شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
فرصت برای سازمان‌های مردم‌نهاد
چالش‌ها و فرصت‌های تأسیس سازمان امور اجتماعی کشور

شهروند|  احمد قویدل درباره مصوبه اخیر شورایعالی اداری کشور مبنی بر تشکیل سازمان امور اجتماعی کشور گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد کشور بعد از خبر شوک‌آور تبدیل‌شدن پیش‌نویس قانون به آیین‌نامه دوباره با اعلام تشکیل سازمان امور اجتماعی زیر نظر وزارت کشور غافلگیر شدند.
احمد قویدل بیان کرد: شدت این شوک بعد از آن‌که بهمن مشکینی مشاور وزیر کشور و معاونت  امور سازمان‌های مردم‌نهاد کشور از استحاله غم‌انگیز اظهار بی‌اطلاعی کرد  برای سازمان‌های مردم‌نهادی که در روند تهیه پیش‌نویس با وزارت کشور تعامل سازنده‌ای داشتند  غیرقابل تحمل‌تر شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان‌های غیردولتی ایران وی افزود: بعد از ابلاغ آیین‌نامه جدید (ابلاغ پیش‌نویس قانون که قرار بود لایحه شود) توسط معاون اول رئیس‌جمهوری موج جدیدی در سازمان‌های مردم‌نهاد جهت استعانت از مجلس و تقدیم طرح آغاز شده بود که این اقدام عملا همگرایی به‌وجود آمده را برهم ‌خواهدزد.
قویدل تصریح کرد: آمادگی نمایندگان تاثیرگذار مجلس برای شنیدن طرح‌های سازمان‌های مردم‌نهاد حاصل ابلاغ آیین‌نامه‌ای بود که از قرار به درخواست وزارت کشور از هیأت وزیران ابلاغ شده است. شماره این نامه که در ابلاغ آیین‌نامه قید شده است از نظر بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهادی که مشتاقانه با رئیس دولت تدبیر و امید در‌ سال 1393 ملاقات کرده‌اند، شماره نامه‌ای است که وزارت کشور لایحه را تقدیم هیأت وزیران کرده است. فضای غالب بر سازمان‌های مردم‌نهاد از ضرورت تشکیل سازمان نظام مشارکت اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد است که مکانیزمی شبیه سازمان نظام پزشکی، نظام صنفی و نظام پرستاری داشته باشد.
این فعال اجتماعی ادامه داد: هنوز سازمان‌های مردم‌نهاد از شوک ابلاغ آیین‌نامه به جای قانون خارج نشده‌اند که خبر تشکیل سازمان امور اجتماعی کشور منتشر و ابلاغ شده و مصوبه سازمان امور اجتماعی کشور در 14مهرماه به تصویب شورایعالی اداری کشور رسیده و در چهارم آبان‌ماه در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است.
این فعال مدنی با اشاره به برگزاری همایش دهم سازمان‌های غیردولتی ایران در روز‌های 5 و 6 آبان‌ماه در بروجرد و تأکید در این همایش بر موضوع قانون سازمان‌های مردم‌نهاد و استحاله لایحه به آیین‌نامه‌ای با حضور وزیر کشور تصریح کرد: از سکوت مشاور وزیر کشور درباره این اصلاح ساختاری در وزارت کشور یعنی تشکیل سازمان  امور اجتماعی کشور  اظهار شگفتی می‌کنم  و امیدوارم سکوت ایشان ناشی از عدم اطلاع از این مصوبه مانند مصوبه هیأت وزیران نباشد و این همایش فرصت ارزنده‌ای بود که ایشان اگر اطلاع داشتند درباره ساختار جدید اطلاع‌رسانی کنند. قویدل در پاسخ به  این سوال که شما چه افقی از تشکیل سازمان امور اجتماعی تابع وزارت کشور دارید؟ گفت: به اعتقاد من وزارت کشور سیاسی‌ترین وزارتخانه کشور است  و همیشه این دیدگاه را داشته‌ام جای نظارت بر فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد یا به عبارت درست‌تر تشکل‌های اجتماعی که غیرسیاسی‌ترین نهاد‌های اجتماعی کشور هستند در این وزارتخانه نیست. اما سوگیری وزارت کشور به حوزه‌های اجتماعی که در دولت اصلاحات در وزارت کشور به مدد بسترسازی شوراها نهادینه شد و  با آیین‌نامه مصوب 1384هیأت وزیران راه برای انتقال حوزه نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد  به وزارت کشور فراهم شده است.
این فعال اجتماعی تأکید کرد: لذا تشکیل سازمان امور اجتماعی کشور یک گام دور شدن از حوزه سیاسی‌ترین وزارتخانه کشور است. شاید در ارزیابی اولیه بتوان تشکیل این سازمان را گامی مثبت در بهتر شدن شرایط دانست. اگرچه آرزوی همه سازمان‌های مردم‌نهاد این است که بتوانند در تشکیلاتی تحت عنوان سازمان نظام مشارکت اجتماعی متشکل شوند و حاکمیت نیز در جایگاه شایسته خود می‌تواند نظارت‌های حاکمیتی را داشته باشد. تجربه مثبت نظام صنفی، نظام پزشکی و نظام پرستاری می‌تواند مورد بررسی  مدیران دولتی قرار گیرد.

دیدگاه‌های دیگران

ص
صادقی |
مخالف 0 - 0 موافق
با سلام مطلب فوق از پایگاه خبری سازمان های غیردولتی ایران(وطن) منتشر شده است اگر لطف کنید به ادرس دقیق منابع وفادر باشید ممنون میشیم با تشکر از پایگاه خبری سازمان های غیردولتی ایران(وطن)

تعداد بازدید :  156