شماره ۹۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
3 گزینه پیشنهادی دولت امروز در معرض رای اعتماد مجلس قرار می‌گیرند
آزمون اعتماد
نایب رئیس مجلس نسبت به استفاده ابزاری از «فتنه» هشدار داد

شهروند|   مخالفان دانش‌آشتیانی در ایستگاه «فتنه» توقفی طولانی خواهند داشت. آنچه از اظهارنظرهای این منتقدان برمی‌آید، آن است که دانش‌آشتیانی همچنان که در زمان نامزدی‌اش برای وزارت علوم به جای رضا فرجی‌دانا با اتهامی مشابه ازسوی منتقدان درمجلس نهم از رسیدن به کرسی وزارت باز ماند، این‌بار نیز درمجلس دهم با همان کاسه و همان آش
مواجه می‌شود.  
پس از معرفی وی به‌عنوان نامزد وزارت آموزش‌وپروش ازسوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری رسانه‌های اصولگرا چنانکه انتظار می‌رفت، پرونده‌های قدیمی را گشودند و نطق‌هایشان را مرور می‌کنند. حسین نقوی‌حسینی درجلسه رأی اعتماد به احمدی دانش‌آشتیانی برای وزارت علوم از رئیس‌جمهوری پرسیده بود که چرا وزارت علوم سهمیه حزب منحله مشارکت شده؟ علیرضا زاکانی هم گفت، دانش‌آشتیانی از گردانندگان فتنه 88 بوده و تا به امروز هم نیش قلم و بیان وی ادامه دارد.
روزگار آن مجلس و آن نمایندگان اما ماه‌هاست به سر آمده و مجلس دهم ازبسیاری جهات شباهتی با مجلس نهم ندارد.  هرچند بسیاری از رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرایی سعی در القای همان مناسبات برای جلسه رأی اعتماد امروز داشته باشند، اما باید توجه کرد که این‌بار فراکسیون امید متشکل از نمایندگان عمدتا نزدیک به اصلاح‌طلبان حمایت خود را از هر سه گزینه وزارت اعلام کرده و فراکسیون مستقلان ولایی نیز غالبا بر نزدیکی با مواضع دولت تأکید کرده و به نظر نمی‌رسد جز چند رأی پراکنده نمایندگان پرشماری ازمیان این دو فراکسیون پرتعداد در مجلس دهم به احمدی دانش‌آشتیانی رأی عدم اعتماد بدهند.  
روز گذشته مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که بر صندلی محمدرضا باهنر همتای مجلس نهمی‌اش تکیه زده، با بیان این‌که به هر سه گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌ها رأی می‌دهد، نسبت به استفاده ابزاری از «فتنه» هشدار داد و گفت: درصورتی که کسی فتنه‌گر است، قوه‌قضائیه باید آن فرد را محاکمه کند و درصورتی که تخلف او درحد محاکمه نیست، وزارت اطلاعات می‌تواند، بگوید برای وزارت تأیید نمی‌شود اما هنگامی که وزارت اطلاعات فردی را تأیید می‌کند، دیگر نباید با آبرو و شخصیت و حیثیت افراد بازی کنیم.
مسعود پزشکیان، با اشاره به وضع سه وزیر پیشنهادی در آستانه برگزاری جلسه رأی‌ اعتماد گفت: درحال حاضر تلاش‌ها برای اخذ رأی‌ اعتماد ازسوی هر سه وزیر ادامه دارد و نمایندگان سعی می‌‌کنند به‌گونه‌ای عمل کنند که فضای مجلس برای برگزاری جلسه رأی‌ اعتماد مثبت باشد.
او گفت: با وجود این‌که معتقدم زمان مناسبی برای ترمیم کابینه نیست اما به هر سه گزینه رأی خواهم داد. با این حال حتی اگر این افراد نابغه هم باشند، به لحاظ مدیریتی ایجاد تغییرات بسیار سخت خواهد بود، اما دراین شرایط درصورتی که با نظر دولت مخالفت کنیم، عملا مشکلات دوچندان شده و کار سخت‌تر می‌شود.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حق رئیس‌جمهوری درخصوص انتخاب وزرای کابینه یادآور شد: درصورتی که روحانی قصد داشت مشکلات این سه حوزه را حل کند، می‌توانست از همان گزینه‌های قبلی حمایت کند و درصورتی که مشکلات این حوزه‌ها بدون ترمیم اساسی حل نمی‌شد، می‌توانست کمی زودتر اقدام به ترمیم کابینه کند.
او با بیان این‌که هر سه وزیر پیشنهادی موافقان و مخالفان پروپاقرص بسیاری دارند، درپاسخ به سوالی درباره احتمال تعامل میان سه فراکسیون مجلس گفت: با توجه به این‌که از نزدیک درجریان نظر نمایندگان قرار نگرفتم، نمی‌توانم در این‌باره اظهارنظر کنم اما کسانی که می‌گویند برنامه‌های وزرا کامل نیست، باید بدانند که درفرصت اندک باقیمانده اساسا زمان ارایه برنامه نیست.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز درمجلس دربخشی دیگر از این گفت‌وگو که درجمع خبرنگاران انجام شد، درپاسخ به سوالی درباره وضع نامساعد گزینه پیشنهادی آموزش‌وپرورش به ‌لحاظ سیاسی و از دیدگاه مخالفان خاطرنشان کرد: به ‌هرحال یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که عده‌ای را به فتنه منتسب می‌کنند، اما سوال اینجاست که اگر کسی مرتکب تخلف به این بزرگی شده، چرا همچنان آزاد است و
محاکمه نمی‌شود.  عضو فراکسیون امید درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: درصورتی که کسی فتنه‌گر است، چگونه از برای وزیرشدن تأییدیه گرفته است. درست نیست که به این سادگی به افراد تهمت بزنیم و عده‌ای را مقابل خود قرار دهیم، منطقی نیست؛ درصورتی کسی فتنه‌گر است که قوه‌قضائیه باید آن فرد را محاکمه کند و درصورتی که تخلف او درحد محاکمه نیست، وزارت اطلاعات می‌تواند بگوید برای وزارت تأیید نمی‌شود، اما هنگامی که وزارت اطلاعات فردی را تأیید می‌کند، دیگر نباید با آبرو و شخصیت و حیثیت افراد بازی کنیم. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هرکسی می‌تواند سلیقه و نظر خودش را داشته باشد، یادآور شد: ممکن است من حرف‌های بسیاری را بیان کنم اما درصورتی که جغرافیا و جو آن حرف، مطرح شده و بستری که آن حرف در آن بیان شده را درنظر بگیریم، شرایط متفاوت خواهد بود.
پزشکیان تصریح کرد: اگر ما یک کلمه را از سخنرانی یک فرد بگیریم و آن را پررنگ کنیم، معنای متفاوتی از روح کلی سخنان آن فرد برداشت می‌شود. آن‌وقت اگر بگوییم که چرا این را گفته است، این نحوه مجادله و بحث و گفت‌وگوی منطقی نیست؛ خیلی وقت‌ها همین رسانه‌ها یک کلمه را ازمیان حرف‌های ما درمی‌آورند و آن را بزرگ می‌کنند. مثلا چند وقت پیش در برنامه خبر 20:30 گفتم یک عده پول مفت می‌گیرند، مجری برنامه پرسیدند مثلا چه کسی این دریافتی‌ها را دارد؟ من هم گفتم، مثلا خود من! بعد گفتند که پزشکیان گفته است من پول مفت می‌گیرم! درحالی ‌که اگر همه حرف‌های مرا منتشر کرده بودند، نمی‌توانستند این ادعا را مطرح کنند. نکته اینجاست که عده‌ای به بدترین شکل ممکن حرف‌ها را جلوه می‌دهند و این باعث می‌شود اصل موضوع زیر سوال برود. او گفت: سوال اینجاست که «فتنه» به چه معنایی است؛ من از «فتنه» تعریف دارم و به قانون نیز پایبندم اما عده‌ای می‌خواهند حرف خودشان را به جای قانون جا بزنند و طبیعتا ما قبول نمی‌کنیم؛ قوه‌قضائیه موظف است با «فتنه‌گران» برخورد کند. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: هرکسی که در مملکت ناآرامی ایجاد کرده، «فتنه‌گر» است؛ چرا گروهی را دستگیر می‌کنیم و گروهی را آزاد می‌گذاریم. در واقع هر دوطرف باید بگویند که اشتباه کرده اند.
پزشکیان درپایان اظهاراتش گفت: درصورتی که این جسارت را داشته باشیم آنچه که بلد هستیم و می‌دانیم، بگوییم و درباره آنچه که نمی‌دانیم، اظهارنظر نکنیم، مشکلات حل می‌شود.
چه کسانی برای نامزدهای وزارت
 لابی می‌کنند؟
چنانکه خبرگزاری ایلنا گزارش داده؛ احمدی دانش‌آشتیانی که اینک احتمال رأی‌آوری‌اش درجلسه امروز بیش از دیگران با اما و اگر توأم است، ازهمراهی چند نماینده ادوار مجلس برخوردار است که در دوره گذشته سهم بسزایی در متقاعدکردن نمایندگان برای دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری داشته‌اند. دراین میان می‌توان به جواد هروی و عبدالوحید فیاضی اشاره کرد. دو نماینده مجلس نهمی که هر دو هم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم بوده و ملزومات این کمیسیون را به خوبی می‌شناسند. روز گذشته ایلنا نوشت: فیاضی که همچون هروی سابقه عضویت درکمیسیون آموزش و تحقیقات را درکارنامه نمایندگی خود دارد، مدتی به‌عنوان سخنگو در هیأت‌رئیسه این کمیسیون حضور داشت و به نظر می‌رسد با بازگشت به ساختمان مجلس، به ‌دنبال متقاعدکردن همکاران سابقش برای دادن رأی ‌اعتماد به وزیر جدید آموزش‌وپرورش باشد.   
در مورد دو نامزد دیگر وزارت به نظر می‌رسد کار تا حد زیادی به اتمام رسیده و عمده اهالی ورزش در روزهای گذشته با نمایندگان تماس گرفته و نسبت به گزینه سطانی‌فر اظهار رضایت کرده‌اند.  چنانکه از حال‌وهوای این روزها، راهروهای بهارستان برمی‌آید، هم مسعود سلطانی‌فر و هم صالحی‌امیری توانسته‌اند پیش ازجلسه سه‌شنبه رضایت غالب نمایندگان را برای رأی اعتماد به‌ دست بیاورند.  جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت درمجلس نیز گفته است: نسبت سه وزیر پیشنهادی دولت مثبت است. با توجه به این‌که ۷ماه از عمر کابینه فعلی دولت یازدهم باقی مانده و از این مدت هم بودجه ۴ماه دست این وزرا نیست، عملا هر فردی در جایگاه ریاست این وزارتخانه‌ها قرار گیرد، در سه‌ماه نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. برای همین هم درخصوص رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی مجلس نباید خیلی سختگیری کند و ما در فراکسیون مستقلان ولایی تلاش خود را می‌کنیم تا سه وزیر پیشنهادی
رأی بیاورند.»
این نماینده می‌گوید: اگرچه فراکسیون مستقلان ولایی به‌عنوان فراکسیون سوم مجلس از تأثیرگذاری کمتری نسبت به دو فراکسیون دیگر برخوردار است، اما درمواردی همچون سوال از وزرا نشان داده که می‌تواند جمعی حدود ۶۰نفر از نمایندگان را با خود همراه کند.
با توجه به تلاش غالب فراکسیون‌های تأثیرگذار مجلس برای اخذ رأی اعتماد هر سه وزیر به نظر می‌رسد گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهوری امروز عبوری آرام و کم‌ریسک از گذرگاه مجلس دهم داشته باشد. گذرگاهی که بعید به نظر می‌رسد حتی گردنه 88 آن هم با رمز توقف «فتنه» بتواند تأثیر چندانی بر رأی اعتماد وزرای پیشنهادی داشته باشد. هرچند هنگامی که به یاد می‌آوریم، محمدعلی نجفی نامزد اولیه وزارت آموزش‌وپرورش تنها با اختلاف یک رأی از رسیدن به مسند وزارت بازماند، باید بپذیریم جلسه رأی اعتماد جلسه‌ای است که تا تمام نشده، نمی‌توان درباره آن نظر قطعی صادر کرد. 


تعداد بازدید :  341