شماره ۹۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
درمیان سکوت شبح‌وار و گرد و غبار، فصل پایانی داعش در عراق نزدیک می‌شود
فاصله مرگبار 2 کیلومتری
نیروهای عراقی وارد نخستین منطقه از موصل شدند

بنا به گزارش‌های رسیده نیروهای عراقی دوهفته پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل وارد نخستین منطقه از این شهر شدند.
خبرگزاری رویترز ظهر دوشنبه به نقل از یک افسر ارشد یگان ضدترور عراق نوشت که نیروهای این کشور وارد «الکرامه»، از مناطق داخلی موصل شده‌اند. این نخستین منطقه از شهر موصل است که نیروهای عراقی دوهفته پس از آغاز عملیات آزادسازی شهر به آن می‌رسند.
این افسر ارشد در روستای تازه ‌آزادشده‌ بزوایا درشرق موصل گفت که یگان ضدترور در الکرامه خواهد ماند تا نیروهای عراقی برای پوشش مناطق پشت‌سر یگان ضدترور فرا برسند. بزوایا و کوکجلی دو روستای باقیمانده در شرق موصل بودند که ارتش و یگان ضدترور بامداد دیروز (دوشنبه) برای آزادسازی آنها وارد عمل شدند. هدف این حمله پاکسازی مناطق باقیمانده و استقرار درچند 100متری شرق موصل عنوان شده بود.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک افسر ارشد یگان ضدترور عراق نوشته بود: «هدف آزادسازی بزوایا و کوکجلی، دو روستای باقیمانده درمسیر موصل است. اگر موفق به این کار شویم، تنها چند 100متر ازموصل فاصله خواهیم داشت؛ »نیروهای عراقی بامداد دوشنبه با زره‌پوش و تانک به سمت بزوایا حرکت کردند.  توپخانه و بمب‌افکن‌های ائتلاف بین‌المللی ضدداعش هم با هدف قراردادن مواضع داعش از آنها پشتیبانی می‌کردند.
نیروهای داعش می‌کوشند با تله‌های انفجاری و خودروهای بمب‌گذاری‌شده پیشروی نیروهای دولتی را کند سازند. عملیات آزادسازی موصل از چنگ داعش درست دوهفته پیش- دوشنبه، ۲۶ مهر- آغاز شد. این عملیات که در آن ده‌ها‌ هزار نیروی عراقی شرکت می‌کنند، بزرگترین عملیات نظامی این کشور درچند ‌سال گذشته است. این نیروها از سه جبهه اصلی شمال، شرق و جنوب به سمت شهر پیش می‌روند. پیشروی‌ها از جنوب از همه جبهه‌ها کندتر است. نیروهای عراقی از سمت جنوب هنوز حدود ۳۵کیلومتر با موصل فاصله دارند. در روزهای اخیر شبه‌نظامیان شیعی عراق، هم درغرب موصل عملیات جدیدی آغاز کردند. گفته می‌شود هدف این عملیات آزادسازی شهر تلعفر و قطع مسیر تدارکاتی داعش با مرز
سوریه است.
همزمان با عملیات آزادسازی موصل، حملات تروریستی همچنان جان غیرنظامیان را می‌گیرند. در رشته حملاتی که به نظر می‌رسد با هم در ارتباط باشند، مهاجمان انتحاری روز یکشنبه در مناطق عموما شیعه‌نشین بغداد دست‌کم ۱۷نفر را به همراه خود به کام مرگ کشیدند.
خونین‌ترین حمله، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده بود که در یک بازار میوه و تره‌بار پررفت‌وآمد در نزدیکی یک مدرسه دست‌کم ۱۰ تن کشته و ۳۴ تن زخمی شدند. گروه تروریستی داعش روز دوشنبه با انتشار پیامی مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.
سرگرد «حسین حسین»، یکی از فرماندهان نیروهای کهنه‌کار است. نیروهای او در نبردهایی برای آزادسازی رمادی و فلوجه جنگیده‌اند و تجارب بالایی برای مقابله با داعش دارند. آثار زخم درگوش راست سرگرد حسین دیده می‌شود. تیم او، نوک حمله به داعش است. آنها چند روز قبل، به قلمروی داعش در 2کیلومتری شهر موصل وارد شده‌اند.
او می‌گوید که از فاصله دور، هرکجا که پرچم داعش و نیروهای آنها را می‌بینند، آنجا را هدف قرار می‌دهند. گرچه آنها در تاریکی شب نمی‌توانند تشخیص دهند پرچمی که روی ساختمان‌ها قرار دارد، سفید است یا سیاه؛ یا اگر سیاه است، داعش آن را برای هدف قرارگرفتن غیرنظامیان قرار داده است یا نه. ارتش عراق پیشتر از طریق اعلامیه‌هایی به ساکنان موصل اطلاع داده بود که پرچم‌های سفید را روی پشت‌بام ساختمان‌هایشان قرار دهند.
تیم عملیاتی سرگرد حسین، با کمک دوربین‌های تفنگ‌های شکاری و تک‌تیراندازها و همچنین با کمک نقشه‌های گوگل، برای هدف قراردادن مواضع داعش استفاده می‌کنند.
ازسوی دیگر، در این جنگ، کودکانی که توسط داعش آموزش دیده‌اند نیز، برای تروریست‌ها می‌جنگند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که داعش همچنان در درگیری‌های موصل تلفات بسیاری می‌دهد و اجساد ۴۰ تن از اعضای سوری این گروه تروریستی طی ۲۴ساعت گذشته به شهر رقه سوریه منتقل شده‌ که اکثر آنها متعلق به کودکان داعش مشهور به «بچه شیرهای خلافت» هستند که درعملیات‌های موصل کشته شده‌اند. به این ترتیب تعداد سوری‌های عضو داعش که از آغاز عملیات موصل کشته شده‌اند، دست‌کم به ۴۸۰ تن رسید که از این تعداد بیش از ۳۰۰ تن را کودکان داعش تشکیل می‌دهند.
عملیات آزادسازی موصل هنوز در مرحله نخست است؛ مرحله‌ای که در آن روستاها و شهرهای تحت کنترل داعش آزاد می‌شوند.  نیروهای عراقی در مرحله‌ بعدی به موصل حمله می‌کنند تا هم گذرگاه امنی برای خروج میلیون‌ها غیرنظامی باز کنند و هم در نبردی نفسگیر که گمان می‌رود هفته‌ها و بلکه ماه‌ها به درازا بینجامد، این شهر را زیر کنترل خود درآوردند.
ارتش آمریکا برآورد می‌کند که ۳ تا ۵‌هزار تروریست داعش درون شهر موصل باشند و حدود‌ هزارو۵۰۰ تا ۲‌هزارو۵۰۰ تن هم کمربند امنیتی اطراف شهر را تشکیل دهند. 


تعداد بازدید :  67