شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
سیدمحمد خاتمی:
خانواده شهدا نگذارند دفاع مقدس و ارزش‌ها انحصارا در اختیار سیاست‌بازان باشد

رئیس‌جمهوری اسبق کشورمان به ایثارگران، جانبازان، فرزندان و خانواده‌های شهدا توصیه کرد که مدافع صلح باشند و نگذارند دفاع مقدس و ارزش‌ها انحصارا در اختیار سیاست بازان باشد.
به گزارش ایرنا، سیدمحمد خاتمی، در دیدار جمعی از ایثارگران، رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی و خانواده‌ها و فرزندان شهدا که در سالروز شکست حصر آبادان انجام شد، افزود: دو اصطلاح «جنگ تحمیلی» و «دفاع مقدس» در جریان هشت‌سال درگیری ایران و عراق مطرح شد که مثل بسیاری از شعارهایی که از قلب و وجدان مردم برآمد، بازتاب‌دهنده حقیقتی بود که در زمین جریان داشت و ریشه در ماهیت و رویکرد انقلاب داشت.
وی افزود:  ما برای جنگ عراق و ایران، عنوان جنگ تحمیلی را به کار بردیم که تحمیلی خود بار منفی دارد، یعنی ما جنگ نمی‌خواستیم و این جنگ بر ما تحمیل شده است و ما در برابر جنگ تحمیل‌شده، مقاومت کردیم یعنی علیه جنگ، جنگیدیم که عنوانش دفاع مقدس است و این مساله‌ای مهم است.  
رئیس بنیاد باران با اظهار تأسف از سوءاستفاده از عناوین مقدس در بسیاری از جوامع ازجمله ایران، گفت: گاهی حتی برای عناوین غیرمقدس و ضدتقدس از عناوین مقدس استفاده می‌کنند اما در عنوان «دفاع مقدس»، این «مقدس» بسیار به‌جا به کار برده می‌شود زیرا وقتی جنگ می‌شود جنگی که تجاوزکارانه و برای اشغال سرزمین ما و برای تحقیر ملت ما و انتقام‌گیری از ملتی است که می‌خواهد بر سرنوشت خود حاکم باشد، منافع ما را به خطر می‌اندازد و به ما تحمیل می‌شود و امروز ماهیت آن مشخص است، جنگی است که ما باید در برابر آن مقاومت کنیم و اینست دفاع مقدس. خاتمی با اشاره به اشتباهاتی که ممکن است برخی به آن اشاره کنند و بگویند اگر این اشتباهات رخ نمی‌داد، زمینه جنگ فراهم نمی‌شد، افزود: انکار نمی‌کنیم برخی تندروی‌ها و اشتباهاتی وجود داشته است، اما حضرت امام(س) سعی می‌کردند این تندروی‌ها را اصلاح کنند.
وی ادامــه داد: برخی می‌گویند اگر بعضی اقدامات تـحــریـک‌آمیــز خشن در حاشیه مرزها رخ نمی‌داد، شاید جنگ نمی‌شد اما اینها درست نیست و اگر اینها هم نبود بهانه‌ای برای جنگ فراهم می‌کردند.
وی با اشاره به دیدگاه امام (س) درباره صدور انقلاب یادآوری کرد:  امام گفتند منظور ما از صدور انقلاب دخالت در کشورهای دیگر نیست ما مقاومت می‌کنیم و بر ارزش‌ها پافشاری می‌کنیم و موفقیت کسب می‌کنیم و این روحیه به دیگر جاهای جهان سرایت می‌کند و دیدیم که کرد.  خاتمی که خود نیز در دولت زمان جنگ حضور داشت با بیان این‌که همه نیروهای انسانی ما در اختیار جنگ بود، اظهار کرد:  صنایع ما در اختیار جنگ بود اما در عین حال تلاش شد تولید نخوابد و قحطی در مملکت ایجاد نشود؛ در آن دوران قیمت ارز رسمی ثابت نگاه داشته شد (7 تومان) که اگرچه به لحاظ اقتصادی در وضع عادی تصمیم درستی نبود، اما اگر انجام نمی‌شد قحطی در کشور می‌شد و نشانه تدبیر دولت جناب آقای مهندس موسوی بود. وی همچنین با مهم خواندن سهمیه‌بندی کالا در مقطع زمانی جنگ افزود: اگر سهمیه‌بندی نمی‌شد بخش زیادی از جامعه آسیب می‌دید و گرسنه می‌ماند. وی تأکید کرد: برخی از تازه به دوران رسیده‌ها که حتی از دور نیز دستی بر آتش جنگ نداشتند، امروز می‌خواهند جنگ و ایثارگری را وسیله‌ای برای حذف دیگران قرار دهند و ایثارگران و خانواده‌های آنها بهترین کسانی هستند که نباید اجازه دهند ارزش‌ها و عناوین مقدس دستاویز معاملات سیاسی به‌ویژه حذف نیروهای ارزنده‌ای قرار گیرد که در دلبستگی آنها به انقلاب شکی نیست و اجازه ندهند برخی افراد افراطی که ربطی به جنگ ندارد، میدان‌دار شوند.


تعداد بازدید :  66