شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
چگونه با «ام‌اس» زندگی سالمی داشته باشیم؟

آیا شما به بیماری ام‌اس مبتلا هستید؟ یا از بیماری مزمن دیگری غیر از ام‌اس رنج می‌برید؟ اگر پاسخ مثبت است، لازم است بدانید همه عزیزانی که به بیماری مزمنی مبتلا هستند(یعنی بیماری که با درمان‌های فعلی امکان ریشه‌کن کردن آنها را نداریم، هرچند که در بسیاری موارد قادریم آنها را کنترل کنیم) باید نحوه زندگی با آن بیماری را بیاموزند تا قادر شوند با همان بیماری، تحصیل، ورزش، کار و  ازدواج کنند، صاحب فرزند شوند و...  
به عبارت دیگر، این عزیزان به جای آن‌که همه جنبه‌های زندگی خود را رها کنند و فقط و فقط به بیماری خود بیندیشند، باید بیماری را هم در گوشه‌ای از زندگی خود جای دهند، اگرچه کار راحت و آسانی نیست.
حال ببینیم چگونه می‌توانیم الگوی زندگی سالمی داشته باشیم.
برای داشتن چنین الگویی لازم است به این جنبه‌ها دقت کنیم: رژیم غذایی، ورزش، مدیریت استرس، اشتغال، مسافرت و...  
رژیم‌ غذایی
هرچند رژیم غذایی خاصی که بتواند بر سیر بیماری ام‌اس تأثیر گذارد، تا به حال ذکر نشده، اما به‌هرحال کم و کیف آن مطمئنا از راه‌های مختلف بر کیفیت زندگی افراد اثرگذار است. یک الگوی تغذیه‌ای که از نظر چربی متعادل و حاوی مقدار بالای فیبر باشد، سبب تثبیت وزن و افزایش سلامت روده می‌شود. اضافه‌کردن مکمل‌های غذایی مانند مولتی‌ویتامین‌ها و مواد معدنی، کلسیم و ویتامین D نباید جایگزین مواد غذایی شود اما می‌تواند در کنار رژیمی خوب، مفید باشد.
لازم است قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی یا داروهای گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید تا منافع و مضرات آنها سنجیده شود.
ورزش
ورزش منظم به چند دلیل مهم است: به سلامت قلبی- عروقی کمک می‌کند، قدرت و توانایی جسمی را افزایش می‌دهد و علاوه بر اینها برای سلامت روان نیز مفید است. ورزش در کنار این فواید عمومی، برای بیماران مبتلا به  ام‌اس، به‌طور اختصاصی فوایدی دارد، مثلا خستگی مربوط به ام‌اس را کاهش می‌دهد و به دفع سفتی عضلانی نیز کمک می‌کند. آب‌درمانی(انجام تمرینات ورزشی خاص در آب) از آنجا که مانع افزایش درجه حرارت بدن هنگام ورزش‌های هوازی می‌شود، برای مبتلایان به ام‌اس بسیار مفید است. سایر تمرینات سودمند شامل تمرینات کششی و تمرینات قدرتی با استفاده از وزنه‌های سبک است. اما یادمان باشد قبل از انتخاب هر رشته ورزشی حتما با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت کنیم.
مدیریت استرس
تطابق با شرایط استرس‌زا گاهی دشوار است. اغلب مردم در مواجهه با استرس، احساس‌های ناخوشایندی پیدا می‌کنند. اما درمورد مبتلایان ام‌اس مسأله کمی فراتر از اینهاست و آن این‌که علایم بیماری ام‌اس ممکن است در چنین شرایطی تشدید شود.  استرس ممکن است درجه حرارت بدن را بالا ببرد. در حضور این افزایش درجه حرارت، خستگی و سایر علایم بیماری تشدید می‌شوند. رهایی از عواقب شرایط استرس‌زا چندان هم دشوار نیست و می‌تواند به سادگی چند تنفس عمیق، یا یادآوری یک خاطره خوشایند، استفاده از روش‌های آرام‌سازی ( relaxation ) یا انجام یک فعالیت لذتبخش باشد.
توجه به سلامت عمومی
برخی عزیزان مبتلا به ام‌اس به‌خوبی از خود در مقابل بیماری مراقبت می‌کنند اما سایر قسمت‌های بدن خود را فراموش می‌کنند. باید دانست که سلامت عمومی بدن نیز نیازمند توجه است و لذا مراجعات لازم و انجام آزمایشات قندخون، کلسترول‌، تری‌گلیسیرید و معاینات قلبی همه باید مدنظر قرار گیرند.


تعداد بازدید :  167