شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری:
به حل مسأله هسته‌ای ایران بسیار نزدیک شده‌ایم

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری با بیان این‌که هر تلاش دیپلماتیک برای حل مسأله هسته‌ای ایران باید پیگیری شود، اظهار کرد که اگرچه در مذاکرات نیویورک پیشرفتی حاصل نشد اما همه اعلام کردند که به حل مسأله بسیار نزدیک هستیم.
به گزارش ایرنا، حسام‌الدین آشنا در تشریح دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به نیویورک گفته است: در گذشته سخنان مقامات کشورهای غربی این بود که همه چگونه علیه ایران متحد شوند اما اکنون می‌گویند چگونه به ایران کمک کنیم.
وی با بیان این‌که همه برای حل مسأله هسته‌ای ایران همدلی دارند، خاطرنشان کرد: در دیدارهای رئیس‌جمهوری همدلی برای حل مسأله هسته‌ای ایران مشاهده شد.  مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری ادامه داد: در نیویورک در زمینه مسأله هسته‌ای ایران طبیعتا پیشرفتی حاصل نشد نه در مذاکرات وزرای خارجه و نه مذاکرات سران، اما اتفاق مهمی در زمینه هسته‌ای در نیویورک رخ داد، همه آمدند، فهمیدند و اعلام کردند که ما به حل مسأله بسیار نزدیک هستیم و این امیدواری در همگان مشاهده شد.
آشنا تصریح کرد: از سوی دیگر همه این نگرانی را ابراز کردند که اگر نتوانیم این فرصت تاریخی را به دست آوریم یا این فرصت تاریخی را حفظ کنیم، بدیل و جایگزین این توافق معلوم نیست چیز خوبی باشد، حتی در ملاقات دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس هم این موضوع به صراحت بیان شد. او با بیان این‌که اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل برای همه کشورها دو ویژگی دارد، گفت:  نخست این‌که مواضع کشور خود را مطرح کنند و مواضع سایر کشورها را نیز بشنوند و همچنین ملاقات‌های دوجانبه را ترتیب دهند، چرا که بسیاری از سران کشورها آن‌جا حضور دارند و می‌توان در زمان صرفه‌جویی کرد و به جای مسافرت‌های طولانی، در یک مسافرت چندین ملاقات انجام داد.
وی با یادآوری این‌که این دو نکته در مورد ایران نیز مصداق دارد، تصریح کرد:  البته نکته سومی هم در مورد کشور ما وجود دارد و آن پرونده‌ای ساختگی در موضوع هسته‌ای است که باید حل شود.
آشنا، دیدگاه مثبت نسبت به سخنان و دیدارهای رئیس‌جمهوری را شامل دو مورد دانست و خاطرنشان کرد: نخست احساس احترامی است که درمورد ایران به وجود آمده و ایران‌هراسی به ایران‌دوستی و به تعبیری به تلاش برای حل مسأله ایران توسط همگان تبدیل شده است.  وی ادامه داد: این موضوع بسیار مهم است، در گذشته سخنان مقامات کشورها این بود که همه چگونه علیه ایران متحد شوند اما اکنون می‌گویند چگونه به ایران کمک کنیم. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری همچنین گفت: رئیس‌جمهوری در سخنرانی در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد و هم مطالب خاصی را برای افکار عمومی آمریکا و افکار تخصصی این کشور یعنی اندیشکده‌ها، فعالان اقتصادی و نخبگان آمریکایی که به‌ویژه روی مسأله ایران متمرکز هستند، ارایه کرد.
وی در پاسخ به این سوال که تفاوت این سفر با گذشته چه بود؟، گفت: تفاوت این بود که دکتر روحانی تلاش کرد، سخنانی بگوید که شنیده شود نه صحبتی که فقط گفته شود.  وی ادامه داد: به تعبیر دقیق‌تر همه متوجه شدند که مسأله منطقه، مسأله هسته‌ای ایران نیست بلکه یک مسأله بسیار مهم‌تری وجود دارد که اتفاقا ایران می‌تواند در آن مشارکت بسیار فعالی داشته باشد.
  مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری با بیان این‌که سوال غربی‌ها این است که آیا ایران به ائتلاف می‌پیوندد یا نه؟ خاطرنشان کرد:  ایران می‌گوید ما به دولت‌هایی که از ایران درخواست کمک کنند، دولت‌های درگیر جنگ، کمک می‌کنیم و ما به درخواست دولت‌ها وارد شدیم و می‌شویم.
آشنا همچنین گفت: به نظر می‌آید منطق ایران، منطق پذیرفتنی‌تری حتی در جامعه آمریکاست. امیدواریم که نتایج این‌گونه تلاش‌های دکتر روحانی و تیم وی برگشت عزت عزتمندانه ایران به صحنه روابط بین‌الملل با قدرت و تاثیرگذاری بیشتر و نتایج بهتر برای ملت ایران باشد.

حاشیه‌های دیدار روحانی با  ایرانیان مقیم آمریکا

ایرانیان مقیم آمریکا که موفق به دیدار صمیمانه با حسن روحانی در نیویورک شده بودند، از نظرات و دیدگاه‌های اعتدال‌گرایانه ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل داخلی و بین‌المللی استقبال کردند.
خبرنگار ایرنا درباره فضای دیدار حسن روحانی و ایرانیان مقیم آمریکا نوشته است: مقابل ساختمان محل دیدار ایرانیان با رئیس‌جمهوری، صف طولانی از ایرانیان تشکیل شده بود و در سرسرای ساختمانی که قبلا متعلق به یکی از بانک‌های بزرگ نیویورک بود، صدها نفر در انتظار دیدار با دکتر روحانی بودند. پیش از ورود رئیس‌جمهوری، دکتر ظریف وارد ساختمان شد و با حضور بر سر میز میهمانان ضمن احوالپرسی با آنها عکس یادگاری گرفت. محبوبیت ظریف در میان دیپلمات‌های خارجی هم زبانزد است.  پخش سرود «‌ای ایران ‌ای مرز پرگهر...» هیجان را بر فضای سالن مستولی کرد. همه حاضران در سالن با شنیدن این سرود حماسی ایستادند و با همخوانی وحدت و یکپارچگی خود  حمایت از نام وطن را اعلام کردند.  در همین حال دکتر روحانی که به داخل سالن آمد جمعیت به‌اتفاق به احترام او به‌پا خاستند و برای دقایقی به تشویق رئیس‌جمهوری پرداختند. پروفسور «فضل‌الله رضا» استاد نامی ریاضیات، کسی که نامش به‌خاطر طراحی منحنی‌های پرواز فضاپیماهای «ناسا» گره خورده است در سخنانی به تمجید از شایستگی جوانان پرداخت و با ذکر قطعه شعری از ملک‌الشعرای بهار گفت ایران سرزمین افسانه‌ها، محبت و وطن ماست و ما در هر کجا که باشیم دلمان برای آن خاک پرگوهر می‌تپد. پس از پایان سخنرانی پروفسور رضا، رئیس‌جمهوری به طرف این استاد صدساله رفت و از او قدردانی کرد.
دکتر مریم طبیب‌زاده فارغ‌التحصیل رشته «بیوتکنولوژی» از دانشگاه «کارولینای جنوبی» نیز به نمایندگی از جامعه زنان و جوانان نخبه ایرانی در سخنانی از رئیس‌جمهوری خواست زمینه را برای حضور نخبگان جوان در ایران برای مدت‌زمان کوتاه فراهم کند. رئیس‌جمهوری به احترام او هم ایستاد و جمعیت برای هر دو
 دست زدند. روحانی در سخنان خود درباره آزادی و تغییر شرایط در ایران به مزاح گفت: همین پهنای باند دلیل بر این است که فضا در ایران عوض شده است! که با تشویق جمعیت روبه‌رو شد. حاضران ایستادند و رئیس‌جمهوری را تشویق کردند وقتی گفت:  باید دست در دست هم بدهیم و بتوانیم ایرانی آباد، سربلند و عزیز که مایه افتخار باشد به فرزندانمان هدیه کنیم. پس از پایان سخنان دکتر روحانی صدها ایرانی مقیم نیویورک به‌صورت جمعی به همراه خانواده خود برای گرفتن عکس نزدیک میز ریاست‌جمهوری آمده و با دوربین موبایل خود درحالی‌که ریاست‌جمهوری را در کادر دوربین قرارداده بودند، عکس یادگاری می‌گرفتند.


تعداد بازدید :  162