شماره ۳۹۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
امیر عابدینی در گفت‌وگو با «شهروند»:
کفاشیان به هيأت‌ها كمك كرده تا رأی بگیرد
بعد از جام ملت‌های آسیا، او را استیضاح می‌کنیم

گروه ورزش| امیر عابدینی با سابقه‌ای طولانی در مدیریت فوتبال کشورمان نامش معمولا بر سر زبان‌هاست؛ حالا هم که بحث انتخاب مدیرعامل جدید پرسپولیس وسط آمده، بازهم دوباره از او به‌عنوان یکی از گزینه‌ها نام برده می‌شود؛ از سوی دیگر بحث برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال برای استیضاح کفاشیان نیز بار دیگر داغ شده که به نظر می‌رسد عابدینی سردمدار این اتفاق است. او برخلاف همیشه که بي‌پرده و صریح درباره اتفاقات فوتبال صحبت می‌کند، این روزها تمایلی برای صحبت درباره پرسپولیس ندارد؛ گویا خبرهایی در راه است که مدیرعامل کنونی داماش گیلان این‌قدر محافظه‌کارانه درباره مدیریت در پرسپولیس حرف می‌زند. گفت‌وگوی «شهروند» با امیر عابدینی را در ادامه می‌خوانید.
 این روزها دوباره بحث استیضاح کفاشیان در مجمع فدراسیون داغ شده؛ ماجرا چیست؟
ما اعتقاد داریم کفاشیان در یکی، دو ماه اخیر اقداماتی انجام داده که مورد قبول و درست نیست. اگر نظر شخصی مرا بخواهید، باید بگویم کفاشیان نسبت به چند ماه پیش تغییر کرده است. او همه‌چیز را با خوشگویی و خوش‌خندی تمام می‌کند و عملا اقدام مثبتی برای فوتبال انجام نمی‌دهد. حداقل نتایج کسب شده این را می‌گوید. شاید تنها حسنی که کفاشیان نسبت به مدیران قبل داشت، صداقتش بود و به خاطر همین صداقت مورد احترام همه اعضای مجمع قرار داشت اما الان دیگر آن صداقت را ندارد. نوع عملکرد و حرف‌هایش به خوبی این مسأله را نشان می‌دهد. از نظر من او مغرور شده است.
 شما شخصا با او صحبتی نکرده‌اید؟
من از مکالمه استقبال می‌کنم اما انگار او تمایلی ندارد حرف‌های هیچ‌کس را بشنوند. ایرادی نیست. ما در مجمع موضوع را به انتخابات می‌گذاریم تا ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.
 اما کفاشیان گفته مجمع آینده فدراسیون درباره مسائل مالی است!
او درست می‌گوید، این مجمع درباره ترازنامه مالی فدراسیون است اما بدانید که اگر یک‌سوم اعضای مجمع خواستار برکناری رئیس فدراسیون باشد، می‌توان مجمع فوق‌العاده تشکیل داد و کفاشیان را استیضاح کرد.
 یعنی یک‌سوم اعضای مجمع خواستار برگزاری انتخابات هستند؟
حتی بیش از یک‌سوم.
 با این وجود کفاشیان طوری صحبت می‌کند که انگار از جایگاهش مطمئن است.
من کاری به صحبت‌های او ندارم. با شخص کفاشیان هم مشکلی ندارم. مگر خود من در انتخابات ‌سال 90 آرا را به سود او برنگرداندم؟ مشکل من و امثال من با نوع عملکرد کفاشیان است.
 موضوعی که در روزهای گذشته مطرح شده این است که کفاشیان با کمک به هیات‌های استان‌ها قصد دارد برای خود رأی بخرد. این موضوع صحت دارد؟
کفاشیان چند روز پیش در اقدام عجیب به هر هیأت 10‌میلیون تومان کمک مالی کرده است. چه دلیلی دارد که او از یک طرف دم از مشکلات مالی بزند و از طرف دیگر به هیات‌ها کمک اضافه بر سازمان کند؟ البته این تمام ماجرا نیست. او بارها به روسای هیأت‌ها قول سفرهای خارجی همراه تیم‌ها را می‌دهد و فکر می‌کند با این کار‌ها می‌تواند برای خودش رأی جمع کند اما واقعیت طور دیگری است. واقعیت این است که با این رویه هیچ‌چیز درست نمی‌شود و اعضای مجمع نیز از همه‌چیز بي‌خبرند.
 مجمع فوق‌العاده‌ای که از آن سخن می‌گویید، چه زمانی برگزار می‌شود؟
زمان دقیقش مشخص نیست اما طی صحبت‌هایی که با اعضای مجمع داشتیم، احتمالا بعد از جام ملت‌های آسیا درخواست جلسه فوری می‌کنیم. تا آن زمان خیلی مسائل دیگر روشن می‌شود.
 نتایج تیم امید در بازی‌های آسیایی هم در نظر اعضای مجمع تأثیر داشته است؟
نتیجه برای کادرفنی است؛ ما به عملکرد مدیر نگاه می‌کنیم. ناکامی تیم امید از این نظر مهم می‌شود که کفاشیان بعد از حذف تیم می‌گوید از عملکرد وینگادا راضی است! سوال من از آقای کفاشیان این است که چرا بعد از این‌که تیم امید 4 گل از ویتنام خورد، به کره سفر کرد؟ او اگر نگران تیم بود، باید زودتر از اینها به کره می‌رفت تا شرایط را بسنجد. وقتی در یک کشور غریبه و در حین برگزاری مسابقاتی که نام ایران وسط است، یک فرد کاملا جزء دست به اقدامی می‌زند که دنیا به ما لبخند بزند، به نظر شما رئیس فدراسیون صلاحیت ماندن دارد. اگر در هر کشور دیگری چنین اتفاقی می‌افتاد رئیس و معاونانش با هم و بدون استعفا می‌رفتند و صدایشان هم درنمی‌آمد.
 یک تصمیم عجیب دیگر نیز گرفته شده، انتخاب علی کریمی به‌عنوان مربی تیم ملی!
به نظر شما برای کفاشیان، یادگیری علی کریمی مهم است؟ چرا باید علی کریمی انتخاب شود؟ این همه مربی خوب و بادانش در ایران داریم. مربی که الان بیکار است هم کم نداریم. پس ماجرا چیز دیگری است. آقایان می‌دانند هیجان را از فوتبال گرفته‌اند و مردم از عملکرد فدراسیون فوتبال رضایت ندارند. حالا علی کریمی را آورده‌اند تا از محبوبیتش استفاده کنند و مردم را با فدراسیون آشتی دهند اما باید بدانند صورت‌مسأله با این کارها پاک نمی‌شود.
 از این بحث بگذریم، دوباره نام شما به‌عنوان مدیرعامل جدید پرسپولیس مطرح شده است. این دفعه اما به نظر می‌رسد ماجرا جدی است...
من اگر الان حرفی بزنم، شاید اتفاقات خوبی نیفتد. برای حضورم در پرسپولیس عجله نکنید.
 پس خبرهایی هست؟
سعی نکنید، از من حرف بکشید. این‌بار دیگر چیزی نمی‌گویم!

 


تعداد بازدید :  143