شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
هر آنچه باید از اوضاع میشائیل شوماخر بدانید
از هزینه 100‌هزارپوندی تا قهرمانی پسر

گروه ورزش| اسطوره آلمانی دنیای ورزش، ققنوسی بود که برای تولید مثل نیازی به آتش زدن خود نداشت. روزی که میشائیل شوماخر، رکورددار قهرمانی در دوره‌های فرمول یک و دارنده عنوان بیشترین قهرمانی در این رقابت‌ها تا آستانه مرگ پیش رفت، حال دنیای ورزش بد شد؛ آن هم درست در روزهایی که جهان مسیحی برای ورود به یک‌سال جدید آماده می‌شد.  حالا اما او در ایتالیا می‌تواند پا رو پا بیندازد، از همسرش، کورینا بابت تمام لحظات سختی که کنار او بود تشکر کند و بابت داشتن پسری که رد پای پاک‌نشدنی او در دنیای فرمول یک را پی می‌گیرد، سپاسگزار باشد.
روزهای حادثه
همه می‌دانند که شوماخر، 29 دسامبر 2013 در تعطیلات آخر سال خود همراه فرزندش درحال اسکی در کوه‌های آلپ بود که ناگهان در کمپ «سولق» در نزدیکی‌های قله مریبل در آلپ در منطقه‌ای ناامن سقوط کرد و سرش به شدت به یک صخره خورد.  او بلافاصله به بیمارستانی در گرنوبل انتقال داده شد و به دلیل ضربه شدید به مغز به کما رفت.  تیم پزشکی شومی ادعا کرد اگر او کلاه ایمنی در اختیار نداشت، قطعا لحظاتی پس از حادثه جان می‌سپرد.
دوران کما
شومی در کما و جهان ورزش در تب و تاب بود.  میکروفن‌ها از اطراف دهان همسر او دور نمی‌شد اما از امید به بهبود خبری نبود. هواداران شوماخر پلاکاردهای متعددی حوالی ورودی بیمارستان نصب کردند و اعضای فراری، تیم سابق او به ابراز همدردی پرداختند.  این روحیه‌سازی نه‌تنها حال شوماخر را بهتر نکرد بلکه در اولین روزهای ژانویه، خبر البته تکذیب‌شده مرگ او، جهانی را در شوک فرو برد. دنیای فرمول یک پس از آیرتون سنای برزیلی، طاقت از دست دادن یک اسطوره دیگر را نداشت و البته خوشبختانه این اتفاق هم رخ نداد.  7 مارس 2014، وضع او باثبات ارزیابی شد و 4 آوریل 2014، دنیا خبری را که دوست داشت، شنید؛ دستگاه‌های مخصوص کما از بدن شوماخر خارج شد.  
بهبودی
جداسازی دستگاه‌ها نشانه یافت شدن علایم بهبود در قهرمان 7 فصل فرمول یک بود و اواسط ژوئن او از بخش مراقبت‌های ویژه به توانبخشی منتقل شد.  16 ژوئن 2014، شوماخر با تدابیر شدید از بیمارستان گرنوبل به بیمارستانی در لوزان سوییس انتقال یافت.  میشائیل دوره‌های تکمیلی‌تر درمان را در این بیمارستان پشت سر گذاشت و پس از اطمینان کامل پزشکان نسبت به در پیش نبودن خطری خاص، شوماخر روانه خانه‌اش شد و البته تضمین داده شد که آن‌جا تحت مراقبت‌های ویژه باشد. خانواده او ترجیح دادند با وجود هزینه زیاد، 15 نفر از کادر پزشکی و آموزش‌‌دیده بیمارستان «لوزان» را به خانه خود در شهر «گلند» سوییس بیاورند تا در 24 ساعت شبانه‌روز و با تمام امکانات، مراقب او باشند تا شاید روند بهبودی سرعت بگیرد. هزینه نگهداری شوماخر در خانه حدود 100‌هزار پوند در هفته تخمین زده می‌شود.
شرایط فعلی
خیلی‌ها بی‌خبری از شوماخر را خوش‌خبری قلمداد می‌کنند اما «سابینه کم» مربی شوماخر می‌گوید میشائیل هنوز از ناحیه مغزی دچار مشکل است و برای بهبودی کامل به زمان زیادی نیاز است: «هرچند علایم بهبودی ظاهر شده اما او ضربه سختی خورده و نیاز به درمان عمقی دارد. ما تا بهبودی کامل فاصله زیادی داریم. معمولا بهبود این نوع آسیب‌دیدگی‌ها زمان می‌برد؛ هفته‌ها و شاید هم ماه‌ها! حفظ حریم شخصی خانواده شوماخر، اولویت ماست اما اگر برای بهبود اوضاع شومی، مجبور به دخالت در تصمیم‌های خانوادگی شویم از این کار ابایی نداریم.»
شومی دیگری در راه است؟
پسری که همراه پدرش به اسکی رفت و سالم برگشت با نایب‌قهرمانی در رقابت‌های کارتینگ، قدرت خود را به رخ کشید.  میک شوماخر 15ساله ایستادن در پله دوم کارتینگ را مناسب خود نمی‌داند و حضور در فرمول یک و زنده کردن افتخارات پدرش را هدف اصلی خود می‌داند: «البته که کسب افتخار در کارتینگ غرورآمیز است اما هدف من چیزی غیراز قهرمانی جهان نیست.  فراموش نکنید تازه در ابتدای راه افتخارآفرینی هستم.» او که ‌سال قبل نام مادرش را کنار اسم خود یدک می‌کشید، امسال با عنوان «میک جی ان آر» (مخفف میک جونیور) در رقابت‌ها شرکت کرد. تا وقتی یکی از 2 فرزند و تنها پسر خانواده شوماخر به حد و اندازه‌های پدرش برسد، بیشترین دغدغه، بازیابی کامل سلامت اسطوره دنیای اتومبیلرانی است.


تعداد بازدید :  161