده‌ایم.»


تعداد بازدید :  71