شماره ۹۸۵ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
گزارشی از فعالیت‌های هلال‌احمر در استان همدان
تبلور بشردوستی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران

همدان کجاست؟
شهروند| هَمِدان یا هَمَدان منطقه‌ای در غرب ایران؛ این استان در دامنه کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده ‌است و از شهرهای سردسیر کشور به شمار می‌آید که نخستین پایتخت سیاسی  در‌ سال ۱۳۸۵ با مصوبه  مجلس شورای اسلامی  به‌عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» نام‌گذاری شد. هم‌اکنون استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به‌عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، دانشگاه پیام‌نور همدان و مراکز دیگر، به‌عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است و همچنین یکی از نمادهای پیشینه ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود. این شهر از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌آید و در مرداد ‌سال ۱۳۸۸ به‌عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شد. از نظر شاخص‌های عرصه سلامت، بهداشت و آموزش نیز با وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی متعدد، استان همدان به سمت توسعه و رشد در این حوزه‌ها حرکت می‌کند. آنچه در ادامه می‌آید گزارشی از فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر، بزرگترین سازمان مردم‌نهاد در استان همدان است.
تاسیس هلال همدان
جمعيت شيروخورشيد سرخ شهر همدان در‌ سال 1314 به همت تعدادي از معتمدان اين شهر در خيابان ميرزاده عشقي با رياست حاج عنايت‌الله رضايي افتتاح شد. فعاليت اوليه اين جمعيت عبارت بود از عضويت افتخاري برخي معتمدان و افراد تحصيلكرده لشکري و كشوري که عموما تحت نظارت فرمانداري كل همدان اداره مي‌شد. در ‌سال 1325 مرحوم نراقي باغ خود را در جهت حضانت و سرپرستي از ايتام و بي‌سرپرستان با نام موسسه امداد قائم وقف جمعیت هلال‌احمر (شيروخورشيد) کرد و پرورشگاه نراقي در مقابل بيمارستان امام‌خميني فعلي شكل گرفت.  همزمان با آن يك درمانگاه به نام شيروخورشيد  سرخ در ابتداي خيابان تختي (شيرسنگي سابق) افتتاح شد كه بعدها این درمانگاه  توسط دكتر سرداري شكل گسترده‌تر و جدي‌تري را به خود گرفت.
فعاليت‌هاي شيرو خورشيد همدان از آغاز
عموم فعاليت‌هاي شيروخورشيد همدان از‌ سال 1326 با شكل‌گيري جمعيت جوانان شيروخورشيد توسط دانش‌آموزان همداني آغاز شد. در وقايع كودتاي‌ سال 1328 نيروهاي مردمي و اعضاي شيروخورشيد در ياري رساندن به خانواده‌ها و مجروحان نقش بسیار مهمي داشتند. در زلزله سال 1336 فارسينج همدان و‌ سال 48 نهاوند نیز نيروهاي داوطلب جمعيت در امر كمك‌رساني فعاليت چشمگيري از خود نشان دادند. در اين حوادث به دليل خدمات ارزنده جمعيت كمك‌هاي مردمي فقط توسط این نهاد در استان جمع‌آوري و روانه مناطق زلزله‌زده شد و درجه اعتماد مردم به اين جمعيت بالا رفت. در‌ سال 1337 درمانگاه شيروخورشيد تبديل به زايشگاه شد.  
تاسیس نوانخانه
در‌ سال 1340 جمعیت وقت اقدام به احداث نوانخانه براي نگهداري متكديان بي‌سرپرست کرد. فعاليت‌های جمعیت در آن دوران در بخش تخصصي درمان بيماري‌هاي زنان و زايمان برعهده دكتر وزيري بود كه ايشان از ‌سال 1337 الي 1354 در بيمارستان فعاليت داشتند. سپس بيمارستان پهلوي (امام‌خميني) در اختيار شيروخورشيد قرار گرفت.  در آن زمان پرورشگاه دخترانه نراقي واقع در جاده قديم دره مرادبيگ و مركز انتقال خون با نام بانك خون شروع به فعاليت خود را آغاز کرد. همچنين مجتمع بزرگي به نام خانه جوانان شيروخورشيد تاسيس شد و به دنبال آن شعب جمعيت به ترتيب در شهرستان‌هاي نهاوند، ملاير و تويسركان افتتاح شد.
11 شهید امدادگر
اين اقدامات تا‌ سال 1357 ادامه داشت. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ضمن تغيير نام جمعيت شيروخورشيد سرخ به هلال‌احمر مراكز نوانخانه و نگهداري ايتام تعطيل و مددجويان به بهزيستي منتقل شدند و درمانگاه و بيمارستان شيروخورشيد براساس مصوبات شوراي انقلاب به وزارت بهداري وقت سپرده شد. هنگام جنگ تحميلي اهم فعاليت‌هاي هلال‌احمر استان به امداد جبهه، نجات مصدومان و مجروحان بمباران‌هاي شهري و اداره اردوگاه‌هاي پناهندگان جنگ و جنگ‌زدگان داخلي معطوف شد.  در جريان جنگ تحميلي 11نفر شهيد و 24نفر مجروح ثمره تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير اين جمعيت مردمي بود. از ديگر اقدامات جمعيت در زمان جنگ و بعد از آن دريافت و ارسال نامه، وصيت‌نامه و وسايل اسرا به خانواده‌ها و بالعكس و همچنين سركشي و دلجويي از خانواده‌هاي اسرا و شهدا بود. درحال‌حاضر جمعيت هلال‌احمر استان با 6 شعبه و يك دفتر نمايندگي به‌عنوان بزرگترين سازمان امدادي استان آماده خدمت‌رساني به نيازمندان استان، كشور و ديگر كشورهاست. دکتر بهروز کارخانه‌ای نیز مدیرعامل کنونی جمعیت هلال‌احمر است.
معاونت امدادونجات جمعیت هلال‌احمر
 استان همدان
معاونت امدادونجات اين استان با تعداد 11نيروي رسمي، 506نجاتگر مرد، 104نجاتگر زن، 919امدادگر مرد، 952 امدادگر زن در رشته‌هاي تخصصي جاده، كوهستان، آوار، سيلاب و... توانايي خدمت‌رساني به هموطنان عزيز را دارد. جمعيت استان با 12پايگاه امداد جاده‌اي و يك پايگاه امداد كوهستان در 6ماه نخست‌سال 95 در 286 حادثه جاده‌ای  حضور داشته است و یک‌هزار و27 حادثه‌دیده از خدمات این جمعیت استفاده کرده‌اند. در 6 سيل و آبگرفتگي استان جمعیت هلال‌احمر استان همدان به 1100نفر خدمات لازم را ارایه داده است. 30 عدد آمبولانس،  15عدد خودرو امدادي و  5 عدد خودرو نجات؛ تعداد خودرو‌ها در جمعیت هلال‌احمر است.
معاونت‌های جوانان و داوطلبان
جمعیت هلال‌احمر استان همدان
حوزه معاونت جوانان جمعیت هلال‌احمر استان همدان فعالیت‌های خود را براساس اصول هفتگانه بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر برنامه‌ریزی کرده است. ساختار تشکیلاتی حوزه معاونت جوانان شامل دو اداره دانشجویی، جوانان و اداره پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی و دارای 535 کانون مختلف در شاخه‌های دانشجویی، جوانان، طلاب، روستایی، غنچه‌های هلال، دانش‌آموزی و کانون بشردوستانه اصلاح و تربیت است. ازجمله فعالیت‌های این معاونت می‌توان به اجرای پانزدهمین مرحله طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی با مراجعه 99438 نفر مسافر به 40 پایگاه ثابت و سیار اشاره کرد.
حوزه داوطلبان نیز یکی از ارکان اصلی و اساسی در بحث توان‌افزایی جمعیت هلال‌احمر استان و شهرستان است و اعضا  و داوطلبان با حضور در فعالیت‌های امدادی، عام‌المنفعه و انساندوستانه و انجام فعالیت‌های خیریه و مشارکتی در قالب خانه‌های داوطلب در مواقع عادی، هنگام بروز حوادث و سوانح، در نقاط محروم و همچنین هنگام برگزاری مجامع عمومی، شوراهای اجرایی شعب، هیأت مدیر استان‌ها و شورایعالی جمعیت از پایین‌ترین تا بالاترین سطوح اجرایی و تصمیم‌گیری جمعیت حضور چشمگیر و فعال دارند. یکی از فعالیت‌های داوطلبان همدان اهدای خون است که در 6ماه نخست‌ سال 95، 2812 واحد خون توسط این داوطلبان اهدا
شده است.
خدمات هلال در عرصه سلامت
معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان همدان نیز با دارابودن درمانگاه، مرکز فنی ارتوپدی، فیزیوتراپی، داروخانه و مرکز واکسیناسیون همانند معاونت‌های دیگر در کمک‌کردن به دیگران و یاری حادثه‌دیدگان پیش‌قدم است این معاونت یک تیم درمان اضطراری برای زمان حوادث تشکیل داده است که درصورت وقوع حوادث در سریع‌ترین زمان با ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری سریع شروع به خدمات‌دهی به حادثه‌دیدگان می‌کند. معاونت درمان در 6ماهه نخست در بخش فنی ارتوپدی247کفش، 17دست مصنوعی، 142 ستون‌فقرات، 6برسین کوتاه و 58برسین بلند، 39اسپیلنت و یک عدد پروتز میکانیکی، 4عدد پروتز بالای زانو، 24عدد پروتز زیر زانو و137 عدد سایر مصنوعات تولید و در اختیار توانیابان قرار داده و نیز 189 مورد هم تعمیر قطعات مورد استفاده توانیابان بوده که در مجموع 864 مورد خدمات داشته است. این معاونت در بخش گفتارسنجی، شنوایی و بینایی نیز برای 9نفر و هر نفر 13جلسه جمعا 117 جلسه برگزار کرده است، در بخش کار درمانی نیز 840 نفر را به میزان 9213 جلسه کار درمانی داشته و در بخش درمانگاه نیز 409 نفر پزشک عمومی، 104نفر دندانپزشک، 21نفر پاراکلینیک، 2020نفر پروشیزر نیز شامل تزریقات، پانسمان، اعمال جراحی سرپایی، گچ‌گیری و واکیسناسیون و.... است.
معرفی درمانگاه و داروخانه
درمانگاه هلال از سال90  شروع به کارکرده است و از ابتدای شروع کار تاکنون خدمات چشمگیری در زمینه‌های مختلف ارایه کرده است که در بخش واکسیناسیون علاوه بر این‌که واکسیناسیون حجاج  و عتبات و عالیات انجام می‌گیرد مقدار 106ویال واکسن آنفلوآنزا نیز برای بیماران در این درمانگاه تزریق شده است. داروخانه  هلال در همدان با تهيه داروهاي كمياب، تجهيزات پزشكي و آزمايشگاهي از ساعت 8 لغايت 20 همه روزه خدمتگذار بيماران عزيز است گفتنی است در بخش داروخانه و خدمات دارویی نیز همه روزه از صبح تا 20 شب جوابگوی انواع نیازهای دارویی هم‌استانی‌های عزیز است که در 6 ماهه نخست‌ سال 963/22 نسخه داشته که با هزینه 882/753/660/1 درآمدی بالغ بر 895/845/420/19 ریال داشته است.
مركز فيزيوتراپي و ارتوپدي فني
اين مركز با ارایه خدمات فيزيوتراپي شامل الكتروتراپي و مكانوتراپي با جديدترين و مجهز‌ترين امكانات تحت‌نظر كارشناسان مجرب خانم و آقا در خدمت بيماران عزيز است. كاهش درد، افزايش جريان خون، رفع محدوديت‌هاي حركتي، افزايش قدرت عضلات، درمان آرتروز، ديسك، اصلاح كژي‌هاي مادرزادي، ضايعات اعصاب محيطي و ضايعات مغزي ازجمله ويژگي‌هاي علم فيزيوتراپي است. در مرکز ارتوپدي فني ساخت و تعمير اندام‌هاي مصنوعي و وسايل كمكي در جهت برطرف كردن معلوليت‌هاي جسماني تحت نظر كارشناسان تحصيلكرده و مجرب صورت مي‌پذيرد.
استان همدان با توجه به تاریخ کهن خود ظرفیت و پتانسیل خوبی ‌برای پیشبرد فعالیت داوطلبانه و بشردوستانه درجمعیت هلال‌احمر دارد. هلال‌احمر همدان می‌تواند با برنامه‌ریزی منسجم از این ظرفیت استفاده کرده و مشکلات پیش‌روی جمعیت استان را با استفاده از همین پتانسیل
حل کند.


تعداد بازدید :  179