شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
ذره‌بين

دستگیری چهار نفر در درگیری خونین در یاسوج
شهروند| چهار نفر در رابطه با درگیری که سه روز پیش در بلوار قرنی شهر یاسوج رخ داد، دستگیر شدند و مشخص شد که یکی از این افراد متهم به قتل است.
مهرداد کرمی، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی یاسوج در این رابطه گفت: «یک جوان 19ساله در این درگیری طایفه‌ای به قتل رسید.»
وی با بیان این‌که علت درگیری همچنان در دست بررسی است، گفت: «وقوع این درگیری در حالی بود که میزان نزاع‌های فردی و جمعی، ظرف یک‌ سال گذشته تاکنون حدود 25‌درصد در کهگیلویه و بویر احمد کاهش داشته است. با توجه به تمهیدات، تدابیر اندیشیده شده، همکاری مردم و سایر متولیان امور فرهنگی به‌ویژه دستگاه قضائی میزان وقوع نزاع‌های فردی و جمعی در استان کاهش یافته است.»
وی با اشاره به اقدام‌های بازدارنده دستگاه قضائی در کنار همکاری و همراهی مردم استان و سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای کاهش محسوس جرايم گفت: «تأمین امنیت اجتماعی اولویت اساسی این دستگاه است.»
سرهنگ خداکرم‌پاکروان، رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: «صحنه قتل با دستور و هماهنگی مقام قضائی روز گذشته بازسازی شد. افراد طرف‌های درگیری به همراه فرد متهم به قتل نیز همگی دستگیر شده‌اند. فرد مقتول که یک جوان 19ساله بوده با سلاح سرد «ضربات چاقو» به قتل رسیده است.»

مقنی ۷۰ساله چشم انتظار خیرین
تسنیم| حفر غیراصولی و رعایت نکردن نکات ایمنی در حفر چاه، چاه‌کن ۷۰ساله را روانه زندان و کارگر ۱۶ساله او را راهی قبرستان کرد.
«حاج قربان» 70ساله که سالیان زیادی کار حفر چاه و مقنی‌گری را انجام می‌داده، با کارگر نوجوانش راهی کارگاهی صنعتی می‌شود تا به دلیل کم‌آبی در تأمین آب مورد نیاز برای تولید محصولات خود، چاه آب حفر کند. هر چند این پیرمرد خراسانی سال‌ها به‌عنوان مقنی فعالیت می‌کرده، اما یک محاسبه غلط او را درست در 70سالگی راهی زندان می‌کند. «عدم رعایت نکات ایمنی در حین کار» عنوانی است که دادگاه با اتکا به آن مقنی 70ساله را به پرداخت 40‌درصد دیه مرد مسلمان محکوم کرده و حاج قربان اسفند‌ سال 94 به خاطر ناتوانی در پرداخت دیه راهی زندان شده است.
در شرح واقعه‌ای که کارگر 16ساله به دنبال آن جان خود را از دست می‌دهد، آمده است: «به دلیل زیاد شدن عمق چاه حفر شده و کوچک بودن قطر دهانه و همچنین رعایت نکردن اصول ایمنی، مقنی نوجوان به خاطر وجود گاز‌های زیرزمینی با کمبود اکسیژن همراه شده و بدون این‌که قادر به اعلام وضع خود باشد، در شرایطی که کارفرمای او به استراحت مشغول بوده در سکوت جان می‌بازد.»
هر چند در ادامه روند آزادی این مددجو کمیته صلح و سازش موفق می‌شود تا میزان 26‌میلیون تومان از اولیای دم گذشت بگیرد، اما این محکوم بابت باقیمانده مبلغ که رقمی معادل 50‌میلیون تومان است همچنان در حبس به سر می‌برد و حالا چشم انتظار خیرین و نیکوکاران است.

دستگیری ۴۲ عضو باند بزرگ قاچاق پارچه
شهروند| یک باند بزرگ قاچاق پارچه به پایتخت با پیگیری ۳ ساله سازمان اطلاعات استان تهران و پلیس منهدم شد.
علی‌اکبر پوراحمد‌نژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اعلام خبر شناسایی و انهدام یک باند بزرگ قاچاق پارچه با پیگیری‌های وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در استان تهران، در تشریح جزییات این خبر گفت: «با عنایت به این‌که یکی از تکالیف کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، رهگیری پرونده‌های قاچاق برای مشخص‌شدن ابعاد پشت پرده آن است، از ابتدای ‌سال 95، پیگیری پرونده‌های مشکوک به سازمان‌یافته در دستور کار وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی قرار گرفت. به دنبال بررسی‌های انجام شده، 48 مورد پرونده قاچاق سازمان‌یافته در استان تهران شناسایی شد که در یکی از مهم‌ترین این پرونده‌ها، موفق به شناسایی یک باند بزرگ قاچاق پارچه به کشور شدیم که به شیوه و شگرد قاچاق در پوشش ترانزیت، مبادرت به قاچاق میلیاردها تومان پارچه به کشور کرده بود. بررسی این پرونده از‌ سال 92 در دستورکار سازمان اطلاعات تهران قرار گرفت و شاخه‌های مرتبط با این پرونده در چند استان دیگر شناسایی شدند که نهایتا با پیگیری‌های انجام شده، همه اعضای این باند شناسایی و 42 نفر در این پرونده دستگیر شدند.»
پور احمدنژاد با بیان این‌که اعضای این باند به 127‌میلیارد تومان جریمه محکوم شده‌اند، گفت: «با توجه به تعدد محموله‌های پارچه قاچاق‌شده توسط این باند، 127‌میلیارد تومان جریمه برای اعضای این باند قاچاق صادر شد و در حال حاضر شناسایی اموال اعضای این باند در دستورکار قرار دارد.»


تعداد بازدید :  149