شماره ۹۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
گزارشی از موفقیت‌های دانش‌آموزان مجتمع‌های دانش‌آموزی سازمان جوانان
سقفی برای دانش‌آموزان مناطق کمتربرخوردار

سارا میرسلطانی|  این‌جا در مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر، دانش‌آموزان از روستاهای دور و نزدیک استان جمع شده‌اند تا مدرسه رفتن برایشان آسان‌تر شود. تا فاصله ده‌ها یا شاید صدها کیلومتری خانه تا مدرسه را کوتاه‌تر کنند، فقط برای این‌که درس بخوانند و مجبور به ترک تحصیل نشوند. درواقع مجتمع‌های دانش‌آموزی، خانه دوم این بچه‌هاست و تلاش مدیران آن بر این است تا امکانات مورد نیاز دانش‌آموزان را در اختیارشان قرار دهند. البته ناگفته نماند که آموزش کمک‌های اولیه و مهارت‌های امدادی نیز بخشی از برنامه‌های آموزشی مجتمع‌هاست. بیش از دو دهه از فعالیت مجتمع‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر می‌گذرد و در طول همه این سال‌ها مجتمع‌های دانش‌آموزی توانسته‌اند با تربیت امدادگران جوان، با انگیزه و تحصیلکرده به پیشبرد اهداف و سیاست‌های سازمان جوانان کمک و این افراد آسیب‌پذیر را به افراد مولد روستایی تبدیل کنند. از دیگر افتخارات مجتمع‌های دانش‌آموزی می‌توان به سطح بالای آموزشی در این مجتمع‌ها اشاره کرد، به‌طوری که هر ساله تعداد زیادی از اعضای این مجتمع‌ها در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند و به ادامه تحصیل می‌پردازند.
۵۰۰ دانش‌آموز در مجتمع‌های دانش‌آموزی
مجتمع‌های دانش‌آموزی در شهرستان‌های سراوان، زابل و ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان، شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های شهداد، سیرجان، زرند و جیرفت استان کرمان، شهرستان‌های دیلمان و رودسر استان گیلان و در قائن، زیرکوه، نهبندان، طبس و بیرجند استان خراسان جنوبی فعال هستند و سالانه حدود ۵۰۰ دانش‌آموز در این مراکز اقامت می‌کنند. اما در ‌سال تحصیلی گذشته، همچون سال‌های قبل موفقیت دانش‌آموزان این مجتمع‌ها چشمگیر بود، به‌گونه‌ای که ۱۵ نفر در استان کرمان، ۲ نفر در استان گیلان، ۱۸ نفر در استان خراسان جنوبی، ۶ نفر در استان چهارمحال و بختیاری و ۱۰ نفر در استان سیستان  و بلوچستان موفق شدند از این مجتمع‌ها به دانشگاه راه یابند.
مجتمع دانش‌آموزی، یک نعمت است
بهمن دهواری، رئیس شعبه شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به این‌که در مناطق محروم امکان تحصیل فراهم نیست، گفت: دانش‌آموزان این مناطق در شهرهای همجوار نیز آشنا و فامیلی ندارند و از این‌رو با مراجعه به مجتمع‌های دانش‌آموزی از امکانات جمعیت هلال‌احمر استفاده می‌کنند. به این ترتیب ما روستاییان و دانش‌آموزان بی‌سرپرست را تحت پوشش داریم تا کمکی برای ادامه تحصیل آنها در این روستاها و شهرهای دورافتاده فراهم کنیم. وی افزود: شهرستان سراوان با دارا بودن ۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان از امکانات کمی برخوردار است و وجود مجتمع دانش‌آموزی در اینجا، نعمت است که مانع ترک تحصیل جوانان و نوجوانان می‌شود و سرنوشت آنها را تغییر می‌دهد. در منطقه مرزی مانند سراوان، اگر غفلت کنیم ممکن است جوانان و نوجوانان در مسیر خطرناکی قرار گیرند که هزینه‌های زیادی به جامعه تحمیل خواهد کرد؛ در صورتی که اگر حتی یک نفر از یک روستا پزشک، مهندس و … شود حتی می‌تواند کل روستا را نجات دهد. رئیس شعبه شهرستان سراوان خاطرنشان کرد: مجتمع دانش‌آموزی این شهرستان ظرفیت پذیرش ۶۰ دانش‌آموز را دارد که تاکنون در‌ سال تحصیلی جدید ۲۸ نفر در مقطع دوم متوسطه ثبت‌نام کرده‌اند و مشغول تحصیل هستند.
دانش‌آموزان دیروز، داوطلبان امروز
برجعلی ظفری، رئیس شعبه شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری نیز با بیان این‌که مجتمع‌های دانش‌آموزی یک فرصت ویژه برای دانش‌آموزان سختکوش است، گفت: به جرأت می‌گویم اگر این امکان فراهم نبود، بسیاری از دانش‌آموزان ما ترک تحصیل می‌کردند. در طول این سال‌ها که در مجتمع دانش‌آموزی شهرستان اردل حضور داشته‌ام، دانش‌آموزان بسیاری را دیده‌ام که با همت و اراده قوی، به تحصیل پرداخته‌اند و هم‌اکنون در مشاغل مختلف ازجمله دبیری، وکالت و ... افراد موفق و سرشناسی هستند. وی افزود: نکته جالب این‌که بسیاری از دانش‌آموزان گذشته ما، امروز در مقام معلمی و استادی برای تدریس به دانش‌آموزان مجتمع داوطلب هستند و به ما مراجعه می‌کنند که این بسیار ارزشمند و لذت‌بخش است.


تعداد بازدید :  113