شماره ۹۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

پوتین:   تا آخر در حلب مبارزه می‌کنیم
ایسنا| همزمان با افزایش تنش‌ها میان غرب و کرملین، رئیس‌جمهوری روسیه از روس‌ها خواست تا آخر در حلب مبارزه کنند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درجریان سخنرانی در جمع سیاستمداران روس و خارجی و تعدادی از تحلیل‌گران سیاست خارجی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را محکوم و از تصمیمش برای مبارزه در شهر حلب دفاع کرد.پوتین گفت:  بمباران شهر حلب سوریه به خاطر رویکرد تهاجمی برخی کشورهای عضو سازمان ملل صورت گرفت و تا زمانی که ائتلاف تحت رهبری آمریکا از حملات خود دست نکشد، بمباران حلب متوقف نخواهد شد. اگر ما نباید در حلب باشیم چرا شما در موصل هستید؟وی افزود: بگذاریم همه چیز همان‌طور که هست بماند. کاری به رقه نداشته باشیم. ما همیشه از جانب شرکای آمریکایی‌مان موضوع رقه و این‌که چطور تروریست‌ها باید نابود شوند اما غیرنظامیان زنده بمانند را می‌شنویم. آنها تا آخر مبارزه می‌کنند. هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. ما باید تا آخر مبارزه کنیم. آیا شما از ما می‌خواهید وقتی مردم در شهرها گروگان گرفته می‌شوند کاری انجام ندهیم و آنها را تنها   بگذاریم؟

آغاز مذاکرات دولت و مخالفان ونزوئلا
ایسنا| برخی اعضای مخالفان دولت ونزوئلا یکشنبه شب وارد مذاکرات با دولت این کشور در راستای طرحی با میانجیگری واتیکان به منظور مهار بحران سیاسی شدند. این مذاکرات در آستانه یک اعتراض خیابانی بزرگ دیگر برای مطالبه کناره‌گیری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا از قدرت صورت گرفته است.
مادورو به منظور انجام این مذاکرات وارد موزه‌ای در غرب شهر کاراکاس شد. بسیاری از مخالفان مادورو که نسبت به این مذاکرات سوء ظن دارند معتقدند که این یک «تاکتیک» از سوی او برای ایجاد بن‌بست و کاستن از فشارها بر رهبری است که شدیدا محبوبیت خود را به دلیل افزایش تورم و کاهش کالاهای اساسی از دست داده است. ۱۵ حزب متعلق به ائتلاف مخالفان موسوم به «وحدت دموکراتیک» این مذاکرات را تحریم کرده و گفته‌اند آماده نشستن پشت یک میز با دولت نیستند مگر آن‌که دولت فعالان مخالف زندانی را آزاد کرده و تصمیمش برای لغو همه‌پرسی برکناری مادورو را پس بگیرد.این احزاب در بیانیه‌ای اعلام کردند: دولت باید به منظور برگزاری یک گفت‌وگوی احتمالی از همان اول صراحتا اعلام کند که هدف این مذاکره توافق بر سر شرایط یک انتقال قدرت دموکراتیک در باقیمانده‌ سال ۲۰۱۶ است.

سیاستمدار اسلام ستیز هلندی محاکمه می‌شود
ایرنا|  محاکمه گرت ویلدرز رهبر حزب راست افراطی هلند به اتهام نفرت پراکنی علیه مهاجران، دیروز (دوشنبه) چهار ماه و نیم پیش از انتخابات پارلمانی این کشور، آغاز شد.
به گزارش روزنامه گاردین، این اتهام پس از آن به ولیدرز رهبر حزب «آزادی» هلند (PVV) وارد شد که او 18 ماه پیش تجمعی را علیه مراکشی‌ها در هلند هدایت کرده بود. دادستان‌ها می‌گویند ویلدرز در تجمع ماه مارس‌سال 2014 با طرح این پرسش از حامیان خود که آیا خواستار پذیرش مراکشی‌های کمتر یا بیشتری در هلند هستند، از مرزهای قانونی عبور کرده است.
ویلدرز پس از آن‌که حامیان حزب افراطی آزادی هلند شعار دادند که خواستار حضور مراکشی‌های کمتری در هلند هستند، گفته بود «ترتیب این کار را خواهیم داد!» بیش از شش‌هزار نفر شکایت رسمی نزد پلیس هلند علیه این اظهارات ویلدرز ثبت کردند و او 9ماه بعد به‌طور رسمی به تبعیض نژادی و نفرت پراکنی متهم شد.
ویلدرز روز جمعه در بیانیه‌ای دادگاه محاکمه خود را یک «تقلید مضحک» قلمداد و اعلام کرد که در دادگاه حاضر نخواهد شد. او محاکمه خود را یک اقدام سیاسی و تلاشی برای سرکوب آزادی بیان قلمداد کرد. ویلدرز در‌سال 2011 نیز به تحریک خشونت و نفرت علیه مسلمانان متهم شد، اما دادگاه او را تبرئه کرد. ویلدرز در گذشته مواضعی در ضدیت با اسلام گرفته و خواستار ممنوعیت قرآن و بستن مساجد در هلند شده است.

نخست وزیر ایسلند استعفا کرد
ایرنا|«سیگوردور اینگی جوهانسون » نخست‌وزیر ایسلند، به دنبال شکست حزبش در مقابل حزب مخالف موسوم به «دزدان دریایی» استعفا کرد. جوهانسون پس از آن‌که حزب متبوعش موسوم به حزب ترقی خواه راست میانه در انتخابات زودهنگام روز شنبه نیمی از کرسی‌های پارلمانی را از دست داد، در تلویزیون ملی خبر استعفای خود را اعلام کرد. وی در یک کنفرانس خبری گفت:  تصمیم استعفا مطابق با قانون اساسی است و تا زمان تشکیل دولت جدید در این پست باقی خواهم ماند. نتایج اولیه انتخابات زودرس پارلمانی کشور ایسلند که روز شنبه گذشته برگزار شد، حاکی از پیروزی احزاب میانه‌رو و چپ‌گرا در این انتخابات است. در این انتخابات، حزب دزدان دریایی که پیام‌های پوپولیستی آن در ماه‌های گذشته محبوبیت بیشتری یافته است، حزب جوهانسون را شکست داد.


تعداد بازدید :  117