شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
غذای فاسد؛ علت اصلی مسمومیت 400 روستایی

گروه حوادث| مسمومیت 400نفر از اهالی یک روستا در خراسان‌شمالی حادثه‌ای بود که حرف‌وحدیث‌های زیادی را به همراه داشت. موضوع آن‌قدر حساس بود که بلافاصله مسئولان خراسان شمالی دست به کار شدند تا با مشخص شدن علت اصلی حادثه به شایعات پایان دهند. سرانجام پس از 2روز نیک‌پرست، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی علت اصلی حادثه را غذای فاسد اعلام کرد.
یکشنبه 30 تیر، تعداد زیادی از اهالی روستا قلعه‌خان شهرستان مانه و سملقان در یک مراسم سحری شرکت کردند. چند ساعت پس از پایان مراسم وقتی اهالی هرکدام در خانه‌هایشان بودند یکی پس از دیگری دچار حالت تهوع و دل درد شدید شده و خود را به مرکز بهداشتی روستا رساندند. هنوز چند نگذشته بود که شمار زیادی از اهالی این روستای 2500نفری در مراکز بهداشتی و درمانی منطقه حاضر شدند.
چند ساعت بعد حال بعضی از روستاییان که در مراسم سحری شرکت کرده بودند بدتر شد؛ آنها را برای درمان به آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان یا به بیمارستان بجنورد، مرکز استان خراسان‌شمالی اعزام کردند. این در حالی بود که گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن بود که این مسمومیت‌ها ناشی از آلودگی آب آشامیدنی روستا یا غذای سحری است. بعضی‌ها می‌گفتند شمار زیادی از اهالی به استفاده از آب چاه‌های متفرقه روی آورده یا آب را مدت زیادی در ظروف ذخیره‌سازی می‌کنند که با توجه به گرمای هوا، احتمال آلوده شدن آن دور از ذهن نیست.
این در حالی بود که در همان زمان مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی خراسان‌شمالی به ایرنا گفت: مسمومیت اهالی روستای قلعه‌خان از توابع شهرستان مانه و سملقان این استان ناشی از آب آشامیدنی مصرفی نیست.
حمید روشن‌روان گفت: اگر مسمومیت اهالی روستا ناشی از آب باشد باید سایر ساکنان روستا و حتی روستاهای همجوار ‌که آب آنها با تانکرهای سیار زیر پوشش این شرکت تأمین می‌شود، مسموم می‌شدند. طبق بررسی‌های انجام شده و با توجه به این‌که یکی از اهالی روستا تأمین آب مراسم افطاری و تهیه غذای مسجد روستا را با تانکر شخصی خود انجام داده، احتمال آلودگی تانکر حمل آب وجود دارد ولی باید بررسی بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
این گمانه‌زنی‌ها همچنان ادامه داشت تا این‌که 2 روز پس از حادثه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی درباره علت اصلی مسمومیت اهالی روستا گفت: فاسد بودن برنج سحری صرف شده  از سوی ساکنان روستای قلعه‌خان در شهرستان مانه و سملقان باعث این بروز مسمومیت در آنها شده است.
دکتر نادر نیک‌پرست گفت: چلوگوشت سحری 8تا 10ساعت قبل از سحر پخت شده بود و به نظر می‌رسد این غذا فاسد شده بوده و روزه‌دارانی که این غذا را خورد بودند پس از 6 تا 7 ساعت علایم مسمومیت   داشتند.
وی گفت: علاوه بر آن برای پخت غذا و  مصرف آب شرب روزه‌داران از آب چاه بدون داشتن شرایط بهداشتی استفاده شده که همین امر نیز می‌تواند علت دیگری برای مسمومیت روستاییان باشد. 20 مورد آزمایش از آب، غذا و مسموم‌شدگان به آزمایشگاه‌های داخل و خارج استان ارسال شده که تا پایان هفته جاری نتایج اولیه آن اعلام می‌شود.
وی گفت: در مرحله نخست علایم مسمومیت در 400نفر از روستاییان منطقه که آب و غذای سحری را مصرف کرده بودند دیده شد که این علایم درتعدادی شدت داشت. علایم مسمومیت در 200 نفر از ساکنان روستای قلعه‌خان به‌گونه‌ای بود که در مراکز بهداشتی و درمانی شهر قاضی مرکز بخش سملقان سرم‌تراپی شدند. نیروهای پزشکی برای مداوای روستاییان مسموم به منطقه اعزام شدند و مشکلی نیز از لحاظ درمانی وجود نداشت.
نیک‌پرست وضع فعلی روستاییان مسموم را عادی و مطلوب توصیف کرد و گفت: تاکنون گزارشی از افزایش شمار مبتلایان به مسمومیت در این روستا ارسال نشده است. بروز یک نوع مسمومیت در روستای قلعه‌خان از توابع شهرستان مانه و سملقان در غرب استان خراسان‌شمالی از دوشنبه شمار زیادی از اهالی این روستای 2500نفری را به مراکز درمانی کشانده است. شهرستان 105‌هزار نفری مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه فاقد بیمارستان است.


تعداد بازدید :  124