شماره ۹۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
در گفت‌وگوی «شهروند» با مخالفان دانش‌آشتیانی مطرح شد
موافقان و مخالفان «دانش» چه می‌گویند؟
مسائل 88 و سابقه ارتباط با آموزش و پرورش در رأس مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی خواهد بود

پس از آن‌که مشخص شد اعضای فراکسیون امید و نیز غالب اعضای فراکسیون مستقلان ولایی به هر سه گزینه حسن روحانی برای وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش‌وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رأی اعتماد خواهند داد هنگامی که زمزمه‌های مخالفت اعضای فراکسیون ولایت با دانش‌آشتیانی گزینه وزارت آموزش‌وپرورش بلند شد، خبرنگار پارلمانی «شهروند» به سراغ چند نماینده مخالف دانش‌آشتیانی رفت تا عمده استدلال مخالفان با وزیر پیشنهادی را بشنود. زمزمه‌هایی که یک روز پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد در راهروهای مجلس شنیده شد و به احتمال زیاد روز رأی اعتماد در صحن مجلس از تریبون علنی پخش خواهد شد. موافقان وزیرپیشنهادی وزارتخانه آموزش و پرورش اما برخلاف منتقدان می گویند احمدی دانش آشتیانی در سال های گذشته خدمات شایان توجهی در حوزه آموزش داشته و در صورت رأی اعتماد از سوی مجلس خواهد توانست تا اندازه زیادی مسائل در اولویت این وزارتخانه را پیگیری کند.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید: با توجه به این‌که تعداد زیادی از نمایندگان خارج از فراکسیون امید نیز اعلام کرده‌اند که به هر سه گزینه رأی خواهند داد، امیدواریم با اعطای رأیی قاطع به وزرای پیشنهادی، به ملت نشان دهیم که عقلانیت بر مجلس حاکم است و نمایندگان به‌ دنبال دغدغه‌های مردم هستند. امروز چنین اتهام‌هایی که برخی افراد افراطی به برخی از وزرای پیشنهادی به‌ویژه دکتر دانش آشتیانی وارد کردند، برای مردم بی‌اثر است و در واقع حنای این مواضع نزد مردم رنگی ندارد.

سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج و عضو فراکسیون ولایت درمجلس: به‌ هرحال مسائل ‌سال 88 درباره برخی از وزرای پیشنهادی مطرح‌ شده که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علوی خصوصا به عدم ارتباط دانش‌آشتیانی با بدنه وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرده و می‌گوید: هنوز بررسی‌ها درخصوص صلاحیت وزرای پیشنهادی ادامه دارد و تا زمانی که این مسأله به‌طور کامل به انجام نرسد، نمی‌توان با قطعیت دراین‌باره صحبت کرد.

محمدعلی نجفی، وزیر اسبق آموزش و پرورش:  فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مناسب‌ترین و بهترین گزینه برای اداره آموزش و پرورش کشور است و می‌تواند ناخدای شایسته‌ای برای کشتی تعلیم و تربیت در دریای پرتلاطم کنونی باشد.   به یاد دارم که وقتی در فاصله سال‌های 76 تا 79 در سازمان برنامه و بودجه خدمت می‌کردم، ایشان معاون وزارت علوم بودند و انصافا یکی از قوی‌ترین مدیران در ارتباط با پیگیری منابع مورد نیاز و مطالبات دستگاه مورد تصدی خود بودند.

سیدحسین نقوی حسینی از اعضای فراکسیون ولایت و نماینده مردم ورامین درمجلس: شخصا به آقای دانش‌آشتیانی به‌طور قطع رأی نخواهم داد و درباره دو گزینه دیگر نیز نیاز به بررسی‌های بیشتر است.درصورتی که درخطوط قرمزی که مدنظر دارم، سند یا مدرکی پیدا کنم، قطعا به وزرای پیشنهادی رأی نخواهم داد؛ چراکه به ‌هرحال فتنه خط قرمز ما
و نظام است.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید:  همه نمایندگان اهمیت این سه وزارتخانه را می‌دانند و اگر قرار باشد این وزارتخانه با سرپرست اداره شوند مشکلاتی برای این سه بخش به وجود می‌آید.  آقای دانش آشتیانی در دوران دفاع مقدس معاون جنگ وزارت علوم بود و نقش مهمی در تشویق دانشجویان به حضور در جبهه‌ها ایفا کرد. ایشان چهره برجسته علمی و فرهنگی است که خدماتش در آموزش‌و‌پرورش روشن است و امیدواریم همانند دو وزیر پیشنهادی دیگر رأی بالایی کسب کند.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو فراکسیون ولایت: بعید است که مجلس به دکتر دانش‌آشتیانی رأی بدهد. دانش‌آشتیانی هیچ سنخیتی با وزارت آموزش‌وپرورش ندارد، وزارتخانه‌ای که به گل نشسته و با افتضاح صندوق ذخیره فرهنگیان دست به گریبان است، نیاز به فردی دارد که از نزدیک با مشکلات این حوزه آشنا باشد.
فارغ از مباحث سیاسی به نظر می‌رسد درصورتی که دکتر نجفی برای وزارت آموزش‌وپرورش معرفی می‌شد، می‌توانست با بیش از 200 رأی از مجلس خارج شود.


تعداد بازدید :  60