شماره ۹۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
بهبهان سهم خودش در جنگ را با 1100 شهید ادا کرده است

پيرو چاپ گزارش قرار بود زود برگردیم (مصاحبه با شهلا
طالب زاده)  در تاريخ 5 آبان 1395 يوسف حاجوي، عضو هيأت تحريريه نشريه صبح كارون توضيحي ارسال كرده كه درپي مي‌آيد:
«قرار بود زود برگردیم» عنوان مطلبی است به قلم شادی خوشکار که به بهانه سقوط خرمشهر و زنانی که در شهر ماندند در شماره 977 و به تاریخ 5 آبان 1395 در صفحه 7 نشریه به چاپ رسیده است.
در مطلب مورد اشاره نویسنده  به ذکر مطالبی  پرداخته که معلوم نیست قسمتی از یک کتاب یا گوشه‌ای از خاطرات وی از دفاع مقدس است.
ایشان نوشته‌اند «تا وقتی جنگ به شهرهای دیگر نرسید کسی نمی‌فهمید ما چه می‌گوییم. رفته بودیم اصفهان، در صف نان می‌گفتند شما آمدید این‌جا قحطی آوردید، چرا شهرتان را ول‌کردید؟ شیراز هم همین‌طور. یک عده رفته بودند بهبهان، دولت بهشان چادر داده بود، مردم زیر پایشان آب ول می‌کردند، می‌گفتند برگردید شهر خودتان. بعد که عراق به اصفهان و شیراز و تهران موشک زد، این‌ حرف‌ها
 تمام شد.»
متاسفانه نویسنده معلوم نیست براساس چه مستنداتی به مردم بهبهان چنین تهمتی زده است. آزار و اذیت مهاجران جنگی در قاموس ما جایی نداشته که ایشان به تلخی از همشهریانم یاد کرده است.
تا آن‌جا که خود من به یاد دارم مهاجران در همه جای شهر ساکن بوده‌اند از مسجد محل‌مان ابوعلی تا پارک کودک، منطقه ذوالفقاری، شهرک‌های حاشیه شهر و.....
با وجود سن کمی که داشتم توی گرمای تابستان هنوز به یاد دارم که مردم محل حتی قوطی‌های یخ خود را با آنها نیز تقسیم می‌کردند.
متاسفانه نویسنده مشکلاتی را که برای مهاجران جنگی  در شهرهای دیگر اتفاق افتاده دانسته یا ندانسته به مردم بهبهان نسبت داده است.
نیازی به  توضیحات اضافه درباره شهرم نمی‌بینم فقط همین که بهبهان سهم خود را در هشت سال دفاع مقدس با بیش از 1100شهید ادا کرده، فاجعه حمله موشکی به مدرسه پیروز و بمباران شیمیایی گردان فجر بهبهان گوشه‌ای کوچک از دلاورمردی و استواری مردم این خطه است.
من نویسنده مطلب را نمی‌شناختم با جست‌وجویی در اینترنت متوجه شدم ایشان از نویسندگان گمنام و تازه‌کار نیستند، به‌هرحال امیدواریم که این اشتباه عمدی نبوده باشد اما اصل ماجرا از این قرار است.
دشمن نا امید از مقابله در جنگ است و همزمان با تحریک و توطئه ضدانقلاب در فروردین سال 1360 عده‌ای محدود در شیراز دست به آزار و اذیت مهاجران می‌زنند و با فراری خطاب‌کردن، آنها را تحریک می‌کنند و درگیری‌هایی را در شهر به وجود می‌آورند که حتی منجر به فوت دو نفر و مجروح‌شدن بیش از چهل نفر می‌شود.
ماجرا به‌قدری بغرنج می‌شود که نمایندگان خوزستان جهت رسیدگی درگیری مهاجران به شیراز می‌روند. آیت‌الله‌سیدعبدالحسین دستغیب نیز در نماز جمعه شیراز ضمن محکوم کردن توطئه‌های ضدانقلاب از مردم می‌خواهد هوشیاری خود را حفظ کنند و خواستار احترام مردم شیراز به مهاجران می‌شود.
 از همان زمان تماشاگران فوتبالی آبادان زخم‌زبان شیرازی‌ها در روزهای پرالتهاب جنگ را فراموش نکردند و بازیکنان آبادانی نیز تلاش می‌کردند در بازی با تیم‌های شیرازی در مستطیل سبز انتقام این حرف شیرازی را بگیرند.
در شهرهای دیگری نظیر تهران ، اصفهان و... نیز به همین منوال تا ماه‌ها با تحریک ضدانقلاب مشکلاتی اینچنینی به‌وجود آمد.
نیازی به توضیحات اضافه در این باره و تکرار مکرراتی که در آن برهه زمانی پیش آمده است نمی‌بینم.
و من الله توفیق

دیدگاه‌های دیگران

س
سید محمد علی بهبهانی |
مخالف 0 - 1 موافق
ممنون از شما بابت چاپ این توضیح در باره بهبهان می دانم که بالاخره در کار مطبوعات ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید اما از اینکه این توضیح را چاپ کردید از شما سپاسگزاریم

تعداد بازدید :  160