شماره ۹۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
واکنش علی مرادخانی به شایعه استعفایش ازمعاونت هنری وزارت ارشاد:
بعضی‌ها می‌خواهند فضای موجود دچار حاشیه شود

شهروند| وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزهای آرامی ندارد. بعد از آن‌که علی جنتی از سمت خود استعفا داد، سیدرضا صالحی‌امیری به‌عنوان جانشین احتمالی او ازسوی دولت یازدهم معرفی شده است. با این وجود زمزمه‌ها بر سر تغییر مدیران این وزارتخانه همچنان ادامه دارد. یکی ازهمین حاشیه‌ها، شایعه استعفای علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که البته روز گذشته ازسوی خود او تکذیب شد. علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رد شایعه استعفای خود از این سمت از تلاش معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی برای گسترش تعاملات بین‌المللی تئاتر ایران
سخن گفت.
او روز دوشنبه دهم آبان‌ماه درحاشیه برگزاری نشست مدیران تئاتر غرب آسیا درباره شایعه استعفایش از سمت معاونت هنری گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و من نمی‌دانم چنین حرف‌هایی از کجا آمده که دوستان رسانه‌ای آن را مطرح می‌کنند. بعضی‌ها مسائلی از این دست را مطرح می‌کنند که فضای موجود دچار حاشیه شود. آقای صالحی‌ سرپرست فعلی وزارت ارشاد و آقای صالحی‌امیری گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دوستان بسیار خوب ما هستند و در زمینه‌های مختلف هنر نیز با هم جلساتی را برگزار کردیم که من خدمت ایشان مسائلی را مطرح کردم که بتوانیم کارهایی را ان‌شاءالله پیش ببریم.
مرادخانی با بیان این‌که حوزه هنر، حوزه سیاسی نیست که انواع و اقسام این موضع‌گیری‌ها در آن مطرح شود، توضیح داد: ما قرار است درحوزه فرهنگ و هنر کار کنیم و تفاوتی هم نمی‌کند که درچه جایی و چه جایگاهی قرار است کارهایی انجام گیرد، اما نمی‌دانم چه مسأله‌ای است که از مسأله‌ «هیچ گاه نبوده» داستانی درست می‌شود. اصلا به نظر من طرح این مسأله، خود مسأله انحرافی است که خود موجب ایجاد حاشیه‌های دیگر می‌شود که چندان برای عرصه فرهنگ و هنر درست نیست. ازسوی دیگر حاشیه‌های مطرح‌شده درمورد سفر گنجینه موزه به رم هم ازجمله مواردی است که درهفته‌های اخیر، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. مرادخانی روزگذشته در این زمینه اعلام کرد، سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر به رم، به اطلاع سازمان بازرسی و مجلس رسیده است.
 او درپاسخ به سوالی مبنی بر اظهارنظرهای متناقض پیرامون نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر در شهر رم کشور ایتالیا توضیح داد: همه موارد مربوط به ماجرای حضور گنجینه موزه هنرهای معاصر مطرح می‌شود که منوط به صدور مجوزهای دولتی است. تا به‌حال رسم براین بوده که این برنامه‌ها با اجازه وزیر اتفاق می‌افتاد. طی دوره‌های قبلی نیز چندین‌بار با مجوز وزیر برخی از آثار این گنجینه در رویدادهای بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شد، اما درباره نمایش بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در رم به دلیل این‌که مسأله وسعت زیادی پیدا کرد و شبکه‌های مجازی هم انواع و اقسام حرف‌ها را در این مورد مطرح کردند، ما تلاش کردیم از طریق دیگر مجوزهای دولتی هم اقدام کرده و مراجعی چون سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات و سفارت ایران درکشور ایتالیا را هم درجریان قرار دهیم. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: چون به روزهای منتهی به استعفای جناب جنتی و خلأ حضور وزیر رسیدیم، بنابراین باید منتظر بمانیم که با حضور وزیر جدید نتیجه نهایی مشخص شود. فعلا در این زمینه هیچ اتفاق اجرایی نیفتاده و کار به صورت اداری درحال انجام است تا به محض عبور از این جریان و ماجرای حقوقی و البته دریافت همه موافقت‌ها نسبت به نمایش آثار تصمیم‌گیری شود.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازسوی دیگر درباره انتشار اخباری مبنی بر اعزام کارشناسان برای شناسایی جعلی بودن یا نبودن آثار درهنگام بازگشت به ایران توضیح داد: من نمی‌دانم چه دلیلی برای مطرح‌کردن این موضوع وجود دارد؟ بعضی‌ها گفته بودند؛ وقتی این آثار به آنجا ارسال شود، ممکن است اتفاقاتی برایشان بیفتد. آیا این درست است به کشورهایی که با ما دوست هستند و با ما کار می‌کنند و می‌خواهند ارتباط فرهنگی با ما داشته باشند، اتهامات اینچنینی بزنیم؟ این اصلا در قانون دیپلماسی و مناسبات بین‌المللی مسأله صحیحی نیست. ما باید هرچیزی را از موضع واقعی و عاقلانه و درست آن بررسی کنیم. تمام ابعاد این نمایشگاه باید به درستی انجام پذیرد؛ هم نباید به کشور میزبان توهین شود و نه از طرفی در این باره با  مشکل مواجه شویم.

 


تعداد بازدید :  127