شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
ایوبی در جمع خبرنگاران:
كيارستمي به سينماي دفاع مقدس عشق مي ورزد

شهروند| هفته گذشته جنجال‌های پیرامون اظهارات حاتمی‌کیا خطاب به عباس کیارستمی صدر اخبار فرهنگی رسانه‌ها بود.  آغاز ماجرا در جشنواره فیلم مقاومت بود که حاتمی‌کیا بدون این‌که نام کیارستمی را به زبان آورد، او را این‌گونه خطاب کرد: «عزیز کرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را افرادی دانست که قربانی جنگ شده‌اند.» حاتمی‌کیا در ادامه گفت: «من مصاحبه ایشان را چندبار نگاه کردم که ببینم آیا اشتباه می‌کنم یا خیر؛ البته از قبل هم می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ بی‌اعتنا است. »
جنجال‌های حاتمی‌کیا به همین‌جا ختم نشد. او به معاون سینمایی و وزیر ارشاد اکتفا نکرد و پای رئیس‌جمهوری را هم به میان کشید و عنوان کرد:  «رئیس‌جمهوری باید دربرابر کیارستمی موضع روشن بگیرد». در تمام این مدت عباس کیارستمی سکوت کرد و تنها به خواندن یک بیت شعر بسنده کرد: « گر خسته‌دلی نعره زند بر سر کویی /‌ای بس که نتوان گفت که بی‌خویشتن است او»
حجت‌الله ایوبی هم اظهار نظرش را موکول کرد به بعد تا متن کامل صحبت‌های کیارستمی را بخواند و در صفحه فیس‌بوکش نوشت: « تقدیم به همه کسانی که از من واکنش می‌خواهند: «خدایا مرا طاقت جرح نیست و ترا حاجت شرح نیست» و این‌که «خداپرستي آنست که خودپرستی را رها کنی»/ شمس تبریزی.»
حالا و بعد از تمام این قیل و قال‌ها مشخص شده که عباس کیارستمی هیچ توهینی به دفاع مقدس نکرده و جمله‌ای که بیان کرده نقل‌قولی بوده‌است از یکی از کاربران.  معاون سازمان سینمایی 6 مهر درمراسم هم‌انديشي گروه سينمايي«هنر تجربه» جملاتي را كه از كيارستمي درباره دفاع منتشر شده بود و توهين‌آميز تلقي شد نقل قول مي‌خواند.  ايوبي كه با كيارستمي صحبت كرده می‌گوید «کیارستمی با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق می‌ورزد».  شاید بتوان امیدوار بود که این سخنان رئیس سازمان سینمایی پایانی باشد بر حواشی بی‌پایه‌ای که یک هفته نقل محافل فرهنگی و چه بسا سیاسی شده بود. واكنش‌هاي تند «حاتمي‌كيا» به برخي جريان‌هاي سينمايي و سينماگران به جايي رسيدكه سايت رسمي آيت‌الله ‌هاشمي بخش‌هايي از صحبت‌هاي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را در‌ سال 82 باز نشر كرد كه‌ هاشمي در آن گفته: «یعنی بگوییم حتما اگر جشنواره‌های خارجی به هنرمندان ما جایزه‌ای می‌دهند قصد سوئی در کار است! ما نباید هنرمندان بزرگ کشورمان را طرد، لعن و نفرین کنیم و به آنها ناسزا بگوییم. اگر چنین شود رابطه‌ها قطع می‌شود و آنها را تبدیل به دشمن می‌کنیم. در یکی از جشنواره‌ها 20ثانیه از فیلم آقای بیضایی سانسور شد که باعث ناراحتی ایشان هم شد.  ولی کارمان به طرد و لعن نکشید. ما تمام سعی خود را کردیم تا قاطبه هنرمندان سینما را هم با خود داشته باشیم.» در همين حال رئیس سازمان سینمایی درباره سخنان عباس کیارستمی گفت: در این زمینه، نکته‌ای که هم در نحوه پخش این فیلم در تلویزیون و هم در نحوه بیانش در رسانه‌ها مورد غفلت واقع شده در نحوه برداشت ازاین صحبت‌هاست. برداشت این بوده که آقای کیارستمی آن حرف را زده‌اند در صورتی‌که ایشان نقل قول کرده‌اند و گفته‌اند مطلبی در جایی خواندم که در ذیل آن کسی چنین چیزی را گفته است، این خیلی متفاوت است. من از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که برای مخاطبانتان توضیح بدهید که ایشان چنین مطلبی را نقل قول کرده‌اند. در آثار مختلف، آوردن نقل قول‌ها به معنای این نیست که همه آن‎ها را قبول داریم. ایشان شاید برداشت‌شان این است (یعنی تلقی من این است) که چرا باید مطالبی گفته شود که در زیر آن چنین کامنت‌هایی بتوان نوشته شود؟
ايوبي همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه صحبت‌هایش با کیارستمی گفت: من با ایشان مفصل و چندبار صحبت کردم.  تنها حسم را عرض می‌کنم که ایشان با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق می‌ورزد و اتفاقا خیلی از دوستان ایشان که با او بوده‌اند و ایشان را می‌شناسند، می‌دانند که آقای کیارستمی بارها گفته‌اند که دلم می‌خواهد با شیوه و سبک خودم جلوه‌هایی از دفاع مقدس را ترسیم کنم و برای آن فیلم بسازم.
معاون وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش درباره تناقض در بعضی سخنانش با علی جنتی گفت: واقعا هیچ تناقضی وجود ندارد و ایشان حامی پروژه‌های ما بوده و هستند.  شاید وظیفه ما بود که باید اطلاع‌رسانی درست می‌کردیم. رئیس سازمان سینمایی درباره این‌که علی جنتی، صحبت‌های منقول درباره دفاع مقدس توسط کیارستمی را محکوم کرده است، اظهار کرد:  من هنوز سخنان آقای جنتی را ندیده‌ام که بتوانم درباره آن صحبت کنم اما هیچ کس، حرفی علیه دفاع مقدس را تأیید نمی‌کند. از هر کسی بپرسید می‌گوید این کار محکوم است اما از سوی مقابل باید ببینیم چه گفته شده و باید کمی هم عدالت و انصاف را رعایت کنیم. معاون وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: من از هر حرکتی که باعث تقویت فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس شود، حمایت می‌کنم. از جشنواره مقاومت هم حمایت مالی خوبی شد و هر کمکی خواستند و توانستیم، انجام دادیم اما به هرحال این جشنواره‌ هم تقریبا تکرار همان جشنواره فجر بود با همان جایزه‌ها.  تکرار جشنواره‌ها خوب است و باعث تشویق فیلمساز می‌شود اما کار اساسی در حوزه دفاع مقدس نمی‌کند.  باید از جشن و جشنواره‌ها به کار اساسی برسیم. ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضع فیلم‌های توقیفی و ابراز تمایل کمیسیون فرهنگی مجلس برای دیدن بعضی از این فیلم‌ها بیان کرد: کلا جریان فیلم‌های توقیفی را معاونت نظارت مدیریت می‌کند و مدتی است که به دلیل مشغله‌ها و گرفتاری‌ها، نتوانسته‌ام وضع آنها را مرور کنم. بنای ما بر تعامل با مجلس است و هنوز این اتفاق نیفتاده که کمیسیون فرهنگی آماده بوده و فیلمی را دیده باشند اما ابراز تمایل کرده‌اند.  تدبیر اقتضا می‌کند ما از اقدامی که باعث ایجاد تنش در سینما بشنود حتما پرهیز کنیم.  من به اهالی سینما اعتماد دارم و معتقدم که آنها هم با من همکاری خواهند کرد تا اقدامات تنش‌آفرین را در سینما انجام ندهیم چون آرامش به نفع همه است.
رئیس سازمان سینمایی درباره اکران «عصبانی نیستم» و فضاسازی رسانه‌ای برای جلوگیری از نمایش آن عنوان کرد:  وقتی با مدیریتی مواجه هستیم که بنای آن بر گفت‌وگو، تعامل و حل مشکلات با منطق است، توقع این است که بقیه هم با ما همین‌طور برخورد کنند.
او درباره آخرین وضع فیلم «شیفتگی» که مدیران قبلی سازمان سینمایی، فیلمنامه‌ آن را‌که شامل صحنه‌هایی از بازی یک بازیگر زن با سر تراشیده است تأیید کرده بودند اما اکنون برای دریافت پروانه نمایش دچار مشکلاتی شده است، گفت:  تا آنجایی که خبر دارم این فیلم هنوز در پروانه نمایش مطرح نشده است اما اگر مشکل شرعی داشته باشد، حتما پروانه داده نمی‌شود.


تعداد بازدید :  158